Nu ontwikkelt zich een duscussie over twee hierop betrekking hebbende onderwerpen:Jan de Hulster schreef
Ter informatie:
Op de CIV web site zijn deel 2+3 van Voorschriften vernieuwd. (versie december 2009)
Daarnaast is het vak Aerodynamica vernieuwd, dit heet in EASA termen Principles of Flight of in Nedelands: Principes van het zweefvliegen.
Voor de GPL examen gaat deze stof pas in per 1-1-2011
Voor de VO examens:
-Voorschriften: direct (de kandidaten VO van februari 2010 zijn op de hoogte)
-Principes van zweefvliegen: per het VO examen in oktober 2010
1)Er staan veel fouten in de leerstof.
2)De leerboeken gaan te diep op de materie in.
Wat het eerste punt betreft, dit was mij al eerder opgevallen zie:http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... p?f=6&t=56
Het ziet er naar uit dat de leerboeken/leerstof geschreven worden/wordt door mensen die zelf niet boven de stof staan.
In zo'n geval is het zaak om alles goed te laten controleren door mensen die wel de nodige diepgang hebben op het gespecificeerde onderwerp. Uiteindelijk zijn de mensen die deze stof schrijven onbetaalde vrijwilligers die er veel tijd in steken. het lijkt me prettig als je dan later met tevredenheid en misschien een beetje trots op je creatie kan terugkijken inplaats van dat je af gaat als een gieter en iedereen over je heen valt.
Wat punt twee betreft is het misschien een idee een leerboek op te splitsen in "need to know" en "nice to know", om dan aan het eind van ieder hoofdstuk voor de nerds alles nog eens met formules en academische omschrijvingen toe te lichten. In de VS schijnen ze daar goede ervaringen mee opgedaan te hebben.
Het feit dat Jan schrijft dat het nieuwe gedeelte voorschriften voor instructeurs direct bekend moet zijn op de examens, maar de (toekomstige) GPL houder dat pas in 2011 wordt geacht te weten, verbaast mij zeer. Mogen GPL-houders nog tot 2011 met verouderde voorschriften rond vliegen of begrijp ik dat verkeerd?
Zie aangaande dit onderwerp ook:http://www.zweefportaal.nl/main/forum/v ... #post_6180