zweefvliegsimulatoren, opzet syllabus

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

zweefvliegsimulatoren, opzet syllabus

Bericht door Jan de Hulster » 28 nov 2011, 23:38

Een algemene oproep, die ik hier maar even ook neerzet.
Jan de H.



Aan de besturen van de Nederlandse Zweefvliegclubs

Over: Zweefvliegtuig Simulatoren
Den Haag, 27 september 2011

Geachte dames en heren,
In het voorjaar van 2010 heb ik, ook aan u, een brief gestuurd waarin ik voorstelde om de verspreid aanwezige kennis en ervaring met elkaar te delen. Mijn voorstel was om met een groepje ervaringsdeskundigen te gaan werken aan een syllabus. Dat zou moeten leiden tot een verstandige en uniforme inzet van de simulator in de werving en opleiding van zweefvliegers.
Op die brief heb ik zo weinig reactie gehad, dat ik het er toen bij heb laten zitten.

Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder. Inmiddels is er waarschijnlijk veel meer ervaring met de bouw en gebruik van simulators.
Op de Nationale Zweefvliegdag 2011, afgelopen zaterdag in Zwolle , heb ik weer aandacht gevraagd voor dit onderwerp. Een kwalitatief hoge opleidingsstandaard is van groot belang, voor onze veiligheid maar ook voor onze verhouding met de overheid. Een goed uitgewerkt beleid voor de inzet van onze eigen simulatoren zal bijdragen aan het beeld dat de overheid van ons heeft als serieuze beoefenaren van het zweefvliegen. Oog voor kwaliteit , veiligheid en standaarden.
Ik heb herhaald mij te willen inspannen, organisatie, papierwerk, tekstschrijver, noem maar op, voor een op te zetten groepje dat samen die syllabus wil ontwikkelen.

Het afdelingsbestuur noemde dit een belangrijk en nuttig initiatief, evenals de CIV, die jammer genoeg daar geen tijd voor heeft onder de druk van implementatie van de op handen zijnde EASA regelgeving.

Daarom opnieuw het verzoek: Wanneer in uw club iemand is die het enthousiasme heeft en kennis, ervaring met een (zweefvliegtuig) simulator, laat u die dan contact met mij opnemen, opdat we echt met een groepje aan het werk kunnen!

Ik kijk uit naar jullie reactie!

Met vriendelijke groet,

Roel Cadée

e-mail: rccadee at gmail.com
c.c. Afdelingsbestuur Zweefvliegen; Jan de Hulster (CIV)

Plaats reactie