Een moment van bezinning

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Een moment van bezinning

Bericht door Jan Ritsma » 13 jul 2020, 09:16

Een weekend van rouw en verdriet in de NL zweefvliegerij.

Nu deze ongevallen de aandacht hebben wil ik mijn ervaring delen ter bewustwording van van gevaren die niet iedereen in eerste oogopslag ziet. Volgens de krant zou in Duitsland het ene vliegtuig boven het andere gevlogen kunnen hebben waarna het onderste vliegtuig de snelheid er uit trok en daarbij botste met het bovenste vliegtuig. Let wel, dat staat niet vast.

Ik herinner mij dat tijdens een wedstrijd in Australie waar ik aan meedeed, een Japanner verongelukte.
Hij vloog een thermiekbel in en trok abrupt zijn vliegtuig op, waarbij hij de onderzijde van het vliegtuig van een andere deelnemer vol raakte. De Japanner was vermoedelijk op slag dood en de andere vlieger kon zich met zijn parachute redden.

Later vloog ik mee met een wedstrijd in Roitschjora Bij het binnen vliegen van een bel wilde ik de snelheid er uittrekken, maar omdat ik vermoedde dat 500 meter verder meer stijgen zat deed ik dat nog niet. Een seconde later zag ik plotseling dat ongeveer twintig meter recht boven mij een andere deelnemer inhalend tergend langzaam over mij heen vloog en ik realiseerde mij dat als ik getrokken had ik dat niet overleefd zou hebben.

Het verhaal in de krant deed mij aan deze beide voornoemde gevallen denken. Dat het bij dit ongeval ook zo gegaan is staat natuurlijk niet vast. Er kunnen makkelijk hele andere dingen gebeurd zijn.
De boven genoemde voorvallen wil ik toch graag delen met de zweefvliegers die hier dit lezen. Het is waanzinnig gevaarlijk om tijdens het zweefvliegen van achteren komend over iemand heen te vliegen. Zelfs een hoogteverschil van 150 meter is geen enkele garantie dat het goed afloopt als het onderste vliegtuig de knuppel in de buik trekt. Dat dat onderste vliegtuig het bovenste op tijd ziet is onwaarschijnlijk.
Ik hoop dat iedereen zijn voordeel doet met deze wetenschap.

frans
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:16

Re: Een moment van bezinning

Bericht door frans » 13 jul 2020, 15:41

Beste Jan,
Ik kende alle drie de vliegers, de een weliswaar beter dan de ander, maar toch.

Ik "hoor" in de media "verhalen....." over head-on crash.....

Om het even.

We zijn 3 mooie mensen in de bloei van hun leven kwijt: een moeder, een clubgenoot en een andere goede vlieger.
Wat een zwart weekend....

Wat je aanhaalt;
het kan iedereen gebeuren.

Herinner je het ongeluk op Malden met de DG aan de lier?

Zelf heb ik met mijn nimbus 2 tijdens de zomerwedstrijden ook als rotte peer aan de lier daar gehangen-> door snelle reactie van de lierman kan ik je dit nog schrijven. De mensen op de grond verwachtten het ergste. Als ik nu nog de foto's zie krijg ik nog steeds kippenvel. Ik heb veel geluk gehad, en misschien kan ik ook een heel klein beetje vliegen..
Ik ben de laatste om te zeggen ; dat gebeurd mij niet.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Een moment van bezinning

Bericht door Jan Ritsma » 13 jul 2020, 17:20

frans schreef:
13 jul 2020, 15:41
Beste Jan,
Ik kende alle drie de vliegers, de een weliswaar beter dan de ander, maar toch.

Ik "hoor" in de media "verhalen....." over head-on crash.....

Om het even.

We zijn 3 mooie mensen in de bloei van hun leven kwijt: een moeder, een clubgenoot en een andere goede vlieger.
Wat een zwart weekend....
Hi Frans, het is diep triest. Voor zover ik weet nog nooit gebeurd in een weekend met NL kisten die uit NL vertrokken waren.
De media? Ach, die kunnen nog geen buitenlanding waarheidsgetrouw verslaan.
Zoals ik al schreef, wat er gebeurd is weten we nog niet, maar de loggers zullen hoogst waarschijnlijk veel kunnen vertellen.
Het aller belangrijkste is dat we de kans op herhaling kunnen verkleinen door te discussiëren en na te denken over wat er is gebeurd, of gebeurd kan zijn. Stel bijvoorbeeld dat het een head-on situatie was. Wat zou jij doen als je de kist die tegemoet komt pas 1 seconde voor impact ziet? Als je dat nu vast overdenkt, dan kan je je aandacht voor andere dingen gebruiken op de dag dat het zich onverhoopt voordoet.
frans schreef:
13 jul 2020, 15:41
Wat je aanhaalt;
het kan iedereen gebeuren.

Herinner je het ongeluk op Malden met de DG aan de lier?

Zelf heb ik met mijn nimbus 2 tijdens de zomerwedstrijden ook als rotte peer aan de lier daar gehangen-> door snelle reactie van de lierman kan ik je dit nog schrijven. De mensen op de grond verwachtten het ergste. Als ik nu nog de foto's zie krijg ik nog steeds kippenvel. Ik heb veel geluk gehad, en misschien kan ik ook een heel klein beetje vliegen..
Ik ben de laatste om te zeggen ; dat gebeurd mij niet.
Je hebt gelijk. Het kan iedereen gebeuren.
Waarom? Simpel, omdat niemand feilloos is en iedereen een fout kan maken.
Wat we ons wel moeten realiseren is dat als iemand tijdens de lierstart in een tolvlucht raakt, dat altijd een gevolg is van een fout van de vlieger. Zelfs een lierman die opzettelijk zou proberen om zo'n situatie te creëren , zou dat bij een vlieger die goed reageert nooit kunnen lukken. Naar aanleiding van het ongeval van Bas Borm (ik neem aan dat je dat bedoelt), sprak ik een jaar of 6 geleden met een Terlet instructeur die zijn leerlingen vertelde dat na een kabelbreuk moest worden bijgedrukt tot een normale vliegstand waarna direct een bocht naar dwarswind kon worden ingezet. Dit ondanks het feit dat de snelheid niet voldoende was, want, zo vertelde hij, die snelheidsmeter ijlde na. Een schrikbarend voorbeeld van dodelijke instructie.

frans
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:16

Re: Een moment van bezinning

Bericht door frans » 13 jul 2020, 18:51

ach,
de ridders van de kabelbreuk,
de koningen van het circuit,

(vrij naar Frank Versteegh.)

Het is alleen zo jammer dat je alleen met veel ervaring kunt inschatten dat deze heren er zelf geen reet van snappen.

Ik zorg voor m'n eigen veiligheid: do's and dont's...... (heb dan ook nooit meer dan een lekke band gehad..)

Ik was erbij toen een "instructeur" mijn maatje in de Nimbus-2 verzekerde om vooral de flaps vol negatief te zetten op het circuit.....

Dezelfde "instructeur" gaf "joop konijn" op z'n klote toen hij met de nimbus 4 op 150 meter op circuit ging op het 800 meter baantje op Haamstede: 200 meter circuit hoogte!!

Waarop "joop" zei: "moet ik het circuit dan 2 keer vliegen...? ..............................



Als je lang genoeg meedraait, 39 jaar ervaring, zie je wie het in zich heeft. Ongeacht of je de persoon mag of niet.
Van Mark en Francois was het mij duidelijk.
Blij dat ze zo ver gekomen zijn.
Ik wordt soms moe van de bekrompenheid van clubs:
De toppers kunnen allen verder helpen, ervaring delen, helpen.
Maar wordt helaas te veel gezien als gevaar voor de gevestigde orde.... Jammer.

pro
Berichten: 424
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Een moment van bezinning

Bericht door pro » 14 jul 2020, 15:25

Jan Ritsma schreef:
13 jul 2020, 17:20
frans schreef:
13 jul 2020, 15:41
Naar aanleiding van het ongeval van Bas Borm (ik neem aan dat je dat bedoelt), sprak ik een jaar of 6 geleden met een Terlet instructeur die zijn leerlingen vertelde dat na een kabelbreuk moest worden bijgedrukt tot een normale vliegstand waarna direct een bocht naar dwarswind kon worden ingezet. Dit ondanks het feit dat de snelheid niet voldoende was, want, zo vertelde hij, die snelheidsmeter ijlde na. Een schrikbarend voorbeeld van dodelijke instructie.
"Dodelijke" instructie kan ik jullie alles over vertellen.
Eén van de oorzaken?

Macho-gedrag. Hoezo?
Zal ik je zeggen:

Als ik (als vrouwelijke instructeur bij KNVvL Vliegclub Teuge) leerlingen leerde dat ze na kabelbreuk moesten bijdrukken en even WACHTEN met inzetten van bocht, dus NIET direct de bocht inzetten, dan kwam mij dat op kritiek van het voltallige (mannelijke) corps te staan. Wat ik als vrouwtje wel niet dacht zeg, pfff...
Kortom: de lange tenen van de kerels die zich betrapt weten (door een vrouw) op hun eigen incompetenties willen dat graag verdoezelen met machtsvertoon en daarop volgende (voortgaande) pesterijen.

Ik heb echt ALLES gedaan om kwaliteit en veiligheid te borgen, maar dan word je er door achterbakse institutionele vrouwendiscriminatie toepassende KNVVL -clubs uitgewerkt.
Een wrange troost dat (de meeste van) mijn waarschuwingen en uitstekende vlieglessen die door macho's en incapabele bestuurders werden gecensureerd, al jaren lang tot gevolg hebben dat in de praktijk blijkt dat het geen ijdele woorden waren.

TOUT KNVVL staat achter het zieke en dodelijke machtsstelsel, achter het macho-gedrag, achter het "vermoord de journalist".
Inclusief Lonneke Alsema, die mevrouw van "Transparancy International".
Ik denk dat ze binnenkort weer een briefje naar me schrijft: "ik wéét dat ik hier iets mee moet, maar geef me EVEN de tijd (een jaar of tien genoeg, juffie Alsema???) om erover na te denken.... :evil:

swinkelj
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2019, 21:15

Re: Een moment van bezinning

Bericht door swinkelj » 14 jul 2020, 18:47

Beetje triest om onder deze omstandigheden te proberen je gelijk te halen................

pro
Berichten: 424
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Een moment van bezinning

Bericht door pro » 18 jul 2020, 16:55

swinkelj schreef:
14 jul 2020, 18:47
Beetje triest om onder deze omstandigheden te proberen je gelijk te halen................
Een béétje triest???
Kom op zeg, een verschrikkelijk rancuneus wijf is die Pro. Wat een sneue trut.
Logisch dat ze eruit gebonjourd is. Toch?

Maar hé, knuppeltje SWINKELS, wat denk jij dan???!!!

Dat als een uitmuntend / eersteklas zweefvlieginstructeur en superscherp vlieger (ja, zo werd zij door de échte goede ouwe rotten in het zweefvliegvak bestempeld, dus dan heb ik het niet over derdehands wasmachineverkopers)

EEN VOLSTREKT LEGALE EN CONFORM ALLE VEILIGHEIDSREGELS ENIG JUISTE BESLISSING NEEMT OM OP EEN ZEKER MOMENT OP EEN ZEKER VLIEGTUIG NIET TE VLIEGEN (IN VERBAND MET VEILIGHEID, AANSPRAKELIJKHEID ÉN HET LEVENSBELANG VAN EEN JONGE LEERLING)

en die uitmuntende instructeur (een leuk, mooi en zeer liefdevol mens trouwens ook nog volgens velen, maar inderdaad, iedereen heeft ook wel mensen die minder goed bij zijn/haar karakter passen, dat is volstrekt normaal!.... en bovendien is de Nederlandse zweefvlieglasterclub uitstekend in staat om mooie mensen kapot te roddelen...)

wordt de Nederlandse zweefvliegsport uitgezet OMDAT zij de veiligheidsregels volgde/in praktijk bracht (in tegenstelling tot het merendeel der laffe door groepsdwang en ego gedreven sneue kerels in het instructiecorps)

dan moet toch geconcludeerd worden dat niet zij, die eersteklas instructeur die op die wijze trouwens ook het vliegen van records is ontzegd (onsportief/wedstrijdvervalsing sinds 2011 tot op heden!....) , een sneu type is

maar dat de Nederlandse zweefvliegsport verliest.

Verliest omdat veiligheid wel wordt gepredikt, maar niet wordt toegepast.
Verliest omdat er doden vallen.

Maar bovenal, omdat er geen corrigerend vermogen binnen de sport mogelijk is om onveilig gedrag aan te pakken omdat niet wordt gekeken naar WAT er wordt gewaarschuwd, maar DOOR WIE er wordt gewaarschuwd (en omdat er nogal een grote vooringenomenheid bestaat op basis van geslacht en dergelijke).

De kramp waarin tout KNVVL, incluis de Lonnekes, de Frouwkes en de Hansen nu weer in schieten: een verhaaltje in de krant over alle "procedures" en hoe weinig doden er relatief vallen.

De inkt is nog niet droog, of er is al weer een crash (Arnhem, gisteren....)

En nee, de Nederlandse zweefvliegsport is beslist GEEN veilige sport.
Zou het wel kunnen zijn, als er zou worden gehandeld in overeenstemming met de verkondigde veilgheidsprocedures en regels.
Maar dat IS feitelijk niet zo.

Anders zou je ook niet iemand de club uitzetten OMDAT diegene heeft gehandeld in overeenstemming met de veiligheidsregels.


Dus, Swinkelstje, ik ben het levende bewijs dat zweefvliegen GEEN veilige sport is.

En het uitblijven van herstelacties, rechtdoening en schadevergoeding van de kant van KNVVL/Lonneke Alsema en consorten aan mij, bevestigt dat. En ik lees de incidenten Wrang. Denk je niet?

Oh, misschien leuk om te weten, een clublid van mij wiens vrouw bij het OM werkte zei mij dat hij de gang van zaken niet kon aankaarten "omdat hij dan nooit meer zou kunnen vliegen bij z 'n KNVVL-club".

Wat is sneu Swinkels?
You are!
Maar omdat je met die andere 4500 een "groepje" vormt, voel je je niet alleen en voel je je sterk. Je frontale kwab wordt bevredigd en zo bevredigen jullie elkaar. Met DODELIJK groepsgedrag. Maar hé, als jullie dat nou allemaal heel hard blijven ontkennen en gewoon de twee klokkenluiders van de zweefvliegsport voor gek en sneu verklaren, én de toegang tot de sport op onrechtmatige gronden en achterbakse wijzen barricaderen, kan je het lang volhouden hoor.
Moet je alleen wél de consequenties accepteren.
En je doden tot "helden" blijven verklaren (aan welke sekte doet dat denken?)

swinkelj
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2019, 21:15

Re: Een moment van bezinning

Bericht door swinkelj » 20 jul 2020, 18:25

Beste Pro,

Ik ken jou niet, en jij kent mij ook niet. Jouw reactie op mijn bericht doet mij vermoeden waarom jij bij diverse verenigingen bent uitgekotst. Dat heeft niets met vliegveiligheid te maken, maar meer met de manier waarop je met andere mensen omgaat.

Plaats reactie