VO examens op CIV website

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: VO examens op CIV website

Bericht door Jan Ritsma » 15 mar 2012, 11:11

Jan de Hulster schreef:
Kennelijke fouten in het meest recente VO examen en de huidige literatuur kunnen altijd bij de CIV worden ingediend.
Graag via het CIV mailadres, dus niet via zweefportaal.

Dat kan nog altijd, ondanks dat ca. een jaar geleden al een oproep is geplaatst op zweefportaal, om de literatuur die nu op de CIV website staat te lezen en mogelijke verbeteringen voor te stellen.
Daar is beperkt gebruik van gemaakt en dat is in overleg met de schrijvers van die vakken gecorrigeerd.

De opmerkingen over een recent VO examen-ingediend via de CIV secretaris- komen altijd terecht bij de Voorzitter van de examencommissie en de opstellers van dat VO examen onderdeel.

NB: Het is ondoenlijk voor de CIV om te regelen, dat oudere examens van voorgaande jaren achteraf gecorrigeerd worden. Het ontbreekt aan menskracht.
(de CIV zoekt nog nieuwe CIV -leden....;) )
Het toevoegen in de laatste jaren van de antwoorden bij de VO examens is een service, maar staat-zo blijkt in de praktijk- dus niet 100% garant dat die antwoorden 100% goed zijn.

Door het aanpassen van de stof (2009-2011) zijn ook soms sommige vragen partieel onjuist of niet meer relevant uit oudere VO examens.


Dat zal waarschijnlijk bij de omzetting naar EASA examen stof/ examinering nog wel eens vaker gaan voorkomen.

Jan de Hulster,CIV, secr. a.i.
Ik denk dat het geen gek idee zou zijn om de examinatoren dit forum te laten lezen. Moet ik nu via de CIV een examinator en een schrijver van het hoofdstuk "instrumenten" gaan onderwijzen in het verschil tussen de QFF en de QNH?
Ik peins er niet over! Een examinator die dat niet weet hoort geen examinator te zijn.

Ik heb net het hoofdstuk instrumenten eens doorgelezen op de CIV website en begin nu te bgrijpen dat de examinatoren het niet snappen. Ze halen kennelijk hun kennis uit dit theorieboek. Ze staan niet boven de stof en fatsoenlijke vragen stellen kunnen ze ook amper. Rechtstreeks met die mensen communiceren wordt kennelijk niet op prijs gesteld en moet via de CIV (voor die omweg is kennelijk wel voldoende mankracht).

Als er geen mankracht is om koeien van fouten uit de antwoorden en vragen te halen, dan kan je die antwoorden beter weg halen, want die veroozaken meer misverstanden dan dat ze de instructeurs in spé behulpzaam zijn bij het begrijpen van de stof.

Ik heb met regelmaat gevraagd naar de kwalificaties die de individuele examinatoren bezitten. Hebben ze zelf een diploma in het vak dat ze examineren? Het blijft oorverdovend stil..... Gezien de kwaliteit van de examens zou je een vermoeden krijgen waarom.

Jan, volgens het instrumentenexamen van 2010 geeft de witte band op een snelheidsmeter het bereik aan waar je kleppen mag trekken, de gele driehoek zou iets te maken hebben met de manoeuvringspeed en als de druk stijgt gaat je hoogtemeter meer aanwijzen. Van die blunders was je kort na dit examen als secretaris van de CIV op de hoogte. Desondanks staat deze nonsens nog steeds (na meer dan een jaar!) op de website van de CIV te prijken. Ik heb er geen woorden voor en ik zou me doodschamen.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: VO examens op CIV website

Bericht door vanzomeren » 15 mar 2012, 12:29

In het instrumentenhoofdstuk van het theorieboek staat,
Membraan
Een dunne vlakke ronde plaat (membraan) is langs de omtrek stevig ingeklemd.
De grap is dat die plaat die naast de tekst getekend is, helemaal niet vlak is, maar geribbeld. :)
Die ribbels hebben een belangrijke functie, maar daar heeft het boek het niet over :twisted:

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: VO examens op CIV website

Bericht door vanzomeren » 21 mar 2012, 10:40

Instructeursexamen Zweefvliegen 15-10-2011
Instrumenten 30 minuten
1. In een zweefvliegtuig vinden we de volgende drukken: statische-, energie- en
stuwdruk.
Beschrijf en verklaar het volgende:
a Wat met elk van deze drukken bedoeld wordt.
b Waarvoor elk van deze drukken gebruikt wordt in een zweefvliegtuig en waarom.
c Hoe deze drukken gemeten worden.
Waar vinden we in een zweefvliegtuig de stuwdruk?
Iemand?

Harry J
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 nov 2009, 18:10

Re: VO examens op CIV website

Bericht door Harry J » 22 apr 2012, 08:23

in je snelheidsmeter...

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: VO examens op CIV website

Bericht door vanzomeren » 22 apr 2012, 11:04

Harry J schreef:in je snelheidsmeter...
In een snelheidsmeter staat aan de ene kant van het membraam de statische druk en aan de andere kant de energiedruk (statische druk + stuwdruk). Het resultaat is een aanwijzing van energiedruk minus statische druk en dat is inderdaad de stuwdruk.
Maar die stuwdruk zelf vind ik nergens.

Plaats reactie