Dit soort verhalen kom ik meer tegen op internet.De veiligheid in de grote luchtvaart is de laatste decennia enorm toegenomen. In Europa verongelukt slechts 1 vliegtuig op 4.000.000 vluchten. Ook de veiligheid in het verkeer op de weg is sterk verbeterd. In de jaren zestig van de vorige eeuw waren er 3.000 verkeersdoden per jaar en nu nog ongeveer 700 per jaar. Helaas is het zweefvliegen de laatste 50 jaar achter gebleven in die ontwikkeling. Wanneer ik de ongevallencijfers van Nederland bekijk dan constateer ik geen verbetering.
Zie: http://www.zweefvliegopleiding.nl/LAPL( ... index.htmlWe moeten ons toch eens afvragen waarom het zweefvliegen niet veiliger wordt.
Mvg Dirk Corporaal
--------------------------------------------------------------------------------
Er wordt voor het gemak van uit gegaan dat zich "een probleem" voordoet en men gaat daarna uitgebreid om de tafel zitten om dit aan te pakken. Het interpreteren van statistieken is echter een vak apart. De heer Corporaal komt mij wat al te gemakkelijk tot de conclusie dat er sprake is van een veiligheidsprobleem. Hoe iemand zonder blikken of blozen een hobby kan vergelijken met een vervoerssector is merkaardig.
Bovendien is de daling van het aantal dodelijke ongevallen per start in de periode van 1960-7- t.o.v. 1970-1980 dramatisch.
Het volgende decenium stijgt het weer dramatisch. Conclusies zijn moeilijk te trekken op deze manier. Het aantal dodelijke ongevallen is i.h.a. zeer laag in de zweefvliegerij. Eén dodelijk ongeval meer of minder betekent al snel een stijging of daling van 20 tot 30%. Dat maakt deze statistieken niet erg betrouwbaar. Daar komt nog bij dat de zweefvliegerij sterk veranderd is. Het aantal vlieguren is behoorlijk toegenomen in de tijd, de vliegtuigen zijn dramatisch gewijzigd, etc.
Ach, het aantal factoren waar men mee moet rekenen is nu eenmaal erg groot. Conclusies dat de zweefvliegerij "achter zou lopen" in de veiligheid zijn erg voorbarig en de interpretatie van statistieken niet erg wetenschappelijk..