Zo heb ik het bij het vak aerodynamica op de voormalige Rijksluchtvaartschool moeten leren. Echter, in de zweefvliegerij zien vele mensen dit anders zodra we het over de VNE (maximale snelheid) hebben. Men is het er weliswaar over eens dat de krachten bij de maximale IAS bij een veranderende luchtdichtheid gelijk blijven, maar men stelt dat resonantiefrequenties wel degelijk veranderen met een toename van de TAS (werkelijke luchtsnelheid) Daardoor zou het gevaar bestaan dat bij een TAS die hoger ligt dan de VNE er flutter op zou kunnen treden. Bij de examens voor instructeur wordt derhalve beweerd dat voor de VNE de ware luchtsnelheid moet worden geeerbiedigd.
Omdat het gedemonstreerde kennisniveau bij examinatoren en instructeurs in de zweefvliegerij soms bedenkelijk is, leek het mij een goed idee om deze stelling na te trekken. Niet in de laatste plaats door een Email van Frank Strurm die aan de stelling twijfelt en zich afvraagt: Waarom in de zweefvliegerij een probleem en in de motorvliegerij niet?
We vroegen het aan ir Loek Boermans, universitair hoofddocent aan de TU Delft, die gespecialiseerd is in lage snelheidsaerodynamica en over een daarvoor geschikte windtunnel beschikt.
Zijn antwoord luidde als volgd:
Simpel is het blijkbaar niet. Dat de kritische fluttersnelheid met de hoogte verandert is waar, maar HOE hij verandert is een zeer specialistische zaak. De vraag is en blijft, waarom in de motorvliegerij de constructie van het vliegtuig kennelijk zodanig is dat die kritische fluttersnelheid niet van invloed is op de VNE en in de zweefvliegerij wel. In de vlieghandboeken van ieder zweefvliegtuig zou zeer duidelijk moeten zijn aangegeven dat de VNE een TAS is en niet een IAS. Bij mijn vliegtuig (ventus 2C) is dat naar mijn weten niet het geval. Over het bijgaand artikel heb ik Loek nog een vraag gestuurd. Zodra ik opheldering van hem heb zal ik dit artikel hier publiceren.Dag Jan,
De IAS geeft de snelheid weer van het instrument dat op standaard atmosfeer is gebaseerd, dus de snelheid (equivalent airspeed) die bij een bepaalde luchtdichtheid rho volgens de tabel van de standaard atmosfeer hoort zodanig dat de dynamische druk q=.5*rho*V^2 (totale druk minus statische druk), die bepalend is voor de luchtkrachten krachten en -momenten, gelijk blijft.
Bij flutter is de demping afhankelijk van de luchtdichtheid, daardoor verandert de flutter frequentie en bijgevolg de kritische flutter snelheid met de hoogte. Dat is een ingewikkelde zaak, ik ben geen flutter specialist en laat dat liever aan de specialisten over, zie bijgaand artikel.
Met vriendelijke groet,
Loek