Benoeming LCO's

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Benoeming LCO's

Bericht door Jan Ritsma » 01 mar 2011, 08:15

Dirk Timmerman beschrijft op de website van de KNVvL wat de criteria zijn voor het aanstellen van LCO's ( landelijke Coaches Opleidingen). Hieronder het artikel:
In de afgelopen tijd bereikte ons, het ABZ, met enige regelmaat de vraag hoe het nu precies zit met het aanstellen van de Landelijke Coaches Opleidingen, ofwel LCO'ers. De functie en de eisen die er aan gesteld worden zijn beschreven in het examenreglement op de site van het KEI (zie de link naar het KEI op dit portaal). Naast de beschrijving van die eisen is het dus goed om nog eens duidelijk aan te geven hoe LCO'ers nu worden benoemd.

Het ABZ heeft de voorzitter van de examen commissie zweefvliegen, als persoon het dichtst bij de bron, dan ook gevraagd om de benoemingsprocedure van LCO'ers nog eens te beschrijven. Hieronder treft u deze beschrijving:

Bemoeming LCO
Omdat ik via het ABZ vernomen heb dat er mogelijk wat onduidelijkheid bestaat over benoeming van LCO’s hierbij een klein stukje over hoe dat in grote lijnen gaat.

Om te beginnen hebben we te maken met artikel 2 van het examen reglement waar de KNVvL verantwoordelijk voor is. Elke vereniging die zich bij de KNVvL heeft aangesloten conformeert zich onder andere aan dit reglement. Op basis daarvan is de KNVvL gerechtigd (door de minister van verkeer en waterstaat) om een GPL af te geven welke in veel landen erkent is.

In Nederland hebben we de examencommissie deze bestaat uit alle examinatoren te samen. Zij dragen er zorg voor dat de examens afgenomen kunnen worden en dat ze op voldoende niveau zijn en blijven. Zolang dit naar tevredenheid van de KNVvL gaat is er niets aan de hand.

Om er voor zorg te dragen dat het niveau voldoende blijft zijn er de LCO’s die onderdeel zijn van de examencommissie. Naast dat deze mensen VO en GPL examens mogen afnemen dienen ze ook de kwaliteit en het niveau van de theorie en praktijk examens voor zowel VO en GPL te bewaken.

Vraag voor nieuwe LCO’s:
Het aantal LCO’s wordt bepaald door de behoefte. Hierbij wordt rekening gehouden met de landelijke dekkingsgraad. De LCO’s worden benoemd voor een periode van twee jaar waarna zij voor een nieuwe periode kunnen worden herbenoemd. Deze procedure staat garant voor een geleidelijk proces waarbij er altijd voldoende ervaren LCO’s in de examen commissie zitten. Door dit verloop is het wel bijna elk jaar nodig nieuwe LCO’s te benoemen.

Rekruteren van nieuwe LCO’s:
De voorzitter van de examencommissie vraagt aan de CIV een voorstel te doen omtrent nieuwe LCO’s. Tijdens LCO bezoeken wordt niet alleen de kandidaat instructeur maar ook zijn aangewezen mentor beoordeeld op kwaliteit en standaard. De LCO’s rapporteren hierover en geven aan wanneer een mentorinstructeur over voldoende kwaliteiten beschikt om zelf LCO te kunnen worden. Op deze wijze ontstaat een lijst van potentiële LCO kandidaten. Dit doet de CIV zorgvuldig met inachtneming van de voorwaarden zoals omschreven in het examenreglement ( zoals, onbesproken gedrag, 6 jaar instructeur en tenminste twee aspirant instructeurs met goed gevolg hebben opgeleid). Indien daarvoor aanleiding is zal navraag worden gedaan. Daarnaast wordt ook gekeken of de kandidaat goed inzetbaar is. Daarbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld afstand, beschikbaarheid en dergelijke.

In geval van een vacature wordt de lijst met potentiële kandidaten aan alle bestaande LCO’s voorgelegd. Pas als de LCO’s (deel van de examencommissie) instemmen met de voordrachten wordt contact opgenomen met één of meerdere van de betrokken kandidaten. Als een kandidaat ook toezegt om de LCO taak op zich te willen nemen wordt hij voorgedragen aan de vertegenwoordiger van de voorzitter van de KNVvL voor dit soort zaken. Als ook de KNVvL positief is volgt op korte termijn de benoeming.

Activeren van de nieuwe LCO:
Op de eerst volgende mogelijkheid wordt de administratie van de KNVvL en de functionarissen voor VO theorie en praktijk examens op de hoogte gebracht. Zodra dit geregeld is kunnen de nieuwe LCO’s worden ingezet. Waarbij het de bedoeling is dat een nieuwe LCO’er eerst met een ervaren LCO’er enkele examens afneemt.

Als laatste nog enkele opmerkingen:
De functie examinator (GPL en VO) staat los van een vereniging. De functie examinator hangt organiek aan de KNVvL. Binnen een vereniging is het de Locale Examencoordinator Zweefvliegen (LEZ) die voor wat betreft de GPL examens binnen die vereniging het laatste woord heeft (niet bijvoorbeeld de CI) Via de landelijke LEZ of CI/LCO vergadering kan een vereniging op de hoogte blijven van ontwikkelingen m.b.t. examens voor zowel VO als GPL.

Dirk Timmerman
Voorzitter examencommissie zweefvliegen.
Het verhaal is vager dan men zou denken. In het hele verhaal komt een deugdelijke test op vaardigheid en theoretische kennis niet voor. Het gaat om "voorgedragen worden aan de voorzitter van de KNVvL". Alsof die man weet wat voor vlees hij in de kuip heeft :twisted: Het klink natuurlijk wel aardig dat een LCOer van "onbesproken gedrag" moet zijn, maar wordt dat ook onderzocht?
Dat blijkt in de praktijk niet het geval, en als dan later blijkt dat een LCOer, examinator, of zelfs commissielid voor geen meter blijkt te deugen, dan heeft de KNVvL kennelijk geen middelen om de man/vrouw er uit te smijten.
Er is nog een lange weg te gaan.....

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Benoeming LCO's

Bericht door Peter » 01 mar 2011, 10:50

Maarten Baltussen, zelf GPL examinator schrijft ergens anders op internet het hier gequote verhaal.
Hij vindt dat het op het geduldige papier :hilarius: wel klopt.
De praktijk blijkt een rommeltje :muziek:
Interessant om te lezen dat 'de functie examinator los staat van een vereniging'. Wanneer je als GPL examinator lid wordt bij een andere zweefvliegclub ben je volgens mij in de praktijk zomaar je bevoegdheid kwijt om GPL examens af te nemen zonder dat het je formeel wordt kenbaar gemaakt vanuit het KEI.

Het KEI examen reglement meldt tevens dat een examinator of een coördinator van de examinatoren in een vereniging voor een tevoren overeengekomen periode wordt benoemd. Ik kan me niet herinneren dat ik een formele benoemingsbrief heb ontvangen van de voorzitter van de examencommissie toen ik werd aangesteld als GPL examinator noch van de coördinator in mijn club en er is door de examencommissie Zweefvliegen ook geen periode gesteld aan mijn benoeming. Staat de functie examinator wel zo los van de vereniging? Praktijk is in mijn beleving dat je naam door de coördinator op een lijst van GPL examinatoren wordt gezet en die lijst is per club ingedeeld en het is de coördinator die je weer van de lijst afhaalt als hij het in zijn beleid tijd vindt voor een andere examinator.

Nog niet zo lang geleden stond in het KEI examen reglement dat een coördinator slechts voor een periode van twee jaar deze functie mocht uitoefenen. Ik kan die periode nu niet meer terug te vinden in het reglement? In de lijsten van examinatoren en coördinatoren kun je ook niet zien voor hoe lang iemand is benoemd. Hoe wordt aan de KNVvL leden kenbaar gemaakt dat het KEI examen reglement is veranderd? Hoe weten KNVvL leden hoe lang iemand als examinator, coördinator of LCO is benoemd? Elke club streeft onder de vlag 'eenheid van beleid' andere periodes na heb ik gemerkt, vaak tot het oneindige aan toe.

De CIV heeft audits ingesteld bij zweefvliegclubs. Bij de audit die ik voor mijn club heb begeleid is niets gevraagd, bekeken of geauditeerd met betrekking tot GPL examinering. Hoe wordt de kwaliteit van de examen processen en procedures gewaarborgd door de voorzitter van de examencommissie?

Mijn ervaring is dat papier geduldig is in zweefvliegend Nederland en de praktijk anders wordt ingevuld, niet in de laatste plaats op het gebied van LCO's. Het naar mijn mening grote verschil in 'currency' bij VOA/B/C instructeurs in Nederland wordt in redelijke mate weerspiegelt in de LCO groep als je het mij vraagt, maar dat zullen een hoop LCO’ers niet met me eens zijn. Voor LCO’ers zie ik tevens geen ‘currency’ eisen benoemd staan in het KEI examen reglement. Wanneer je gevraagd wordt voor de LCO functie moet je voldoen aan een aantal ‘entry’ eisen zoals vermeld in het KEI examen reglement. Daarnaast staat op papier dat je LCO’er bent voor een tevoren overeengekomen periode maar in mijn beleving ben je LCO’er voor het leven totdat je stopt met vliegen door welke oorzaak dan ook (leeftijd, andere hobby etc). Als je voldoet aan je minimale eisen om je VOA/B/C geldig te houden behoud je ook je LCO bevoegdheid. Welke LCO 'currency' eisen worden door de examencommissie zweefvliegen gehanteerd?

Het bovenstaande is geen kritiek, slechts constateringen en vragen om verduidelijking om de kwaliteit van onze opleiding en examinering in Nederland op het gebied van zweefvliegen op het vereiste niveau te houden. -----------------
Maarten Baltussen

Henk Poepjes

Re: Benoeming LCO's

Bericht door Henk Poepjes » 02 mar 2011, 07:06

Peter schreef:Maarten Baltussen, zelf LCOer schrijft ergens anders op internet
Heb het gelezen, staan wel meer interessante discussies op die site.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Benoeming LCO's

Bericht door Jan de Hulster » 02 mar 2011, 16:09

Mannen ,

Maarten Baltussen is zeker geen LCO-er.

Zie: http://www.brevet.aero/zweefvliegen/exa ... structeurs

en dan: http://www.brevet.aero/uploads/WOCrNHES ... i_2011.pdf

Dus wel ff checken voordat je wat in de lucht slingert.

mvg,
Jan.

Henk Poepjes

Re: Benoeming LCO's

Bericht door Henk Poepjes » 03 mar 2011, 07:27

Jan de Hulster schreef:Dus wel ff checken voordat je wat in de lucht slingert.

mvg,
Jan.
Gebeurt hier wel vaker Jan...

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Benoeming LCO's

Bericht door Peter » 03 mar 2011, 08:47

Jan de Hulster schreef:Mannen ,

Maarten Baltussen is zeker geen LCO-er.

Dus wel ff checken voordat je wat in de lucht slingert.

mvg,
Jan.
Hij schrijft dat hij GPL examinator is en dat betekent dat hij de problematiek zelf van dichtbij heeft meegemaakt.
Hij is volgens de lijst geen LCOer en wat dat betreft heb je dus gelijk.
Of hij LCOer is of GPL examinator doet er in deze context erg weinig toe en dat was meer een verschrijving dan dat ik maar wat de lucht in slinger.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Benoeming LCO's

Bericht door Jan de Hulster » 03 mar 2011, 13:06

Peter schreef:
Jan de Hulster schreef:Mannen ,

Maarten Baltussen is zeker geen LCO-er.

Dus wel ff checken voordat je wat in de lucht slingert.

mvg,
Jan.
Hij schrijft dat hij GPL examinator is en dat betekent dat hij de problematiek zelf van dichtbij heeft meegemaakt.
Hij is volgens de lijst geen LCOer en wat dat betreft heb je dus gelijk.
Of hij LCOer is of GPL examinator doet er in deze context erg weinig toe en dat was meer een verschrijving dan dat ik maar wat de lucht in slinger.

Volgens de linken die ik je opgaf (zie hierboven) en die van het KEI afkomstig zijn is Maarten Baltussen:
Geen LCO-er (en nooit geweest ook)
en (nu op dit moment ) GEEN GPL examinator volgens die lijst.

Ik zie hem bij geen enkele club tenminste staan.
Of ik kijk er overheen?
jij wel?

Dat bedoel ik met er op slingeren
Controleer gewoon indien mogelijk zaken. :grin:

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Benoeming LCO's

Bericht door Peter » 03 mar 2011, 13:23

Kortom, Maarten Baltussen is een leugenaar, want hij schrijft dat hij aangesteld is als GPL examinator maar is dat volgens jou niet. En, omdat de man een leugenaar is, moeten we de rest van het verhaal met een korrel zout nemen.
Bovendien slinger ik maar onzin in het forum omdat ik de man onterecht geloof.
Bedoel je het zo?

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Benoeming LCO's

Bericht door Jan de Hulster » 03 mar 2011, 14:04

Peter schreef:Kortom, Maarten Baltussen is een leugenaar, want hij schrijft dat hij aangesteld is als GPL examinator maar is dat volgens jou niet. En, omdat de man een leugenaar is, moeten we de rest van het verhaal met een korrel zout nemen.
Bovendien slinger ik maar onzin in het forum omdat ik de man onterecht geloof.
Bedoel je het zo?
Maarten Baltussen kan natuurlijk GPL examinator zijn geweest, maar nu niet meer.
Het kan zijn dat hij het nu wel is maar de KEI lijst niet bijgewerkt is. (gebeurt wel vaker, dat clubs hun zaken niet op orde hebben en daardoor het KEI dus ook niet.)
Dus dat moet je eerst uitzoeken.

En de rest van zijn verhaal/vragen/opmerkingen slaat bijna allemaal op het KEI gebeuren.
En zijn vragen zijn zeker interessant vind ik, maar dat had je elders op zweefportaal ook kunnen lezen.
In ieder geval zat hij er met het CIV audit verhaal wel naast.

Thats all.

Samenvattend: Volgens de KEI huidige administratie is hij:
-geen LCO-er (nooit geweest ook)
-geen GPL examinator (zou wel in het verleden GPL examinator geweest kunnen zijn)

Henk Poepjes

Re: Benoeming LCO's

Bericht door Henk Poepjes » 03 mar 2011, 14:21

Jan de Hulster schreef:[Maarten Baltussen kan natuurlijk GPL examinator zijn geweest, maar nu niet meer.
Zo.... Kun je je postings weer aanpassen Peter.

Plaats reactie