Breukstukjes

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Breukstukjes

Bericht door Jan Ritsma » 14 apr 2011, 09:51

Op sommige plaatsen op Internet blijkt men dagen lag te kunnen door keuvelen over breukstukjes.
Iedereen is het er over eens dat een "te sterk" (sterker dan maximaal voorgeschreven) niet mag.
Minder sterk mag wel, maar, dat is volgens sommigen gevaarlijk. Tot zover der wettelijke eisen.

Onwillekeurig moet ik tijdens zo'n discussie denken aan Rob Slotemaker z'n gedenkwaardige uitspraak: "het màg niet, maar het kàn wel" ;)

Vooral op wedstrijden wordt vaak een sterker dan voorgeschreven breukstukje gebruikt en ik heb nog nooit gehoord dat dat tot enige negatieve gebeurtenis heeft geleid. Wat de theoretische kant van het gegeven betreft het volgende:
Waarom maken we gebruik van een breukstukje? Dit is geintroduceerd in het houten tijdperk. In die tijd lag de manoevring speed veel minder ver van de stall speed dan tegenwoordig bij de kunststof vliegtuigen het geval is. Zo ligt de manoevringspeed van mijn Ventus bij 180 km/u terwijl die van een Ka7 op 130 km/u ligt. De kans dat men de laatste snelheid aan de lier overschrijdt is heel wat minder groot dan die 130 van een Ka7. Het gevaar in het houten tijdperk was dan ook dat de mogelijkheid bestond dat de vleugels zich boven in de lierstart statig samenvouwden en van de rest van de vlucht niet veel meer te verwachten was.
Bij de moderne zweefvliegtuigen echter, is de kans niet groot dat er structurele schade onstaat aan dragende delen van het vliegtuig. Immers, zolang de manoevringspeed niet wordt overschreden overtrekt het vliegtuig eerder dan dat er structurele schade optreedt. Het enige dat misschien kan gebeuren is schade aan de zwaartepuntshaak, de bevestiging daarvan, etc.
Tot nu toe lijkt dat theoretisch want ik heb nog nooit een gemelde schade in die richting gezien. Waarschijnlijk speelt in de praktijk hier ook de veiligheidsfactor een niet onbelangrijke rol. Waarom nog een breukstukje? Goede vraag! Misschien voor het geval dat het zweefvliegtuig niet kan ontkoppelen.
Maar dat is al ondervangen door de constructie van de haak waar de ring gewoon van af glijdt als het zweefvliegtuig de lier voorbij vliegt. Bovendien kan de lierman dan nog altijd de kabel kappen. Blijft dus over: de vervorming/schade aan de haak mogelijk ook als gevolg van traagheidskrachten (bijvoorbeeld een ruk door het strak komen van een voorheen slaphangende kabel).

Een breukstukje gebruiken met een waarde die ver onder de voorgeschreven sterkte ligt is volkomen zinloos.
We willen immers alleen maar dat de kabel breekt als het echt niet anders kan en ter voorkoming van materiele schade.
Is het gevaarlijk om een lichter breukstukje te nemen? Nee, een vlieger dient van het begin tot het einde van een lierstart er rekening mee te houden dat de kabel breekt, de lier aan vermogen verliest of er zelfs helemaal mee ophoudt.

Steil starten is nu eenmaal uit den boze. Als ik bij verschillende clubs zie hoe steil dat af en toe gaat dan houd ik m'n hart vast. En..., ja, dàn is het breken van een kabel natuurlijk wèl gevaarlijk. Ook de reactie van de vlieger is naar mijn mening vaak telaat.
Bij het onmiddllijk bijdrukken (tegen de mechanische stop) moet het heel raar lopen wil men de kist niet onder controlle krijgen voordat men bij de grond is. De meeste ongelukken in deze catagorie zijn ongetwijfeld te wijten aan een door schrik vertraagde reactie gevolgd door een te voorzichtig bijdrukken omdat men negatieve G krachten onwillekeurig wil vermijden.
Helaas is oefenen van deze situatie niet mogelijk omdat de instructeur nu eenmaal niet kan gaan zitten wachten om te zien of zijn leerling snel genoeg reageert. Een echte zweefvliegsimulator zou wat dat betreft grote voordelen kunnen hebben in de opleiding.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Breukstukjes

Bericht door Jan de Hulster » 14 apr 2011, 11:24

Dag Jan,

Ik ben dat breukstukje discussie begonnen.
Naar mijn mening is het gewenst het sterkste breukstukje te gebruiken wat het handboek toelaat.
Het probleem in mijn club is dat we BEWUST nog steeds bruin gebruiken bij de ASK-21 terwijl het handboek ZWART toelaat. Een argument was dat het er soveel soorten kleuren werden. (blauw, rood, bruin en nu dan evt. dus zwart)
Tot voor twee jaar geleden hadden we daar geen probleem mee, maar sinds we TOST breukstukken zijn gaan gebruiken breken de (TOST) Bruine gewoon vaker.
Al ca. 20 jaar lier ik met (TERLET) Bruin op een ASK-21, maar het wordt irritant als je (TOST) Bruin breukstuk steeds breekt. Vandaar dat ik liever ZWART gebruik bij de ASK 21.
Daarnaast zijn we in de loop der jaren steeds harder gaan lieren zodat een ASK-21 niet met de gewenste /geadviseerde handboek liersnelheid van 90-110 km omhoog gaat maar vaker met een onnodig hoge snelheid van 110-135 km uur afhankelijk van de lierrist.
(een ASK 21 mag vlgs handboek tot 150 km/hr)
Dus dan zal ook BRUIN sneller bezwijken.
Inderdaad indien je dan ook nog onnodig/onverhoopt steil start dan heb je zeker liever zwart dan bruin.
En dat steile starten wordt door het forse wegtrekken en harde lieren door de pitch-up tgv de zwaartepunt ligging alleen maar "geholpen"

Een interesant artikel over het (veel) te fors weglieren met sommige moderne kunststof kisten gaat over het probleem dat je hoogteroer bij die kisten vaak nog niet genoeg druk levert om het pitch-up moment-wat al nog rijdend op de grond kan ontstaan- tegen te gaan, ook al wil je dat wel door je knuppel naar voren te drukken.

Dit probleem komt vermoedelijk in het OSTIV/TSP congres in Praag in 2011 aan de orde.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Breukstukjes

Bericht door Jan Ritsma » 14 apr 2011, 11:49

Jan de Hulster schreef:Dag Jan,

Ik ben dat breukstukje discussie begonnen.
Naar mijn mening is het gewenst het sterkste breukstukje te gebruiken wat het handboek toelaat.
Het probleem in mijn club is dat we BEWUST nog steeds bruin gebruiken bij de ASK-21 terwijl het handboek ZWART toelaat. Een argument was dat het er soveel soorten kleuren werden. (blauw, rood, bruin en nu dan evt. dus zwart)
Tot voor twee jaar geleden hadden we daar geen probleem mee, maar sinds we TOST breukstukken zijn gaan gebruiken breken de (TOST) Bruine gewoon vaker.
Inderdaad is het gebruik van het sterkst toegelaten breukstukje het verstandigst. ten eerste vervormen die het minst, en ten tweede heb je de minste last van kabelbreuken. Zo'n ding is een veiliheidsvoorziening voor als al het andere heeft gefaald. Toch?
Bovendien kost het ook nog geld want die dingen zijn best nog wel duur voor een verzwakt metalen plaatje.
Bij de Gooische hadden we vroeger het systeem dat als je een breukstukje stuk trok dan moet je het betalen want dan had je te hard getrokken. Een kabelbreuk was gratis want dat was een fout van de club (die kabel moest immers 1,5 maal de sterkte van het breukstukje hebben). :grin:

Dat ze bij jou op de club liever geen trossen breukstukjes aan de kabel hebben hangen kan ik begrijpen. Het levert maar al te vaak schade aan de kist op in de omgeving van de haak. Waarom niet een snelsluiting net als bij de kabelchute? Dan heb je altijd maar één breukstukje aan de kabel en dat is een stuk eleganter.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Breukstukjes

Bericht door vanzomeren » 14 apr 2011, 12:19

Jan de Hulster schreef: Naar mijn mening is het gewenst het sterkste breukstukje te gebruiken wat het handboek toelaat.
Dat vindt de OVV ook al.
Die hebben het zelfs over een voor een bepaald type vliegtuig voorgeschreven breukstukje.
Een vreemde omschrijving voor iets waarvan alleen de maximale waarde is aangegeven.
De OVV doet die aanbeveling naar aanleiding van het volgende incident:
Het ernstige incident nabij vliegveld Hoogeveen op 18 augustus 2001
Het zweefvliegtuig PH-561 werd door de PH-VHB vanaf vliegveld Hoogeveen naar
hoogte gesleept. Tegelijkertijd maakte de PH-952 een lokale zweefvlucht. In een flauwe
bocht op ongeveer 500 meter hoogte kwam de PH-952 op een kruisende koers zeer
dicht bij de sleepvliegcombinatie. In de poging een botsing te voorkomen stuurde de
bestuurder van de PH-952 scherp naar rechts en vloog daarbij achter de PH-VHB en
vóór de PH-561 langs. De PH-952 raakte daarbij de sleepkabel tussen de beide
vliegtuigen. Als gevolg hiervan werd de kabel in de naad tussen de romp en de linkervleugelwortel
van de PH-952 getrokken. Daarop brak de sleepkabel waarna de PH-561
in een tolvlucht en de PH-952 in een duikvlucht geraakte. Beide bestuurders konden
dit herstellen en slaagden erin veilig te landen. Ook de PH-VHB is veilig geland.
Het lijkt me dat die breukstukjes niet in eerste instantie voor dit soort situaties bedoeld zijn. :?

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Breukstukjes

Bericht door Jan de Hulster » 14 apr 2011, 12:47

Jan Ritsma schreef:
Jan de Hulster schreef:Dag Jan,

Ik ben dat breukstukje discussie begonnen.
Naar mijn mening is het gewenst het sterkste breukstukje te gebruiken wat het handboek toelaat.
Het probleem in mijn club is dat we BEWUST nog steeds bruin gebruiken bij de ASK-21 terwijl het handboek ZWART toelaat. Een argument was dat het er soveel soorten kleuren werden. (blauw, rood, bruin en nu dan evt. dus zwart)
Tot voor twee jaar geleden hadden we daar geen probleem mee, maar sinds we TOST breukstukken zijn gaan gebruiken breken de (TOST) Bruine gewoon vaker.
Inderdaad is het gebruik van het sterkst toegelaten breukstukje het verstandigst. ten eerste vervormen die het minst, en ten tweede heb je de minste last van kabelbreuken. Zo'n ding is een veiliheidsvoorziening voor als al het andere heeft gefaald. Toch?
Bovendien kost het ook nog geld want die dingen zijn best nog wel duur voor een verzwakt metalen plaatje.
Bij de Gooische hadden we vroeger het systeem dat als je een breukstukje stuk trok dan moet je het betalen want dan had je te hard getrokken. Een kabelbreuk was gratis want dat was een fout van de club (die kabel moest immers 1,5 maal de sterkte van het breukstukje hebben). :grin:

Dat ze bij jou op de club liever geen trossen breukstukjes aan de kabel hebben hangen kan ik begrijpen. Het levert maar al te vaak schade aan de kist op in de omgeving van de haak. Waarom niet een snelsluiting net als bij de kabelchute? Dan heb je altijd maar één breukstukje aan de kabel en dat is een stuk eleganter.

Jan bij mijn club hebben ze korte voorloopstukjes van ca. 1.5 m met elk een eigen kleur breukstukje en identiek gekeurd zeildoek lap om het ding terug te vinden als het breekt.
Dit zit dus tussen de kist en het het 30m voorloopstuk wat weer aan de chute vastzit

Het voordeel daarvan is:
-je raakt geen onderdelen kwijt als ie breekt
-je kunt snel wisselen per kabeltje en breukstuk soort.
-je hebt geen 3 trossen breukstukjes zoals jij dat nog kent van vroeger.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Breukstukjes

Bericht door Jan de Hulster » 14 apr 2011, 13:07

vanzomeren schreef:
Jan de Hulster schreef: Naar mijn mening is het gewenst het sterkste breukstukje te gebruiken wat het handboek toelaat.
Dat vindt de OVV ook al.
Die hebben het zelfs over een voor een bepaald type vliegtuig voorgeschreven breukstukje.
Een vreemde omschrijving voor iets waarvan alleen de maximale waarde is aangegeven.
De OVV doet die aanbeveling naar aanleiding van het volgende incident:
Het ernstige incident nabij vliegveld Hoogeveen op 18 augustus 2001
Het zweefvliegtuig PH-561 werd door de PH-VHB vanaf vliegveld Hoogeveen naar
hoogte gesleept. Tegelijkertijd maakte de PH-952 een lokale zweefvlucht. In een flauwe
bocht op ongeveer 500 meter hoogte kwam de PH-952 op een kruisende koers zeer
dicht bij de sleepvliegcombinatie. In de poging een botsing te voorkomen stuurde de
bestuurder van de PH-952 scherp naar rechts en vloog daarbij achter de PH-VHB en
vóór de PH-561 langs. De PH-952 raakte daarbij de sleepkabel tussen de beide
vliegtuigen. Als gevolg hiervan werd de kabel in de naad tussen de romp en de linkervleugelwortel
van de PH-952 getrokken. Daarop brak de sleepkabel waarna de PH-561
in een tolvlucht en de PH-952 in een duikvlucht geraakte. Beide bestuurders konden
dit herstellen en slaagden erin veilig te landen. Ook de PH-VHB is veilig geland.
Het lijkt me dat die breukstukjes niet in eerste instantie voor dit soort situaties bedoeld zijn. :?

Bedankt voor het vinden van deze link.
Ik was even vergeten dat in 2001 dit incident plaatsvond en dat daarna de RVTV in overleg met KNVVl en de CIV al tot deze conclusie waren gekomen in ca, 2003 of 2004 of zoiets.

Jan.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Breukstukjes

Bericht door Jan Ritsma » 14 apr 2011, 13:21

Jan, je schrijft elders:
CONCLUSIE: Het breukstuk in het handboek is de enige echte, zwakker is NIET toegestaan
Ik heb wel een tegenwerping :) De OVV maakt de dienst niet uit en is ook de wetgever niet.
Ze adviseren alleen maar.

Henk Poepjes

Re: Breukstukjes

Bericht door Henk Poepjes » 14 apr 2011, 13:27

Jan Ritsma schreef:Op sommige plaatsen op Internet blijkt men dagen lag te kunnen door keuvelen over breukstukjes.
Als je een topic zo begint, en vervolgens er een ellelang verhaal aan vastknoopt over breukstukjes, dan ben je een behoorlijk sneu persoon... Ik vond het topic wel interessant en jij blijkaar ook anders had je je verhaal niet opgehangen. Maar waarom begin je dan niet met de zin "Op sommige plaatsen op internet staan aardige discussies over breukstukjes". Dan hoef je er van mij nog niet eens bij te vermelden dat dat op zweefportaal is Jan!

Groeten Henk

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Breukstukjes

Bericht door Jan de Hulster » 14 apr 2011, 13:31

Jan Ritsma schreef:Jan, je schrijft elders:
CONCLUSIE: Het breukstuk in het handboek is de enige echte, zwakker is NIET toegestaan
Ik heb wel een tegenwerping :) De OVV maakt de dienst niet uit en is ook de wetgever niet.
Ze adviseren alleen maar.
De RVTV in samenspraak met de KNVvL adviseren gebruikers om de juiste breukstukwaarde uit het handboek te gebruiken.
De KNVVl en daardoor dus de CIV moest dat advies ergens in 2004 ook uitdragen ook in de opleidingen.
Het handboek van het vliegtuig is toch hopenlijk wel leidend?

Anders weet ik het ook niet meer.... :grin:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Breukstukjes

Bericht door Jan Ritsma » 14 apr 2011, 14:13

Jan de Hulster schreef:
Jan Ritsma schreef:Jan, je schrijft elders:
CONCLUSIE: Het breukstuk in het handboek is de enige echte, zwakker is NIET toegestaan
Ik heb wel een tegenwerping :) De OVV maakt de dienst niet uit en is ook de wetgever niet.
Ze adviseren alleen maar.
De RVTV in samenspraak met de KNVvL adviseren gebruikers om de juiste breukstukwaarde uit het handboek te gebruiken.
De KNVVl en daardoor dus de CIV moest dat advies ergens in 2004 ook uitdragen ook in de opleidingen.
Het handboek van het vliegtuig is toch hopenlijk wel leidend?

Anders weet ik het ook niet meer.... :grin:
Ja Jan, daar heb je een punt. Het handboek van de kist is voor de vluchtuitvoering volgens de wet bepalend.
En bij mij staat er in het Ventus 2CT handboek een breukstuk met een sterkte van 525-680 daN.
Zowel voor sleep als lierstart de zelfde waarden overigens. Dat was vroeger heel anders herinner ik me want toen was het breukstukje voor een sleepstart beduidend zwakker.

Dus, via het handboek van de (mijn) kist is de minimale treksterkte wel degelijk een wettelijk voorgeschreven waarde.
Of dat in ieder handboek wordt gegeven is natuurlijk wel de vraag.

Plaats reactie