(Elektrische) Brand!!

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

(Elektrische) Brand!!

Bericht door Jan Ritsma » 22 mar 2010, 11:09

De laatste tijd wordt veel gediscussieerd onder andere hier over verschillende typen accu's en de voor en nadelen hiervan.
Tussen de regels door lees ik soms dat men in de zweefvliegerij zich onvoldoende realiseert dat brand aan boord van een (zweef)vliegtuig tot de ergste noodgevallen behoort die men zich kan indenken. Zelfs het onmiddellijk uitvoeren van een parachutesprong kan reeds te laat zijn.

In de commerciele luchtvaart wordt er bij de training van piloten dan ook gehamerd op een onmiddellijke landing en een direct daarop aansluitende evacuatie van de passagiers. Nu weten we allen natuurlijk dat er in de luchtvaart veel research is gedaan naar dit soort noodgevallen. Men heeft de constructie van vliegtuigen aangepast. Men verwerkt bekabeling die niet brandbaar is heeft rookmelders en brandblussers aan boord, alles is goed afgezekerd etc. Toch vindt er van tijd tot tijd een ernstig ongeluk plaats waarbij brand de oorzaak is. Een voorbeeld is vlucht 111 SwissAir onderweg naar Geneve. Twintig minuten nadat de bemanning "iets rook" spatte de moderne MD11 in kleine stukjes uiteen op het moment dat hij het water raakte.

Zelf heb ik eens ervaren hoe zelfs brand in de auto tot een gevaarlijke situatie kan leiden.
Rijdend in Hilversum kwam rook achter het dashboard vandaan dat binnen 5 seconden de gehele auto vulde en alle zicht ontnam.
Hoewel ik direct stopte had ik nog 3 lange seconden nodig om de potierkruk te vinden en uit te stappen. Hier ging het, zoals later bleek, om een stukje kabel van 30 cm waar de isolatie van af was geschroeid. Er ontstond uiteindelijk geen brand en ik kon mijn weg na enige minuten vervolgen.

Het is duidelijk dat we dit soort problemen in een zweefvliegtuig niet kunnen hebben.
In de huidige tijd wordt er veel afgeprutst met zelf inbouwen van de meest uiteenlopende apparatuur.
Er wordt geexpirimenteerd met batterijen, loggers, PDA,s muggenpoetsers, noem maar op.
Als dit op een deskundige manier wordt gedaan blijven de risico's beperkt, maar helaas is dit niet altijd het geval.

Als we ons realiseren dat het meenemen van een PDAtje met een LIPOaccu reeds een dodelijk ongeval kan betekenen dan zijn we al een heel eind. Naar mijn mening wordt over dit soort dingen iets te licht gedacht. meer in de trant van als hij ontbrand/ontploft dan zien we wel weer, maar dat "wel weer zien" berust op een misverstand want je kan letterlijk en figuurlijk geen kant uit!

Mijn advies:
Draag geen licht ontvlambare kleding.
Weet wat je in de cockpit meeneemt (PDA, Telefoon met lipoaccu?).
Pruts niet met elektriciteit als je er niet erg goed in thuis bent.
Gebruik altijd bekabeling die niet kan smelten en geen rookontwikkeling geeft als de kern gloeiend heet wordt.
Weer alle brandbare stoffen zo veel mogelijk uit de cockpit.
Gebruik voor ieder apparaat de daarvoor voorgeschreven zekering.
Gebruik voor luchtvaart goedgekeurde accu's.
En als dan toch nog tijdens de vlucht rook mocht ontstaan ONMIDDELLIJK landen.


Safety first!
Jan Ritsma

Plaats reactie