Het melden van ongevallen /incidenten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Het melden van ongevallen /incidenten

Bericht door Jan Ritsma » 19 mar 2019, 07:38

Ruud Holswilder schrijft op zweefportaal in zijn commentaar op een door de KNVvL georganiseerde bijeenkomst:
Als laatste de ILenT functionaris verbonden aan het Analysebureau luchtvaartvoorvallen (ABL), die ons mooie grafiekjes liet zien, waaruit weer eens blijkt dat wij onvoldoende meldingen doen van voorvallen.
Een vereenvoudiging van een officiële tijdrovende melding bij ABL zit er voorlopig nog niet in, dus hier ligt een taak voor de clubs.
Melding van voorvallen is zeer belangrijk omdat we er allemaal veel van kunnen leren.
Je leeft niet lang genoeg om alle fouten zelf te maken.
Tja. als het op onder de tafel werken van ongevallen een wedstrijd zou zijn, dan verdient de KNVvL de gouden medaille.
De clubs zien een ongeval als een interne aangelegenheid en ieder lid dat daarvan iets naar buiten brengt komt dicht bij een royement.
Het lijkt er sterk op dat de KNVvl deze visie ondersteunt. Zij produceert zelfs ongevallenraporten die volgens de bevoegde autoriteiten nooit zijn ingeleverd. Dit laatste als bewijs om een lid te kunnen royeren dat de moed had om die mededeling van de voornoemde autoriteiten te publiceren. Zo neemt de KNVvL willens en wetens wetsovertreders in bescherming.

Niet vreemd dat de IL&T tot de conclusie komt dat ongevallen "nog te weinig gemeld worden". Daar is nog steeds een cultuuromslag voor nodig.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Het melden van ongevallen /incidenten

Bericht door Jan de Hulster » 21 mar 2019, 23:31

Het melden van incidenten. Is in de zweefvliegerij soms wat zwakjes.
In mijn club worden wiel in landingen zelden gemeld. De visie is vaak: Ach dat kan iedereen wel eens overkomen!
“Je hebt er die het overkomen is en die het nog niet overkomen is.....”
Dat kan wel waar zijn misschien, maar het is tenslotte een incident.
Er zijn natuurlijk wiel in landingen zonder schade op gras en landingen op gras met geringe schade en landinge op asfalt met veel “krijt” schade op het asfalt en flink wat romp schade in het laatste geval. Maar het gaat om het incident melden!
Ook in mijn periode in de CIV ( 2005- 2013) kwam zo nu en dan een incident langs wat gebeurd was maar niet op papier was gezet.....

Dus er lijkt nog wel wat verbeterd te kunnen worden...

Plaats reactie