Een moment van bezinning
Geplaatst: 13 jul 2020, 09:16
Een weekend van rouw en verdriet in de NL zweefvliegerij.
Nu deze ongevallen de aandacht hebben wil ik mijn ervaring delen ter bewustwording van van gevaren die niet iedereen in eerste oogopslag ziet. Volgens de krant zou in Duitsland het ene vliegtuig boven het andere gevlogen kunnen hebben waarna het onderste vliegtuig de snelheid er uit trok en daarbij botste met het bovenste vliegtuig. Let wel, dat staat niet vast.
Ik herinner mij dat tijdens een wedstrijd in Australie waar ik aan meedeed, een Japanner verongelukte.
Hij vloog een thermiekbel in en trok abrupt zijn vliegtuig op, waarbij hij de onderzijde van het vliegtuig van een andere deelnemer vol raakte. De Japanner was vermoedelijk op slag dood en de andere vlieger kon zich met zijn parachute redden.
Later vloog ik mee met een wedstrijd in Roitschjora Bij het binnen vliegen van een bel wilde ik de snelheid er uittrekken, maar omdat ik vermoedde dat 500 meter verder meer stijgen zat deed ik dat nog niet. Een seconde later zag ik plotseling dat ongeveer twintig meter recht boven mij een andere deelnemer inhalend tergend langzaam over mij heen vloog en ik realiseerde mij dat als ik getrokken had ik dat niet overleefd zou hebben.
Het verhaal in de krant deed mij aan deze beide voornoemde gevallen denken. Dat het bij dit ongeval ook zo gegaan is staat natuurlijk niet vast. Er kunnen makkelijk hele andere dingen gebeurd zijn.
De boven genoemde voorvallen wil ik toch graag delen met de zweefvliegers die hier dit lezen. Het is waanzinnig gevaarlijk om tijdens het zweefvliegen van achteren komend over iemand heen te vliegen. Zelfs een hoogteverschil van 150 meter is geen enkele garantie dat het goed afloopt als het onderste vliegtuig de knuppel in de buik trekt. Dat dat onderste vliegtuig het bovenste op tijd ziet is onwaarschijnlijk.
Ik hoop dat iedereen zijn voordeel doet met deze wetenschap.
Nu deze ongevallen de aandacht hebben wil ik mijn ervaring delen ter bewustwording van van gevaren die niet iedereen in eerste oogopslag ziet. Volgens de krant zou in Duitsland het ene vliegtuig boven het andere gevlogen kunnen hebben waarna het onderste vliegtuig de snelheid er uit trok en daarbij botste met het bovenste vliegtuig. Let wel, dat staat niet vast.
Ik herinner mij dat tijdens een wedstrijd in Australie waar ik aan meedeed, een Japanner verongelukte.
Hij vloog een thermiekbel in en trok abrupt zijn vliegtuig op, waarbij hij de onderzijde van het vliegtuig van een andere deelnemer vol raakte. De Japanner was vermoedelijk op slag dood en de andere vlieger kon zich met zijn parachute redden.
Later vloog ik mee met een wedstrijd in Roitschjora Bij het binnen vliegen van een bel wilde ik de snelheid er uittrekken, maar omdat ik vermoedde dat 500 meter verder meer stijgen zat deed ik dat nog niet. Een seconde later zag ik plotseling dat ongeveer twintig meter recht boven mij een andere deelnemer inhalend tergend langzaam over mij heen vloog en ik realiseerde mij dat als ik getrokken had ik dat niet overleefd zou hebben.
Het verhaal in de krant deed mij aan deze beide voornoemde gevallen denken. Dat het bij dit ongeval ook zo gegaan is staat natuurlijk niet vast. Er kunnen makkelijk hele andere dingen gebeurd zijn.
De boven genoemde voorvallen wil ik toch graag delen met de zweefvliegers die hier dit lezen. Het is waanzinnig gevaarlijk om tijdens het zweefvliegen van achteren komend over iemand heen te vliegen. Zelfs een hoogteverschil van 150 meter is geen enkele garantie dat het goed afloopt als het onderste vliegtuig de knuppel in de buik trekt. Dat dat onderste vliegtuig het bovenste op tijd ziet is onwaarschijnlijk.
Ik hoop dat iedereen zijn voordeel doet met deze wetenschap.