Dat ging toevallig nog net goed

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Dat ging toevallig nog net goed

Bericht door Jan Ritsma » 10 apr 2011, 10:59

Tijdens een gezellige Emailwisseling waarin de wegmoffelpraktijken van de SZT coryfeeen ter sprake kwamen schrijft een SZT-deelnemer mij:
Ik was aan het eind van een vliegdag vanaf het pleintje voor de hangar met een vrij grote groep zweefvliegers getuige van een mislukte zoemer boven de 22R door een denk ik niet current zijnde vlieger waarbij Ernst Chris achterin moest ingrijpen. Na een te lang doorgezette steile klim, die eindigde met een uit de nood geboren stall turn konden ze pas zeer laag boven de grond weer horizontaal komen. Het vlak komen was vanaf de hangar niet meer zichtbaar doordat de flank van de Galgenberg het zicht op kisten laag boven de landingsstrip naast startplaats 22R beneemt. Ik vroeg me af of je de klap zou kunnen horen op die afstand, maar na wat erg lang leek maar waarschijnlijk slechts ruim 20 seconden waren kwam de kist weer in zicht laag boven het eind van de dwarsbaan 12 en vloog daar het lange pad af naar de hangar.
Nooit meer iets over bekendgemaakt – wat ik ernstiger vind dan het gebeurde zelf! Mensen maken fouten. Als je niets kunt leren van een bijna-ongeval gebeurt het vroeg of laat opnieuw.

Ernst Chris zei achteraf dat hij verrast werd doordat de vlieger het vervolg van zijn manoeuvre kennelijk niet goed gepland had. De bedoelde landing op 22R was onmogelijk geworden en de kist zou daarna toch overgevlogen worden.
De man had achteraf meer gehad aan een gewoon zoveel mogelijk zelf gevlogen circuit en landing, maar ja, de klant is koning, en die wil weleens wat spannends. Al weet ik niet zeker wiens idee het was.

Het is dus onder de mat geveegd – wat eigenlijk ook wel logisch te verwachten was. Publiceren is je eigen organisatie landelijk te kijk zetten.
Op mijn vraag hoe hij wist dat Ernst Chris had ingegrepen kwam het volgende antwoord:
Volgens mij was dat in zijn eerste reactie toen we de kist uit het overvliegstripje wegtrokken:
Ernst Chris zei achteraf dat hij verrast werd doordat de vlieger het vervolg van zijn manoeuvre kennelijk niet goed gepland had.
Of in elk geval door het feit dat hij de klim niet in iets anders liet overgaan. Het was namelijk de bedoeling terug op de 22R te landen, en daarna nog een laatste start te maken. Hij heeft de vlieger dus getriggerd iets te doen, en dat is op zichzelf toch al een vorm van ingrijpen, maar ik kan me niet voorstellen dat hij het omschoppen van de kist (terwijl ze toen misschien al bijna achteruit begonnen te vallen) en het daaropvolgend uit de duik halen nog aan die vlieger heeft overgelaten, en ook niet de uitwijk naar het lange pad en het overvliegstripje beneden. Ik heb hem niet letterlijk horen zeggen dat hij het overgenomen heeft, maar dat was ook zonder zulke woorden wel duidelijk. Hij voerde het woord. De vlieger voorin zei eigenlijk helemaal niks meer, en als die het zelf nog op had kunnen lossen had-ie vermoedelijk ook iets meer praats gehad
Het begint één van de vele verhalen te worden die over de SZT bestuursleden en terreinmedewerker te vertellen zijn.
Ze storen zich echt nergens aan. Anderhalf jaar geleden was ik nog getuige van vrilleslag ingezet boven de Tstrip op minder dan driehonderd meter. Vermoedelijk tijdens het zogenaamde "invliegen" van een 23 van het SZT-schooltje. Kan best hoor, daar niet van, maar er moet niet iets onverwachts gebeuren want dan wordt het onmiddellijk olieboren.
Het ziet er ongedisciplineerd en macho-achtig uit. Ook het bovenstaande verhaal laat weer blijken dat de SZT-goden zich vliegfiguren menen te mogen en kunnen permiteren die ze niet machtig zijn.
Of het "omschoppen" van de kist in deze situatie, op lage hoogte, een goede oplossing is is mijnsinziens nog maar de vraag. Duidelijk is natuurlijk dat men het nimmer zover moet laten komen

De terreinmedewerker van de SZT liet mij een keer ongevraagd weten dat als hij mij ergens onder de 200 meter aan zou treffen, ik direct geroyeerd zou worden. Uiteraard geldt dat alleen voor mensen die het wagen kritiek op het SZT-beleid uit te oefenen.
Het ging de man er slechts om om mij zoveel mogelijk dwars te zitten bij het vliegen van records. Gelukkig hebben we tegenwoordig loggers en had ik die dag de start en finish gepland bij Lochem, ver buiten het zicht van de door Frank Versteegh zo aardig omschreven frustraten. Ik heb het vriendelijk glimlachend aangehoord en ben lekker gaan vliegen (137 km/u over 100km driehoek). Wist die terreinmedewerker veel! ;)

Plaats reactie