Zie: http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/ph ... ar-web.pdfVanwege het stijgend aantal botsingen en bijna-botsingen tijdens de vlucht werkt het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (European Aviation Safety Agency, EASA) aan standaardisatie en eventuele verplichte implementatie van botsings-waarschuwingssystemen (TAS) voor de kleine luchtvaart. Volgens de planning begint het proces in 2016 en zal het in 2018 gereed zijn.
Ten eerste gaat het weer over de interpretatie van statistieken. Wat is er nu eigenlijk toegenomen? Het aantal (bijna)botsingen, of het aantal meldingen daarvan...?
Vroeger kregen we het advies om beter uit te kijken, maar daar kan tegenwoordig geen commissie of orgaan, zijn bestaansrecht aan ontlenen
Of het na dit onderzoek, evaluaties, advies van subcommissies, rijpelijk beraad, stemming in de tweede kamer en nieuwe veiligheids wetgeving ook echt veiliger wordt is onzeker. Zeker is dat het weer allemaal veel duurder gaat worden.
Er is toch al zo iets als Flarm? Gaan we het wiel weer uitvinden?
Resultaat: een wereld die veiliger is (of lijkt)?
Mijn vrees is dat een perfect veilige wereld, een wereld is waar niemand in wil leven.....