Niet helemaal waar! Tijdens het trekken van G-krachten in een bocht heeft de kist hulp van zogenaamde G-relief. Door de versnellingskrachten zijn de dragende delen "zwaarder" waardoor de krachten anders verdeeld zijn. Tijdens de lierstart heeft een kist geen hulp van dit effect en is de kracht bij de vleugelwortel groter. Het is daardoor mogelijk om aan de lier VOORDAT de kist overtrekt de structurele limiet te overschrijden! Zeker voor kisten met een lagere G limiet is dit een reeël gevaar. Daarom is het ook zo van belang de maximale liersnelheid ook echt aan te houden (en eigenlijk ook de geadviseerde en dus niet standaard zo'n 10 km/h er boven gaan zitten) De belasting op de kist is immers afhankelijk van de snelheid en de hoogtewinst door sneller te vliegen aan de lier is nihiel (of zelfs negatief)Jan Ritsma schreef: Vooral op wedstrijden wordt vaak een sterker dan voorgeschreven breukstukje gebruikt en ik heb nog nooit gehoord dat dat tot enige negatieve gebeurtenis heeft geleid. Wat de theoretische kant van het gegeven betreft het volgende:
Waarom maken we gebruik van een breukstukje? Dit is geintroduceerd in het houten tijdperk. In die tijd lag de manoevring speed veel minder ver van de stall speed dan tegenwoordig bij de kunststof vliegtuigen het geval is. Zo ligt de manoevringspeed van mijn Ventus bij 180 km/u terwijl die van een Ka7 op 130 km/u ligt. De kans dat men de laatste snelheid aan de lier overschrijdt is heel wat minder groot dan die 130 van een Ka7. Het gevaar in het houten tijdperk was dan ook dat de mogelijkheid bestond dat de vleugels zich boven in de lierstart statig samenvouwden en van de rest van de vlucht niet veel meer te verwachten was.
Bij de moderne zweefvliegtuigen echter, is de kans niet groot dat er structurele schade onstaat aan dragende delen van het vliegtuig. Immers, zolang de manoevringspeed niet wordt overschreden overtrekt het vliegtuig eerder dan dat er structurele schade optreedt. Het enige dat misschien kan gebeuren is schade aan de zwaartepuntshaak, de bevestiging daarvan, etc.
Voor wat betreft schade door een te sterk breukstukje, kijk even naar dit artikel met bijbehorende foto: http://www.dg-flugzeugbau.de/sollbruchstelle-d.html