Theorieboek voor het zweefvliegen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Theorieboek voor het zweefvliegen

Bericht door Jan Ritsma » 23 apr 2010, 09:38

Jan de Hulster schreef
Ter informatie:

Op de CIV web site zijn deel 2+3 van Voorschriften vernieuwd. (versie december 2009)
Daarnaast is het vak Aerodynamica vernieuwd, dit heet in EASA termen Principles of Flight of in Nedelands: Principes van het zweefvliegen.
Voor de GPL examen gaat deze stof pas in per 1-1-2011
Voor de VO examens:
-Voorschriften: direct (de kandidaten VO van februari 2010 zijn op de hoogte)
-Principes van zweefvliegen: per het VO examen in oktober 2010
Nu ontwikkelt zich een duscussie over twee hierop betrekking hebbende onderwerpen:
1)Er staan veel fouten in de leerstof.
2)De leerboeken gaan te diep op de materie in.

Wat het eerste punt betreft, dit was mij al eerder opgevallen zie:http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... p?f=6&t=56
Het ziet er naar uit dat de leerboeken/leerstof geschreven worden/wordt door mensen die zelf niet boven de stof staan.
In zo'n geval is het zaak om alles goed te laten controleren door mensen die wel de nodige diepgang hebben op het gespecificeerde onderwerp. Uiteindelijk zijn de mensen die deze stof schrijven onbetaalde vrijwilligers die er veel tijd in steken. het lijkt me prettig als je dan later met tevredenheid en misschien een beetje trots op je creatie kan terugkijken inplaats van dat je af gaat als een gieter en iedereen over je heen valt.

Wat punt twee betreft is het misschien een idee een leerboek op te splitsen in "need to know" en "nice to know", om dan aan het eind van ieder hoofdstuk voor de nerds alles nog eens met formules en academische omschrijvingen toe te lichten. In de VS schijnen ze daar goede ervaringen mee opgedaan te hebben.

Het feit dat Jan schrijft dat het nieuwe gedeelte voorschriften voor instructeurs direct bekend moet zijn op de examens, maar de (toekomstige) GPL houder dat pas in 2011 wordt geacht te weten, verbaast mij zeer. Mogen GPL-houders nog tot 2011 met verouderde voorschriften rond vliegen of begrijp ik dat verkeerd?

Zie aangaande dit onderwerp ook:http://www.zweefportaal.nl/main/forum/v ... #post_6180

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Theorieboek voor het zweefvliegen

Bericht door Jan de Hulster » 23 apr 2010, 11:51

Jan Ritsma schreef:
Jan de Hulster schreef
Ter informatie:

Op de CIV web site zijn deel 2+3 van Voorschriften vernieuwd. (versie december 2009)
Daarnaast is het vak Aerodynamica vernieuwd, dit heet in EASA termen Principles of Flight of in Nedelands: Principes van het zweefvliegen.
Voor de GPL examen gaat deze stof pas in per 1-1-2011
Voor de VO examens:
-Voorschriften: direct (de kandidaten VO van februari 2010 zijn op de hoogte)
-Principes van zweefvliegen: per het VO examen in oktober 2010
Nu ontwikkelt zich een duscussie over twee hierop betrekking hebbende onderwerpen:
1)Er staan veel fouten in de leerstof.
2)De leerboeken gaan te diep op de materie in.

Wat het eerste punt betreft, dit was mij al eerder opgevallen zie:http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... p?f=6&t=56
Het ziet er naar uit dat de leerboeken/leerstof geschreven worden/wordt door mensen die zelf niet boven de stof staan.
Beste Jan: De lesstof voor het zweefvliegen wordt vernieuwd. In 1984 is destijds het boek Theorie van het Zweefvliegen geschreven als opvolger van het bekende Eerst Weten dan Zweven.
De huidige stof is praktisch hetzelfde met alleen vernieuwingen e.d.
De stof van destijds uit 1984 komt gedeeltelijk weer uit Eerst weten dan Zweven zelf.
De meest stof is geschreven destijds in 1984 en ook daarvoor door ingenieurs (TU delft niveau) met kennis van dat specifieke vakgebied. Dus de diepgang en kennis mag je hopenlijk aanwezig veronderstellen
.
In zo'n geval is het zaak om alles goed te laten controleren door mensen die wel de nodige diepgang hebben op het gespecificeerde onderwerp. Uiteindelijk zijn de mensen die deze stof schrijven onbetaalde vrijwilligers die er veel tijd in steken. het lijkt me prettig als je dan later met tevredenheid en misschien een beetje trots op je creatie kan terugkijken inplaats van dat je af gaat als een gieter en iedereen over je heen valt.

Wat punt twee betreft is het misschien een idee een leerboek op te splitsen in "need to know" en "nice to know", om dan aan het eind van ieder hoofdstuk voor de nerds alles nog eens met formules en academische omschrijvingen toe te lichten. In de VS schijnen ze daar goede ervaringen mee opgedaan te hebben.
Ook daar is al over gesproken/gerealiseerd als mogelijkheid toevallig.
Het feit dat Jan schrijft dat het nieuwe gedeelte voorschriften voor instructeurs direct bekend moet zijn op de examens, maar de (toekomstige) GPL houder dat pas in 2011 wordt geacht te weten, verbaast mij zeer. Mogen GPL-houders nog tot 2011 met verouderde voorschriften rond vliegen of begrijp ik dat verkeerd?
Jan wat Voorschriften betreft behoort in theorie een ieder dagelijk op de hoogte te zijn van de op dat moment geldende voorschriften.
Dit staat ook als opmerking op de CIV site..
link: http://www.civ.zweefportaal.nl/main/art ... ticle_id=7
zie punt 8 voorschriften
Dus op de examendag voor VO behoort iedere kandidaat in theorie exact op de hoogte zijn van de dan geldende regelgeving.
inclusief NOTAM's !
Het examen wordt meestal 3-4 weken van te voren opgesteld. (probleem nummer 1)
Indien iemand onverhoopt mondeling moet doen binnen 6 weken geldt theoretisch hetzelfde principe . (probleem nr 2)

Praktisch gesproken is dat ondoenlijk lijkt mij.

Nu GPL:
De GPL kandidaten moeten theoretisch op de examendag exact dezelfde kennis hebben van de voorschriften net als VO.
In Nederland worden de meeste examens GPL afgenomen in de periode januari-april.
Omdat in de praktijk de regelgeving zo vaak en veel veranderd wordt bij het GPL al zo'n 40 jaar gekozen voor een eenmalige Voorschriften update per jaar. (meestal in november december van dat jaar.)
Daar kun je vraagtekens bij zetten inderdaad. 't is een praktische keuze om het voor de GPL-ers wat overzichtelijker te houden.
NB: de VFR gids werd destijds ook ca. 12 keer per jaar geupdate. Om over de Notams/MAL/AIC-B etc maar te zwijgen
.


Quotes aangepast by webmaster

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Theorieboek voor het zweefvliegen

Bericht door Jan de Hulster » 12 jun 2010, 15:06

Er heeft weer een verdere vernieuwing van de theorie stof VO plaatsgevonden.

Zie:

Een stuk herschreven theorie voor de VO examens, zie
http://www.civ.zweefportaal.nl/docs/the ... _h5_v6.pdf

en
http://www.civ.zweefportaal.nl/main/art ... ticle_id=7


Dit onderdeel is ook vernieuwd. Daarmee komt de stof uit het boek "Theorie van het Zweefvliegen", hoofdstuk 6, MacCreadyring en vluchtoptimalisatie" te vervallen.


NB;
De meteo stof voor instructeurs komt begin/medio juli 2010 beschikbaar. (als het goed is.... :tup: )

mvg,

Jan de Hulster/CIV

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Theorieboek voor het zweefvliegen

Bericht door Jan de Hulster » 24 sep 2010, 23:44

De theorie stof voor instructeurs voor het vak meteo is vernieuwd.
Zie de CIV website.

http://www.zweefportaal.nl/main/forum/v ... ad_id=1068


mvg,

Jan de Hulster/CIV

Plaats reactie