Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door Jan Ritsma » 14 apr 2013, 15:50

Volgens de voorzitter de heer Zwaga, gaat het om een bestuurslid van de zweefvliegclub Eindhoven

EINDHOVEN - Bij Eindhoven Airport is zondagmiddag een zweefvliegtuig neergestort. Daarbij is de piloot gewond geraakt, laat de voorzitter van de zweefvliegclub weten.

Er is een traumahelikopter geland. Ook staan er drie ambulances bij de zweefvliegclub. Hoe het zweefvliegtuig precies heeft kunnen neerstorten, is nog niet bekend.
Lees verder>>>

Bericht ANP

Afbeelding

kraak_eindhoven.jpg
(21.41 KiB) 2008 keer gedownload
Afbeelding

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door vanzomeren » 14 apr 2013, 16:14

Beetje paniekerig "De gevolgen voor het vliegverkeer zijn onbekend"
Dat zal wel meevallen.

Van harte beterschap voor de onfortuinlijke vlieger.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door Jan Ritsma » 14 apr 2013, 16:34

Geen gevolgen voor het vliegverkeer dus :)
Zweefvliegtuig crasht op Eindhoven Airport

Bij Eindhoven Airport is zondagmiddag een zweefvliegtuigje neergestort. Daarbij is een man gewond geraakt. Zo laat een woordvoerder van de politie weten aan de redactie van Hart van Nederland.
De gewonde, een man van rond de zestig jaar oud uit Eindhoven, is inmiddels naar het ziekenhuis overgebracht. Hij is buiten levensgevaar, maar heeft wel last van rug en benen. In het ziekenhuis wordt waarschijnlijk een scan gemaakt om te kunnen kijken of er geen inwendige schade is.

De crash heeft geen gevolgen voor het vliegverkeer op Eindhoven Airport. Wel heeft de zeeefvliegclub besloten de rest van de dag niet meer de lucht in te gaan.
Zie http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... airport-2/

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door Jan Ritsma » 14 apr 2013, 18:18

Filmbeelden van de onheilsplek:


Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door Jan Ritsma » 14 apr 2013, 20:23

Tussen de honderd en tweehonderduizend Euro schade.... Dat moet het allerlaatste topklasse vliegtuig geweest zijn.
EINDHOVEN - De piloot van het zweefvliegtuig dat zondagmiddag crashte op het terrein aan Flight Forum in Eindhoven, heeft zijn enkel gebroken.

Dat bevestigt Ben Zwaga, voorzitter van de zweefvliegclub Aero Club KLU/zc in Eindhoven. Het slachtoffer is een bestuurslid van de club en heeft aanzienlijke ervaring met zweefvliegen, weet Zwaga.

Hoe de crash heeft kunnen gebeuren, weet Zwaga niet. "Daar doen wij, maar ook de luchtvaartpolitie, de komende tijd onderzoek naar." Het is voor het eerst sinds 15 tot 20 jaar dat de Eindhovense zweefvliegclub een crash meemaakt. Het eenmansvliegtuig zal naar alle waarschijnlijkheid total loss worden verklaard. Het toestel is verzekerd, maar de zweefvliegclub zal in de buidel moeten tasten voor de aanschaf van een nieuw soortgelijk vliegtuig. "Dat vind ik nu een van de minst belangrijke zorgen", aldus de voorzitter. Hij schat de kosten van dit soort vliegtuigen tussen de 100.000 en 200.000 euro.
Bron: http://www.ed.nl/regio/eindhoven/piloot ... -1.3765241

orange800
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011, 15:46

Re: Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door orange800 » 14 apr 2013, 20:49

LS,

Tel even mee:

3 Ambulances
2 Brandweer wagens waarvan 1 crashtender
2 Auto's van de Koninklijke Marechaussee
1 Politie auto
2 Auto's van de lokale airport authority
1 Traumaheli op lokatie

Nou weet ik helaas uit ervaring dat een flink aantal partijen gaan proberen deze man zijn zorgverzekering aan te spreken met gepeperde rekeningen.

Uiteraard heeft iedereen het recht op de beste zorg, en uiteraard wens ik betrokken vlieger maar ook zijn naaste zoals familie en vrienden en heel snel herstel met zoals nu de berichtgeving een gebroken enkel.

Misschien is er iemand die bij een zorgverzekering werkt of de spoedeisende medische hulp waarom dit allemaal nodig was en mijn mening over dit onderwerp enigszins kan gaan nuanceren.

Ter vergelijk bij de crash met Turkish Airlines in 2009 kreeg men na enige moeite grip op de situatie, en bestelde 64 ambulances.
Er kwamen er 82, 18 teveel dus(lees 28%).

Het wordt tijd om het protocol voor kleine vliegtuigen en zweefvliegtuigen flink aan te passen, want zelfs met grote vliegtuigen komen er teveel hulpverleners tevoorschijn.
Bovendien rijst bij mij de vraag waarom heeft eindhoven airport niet op tijd down gescaled.

Gaarne lees ik wat reacties.

Met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door Jan Ritsma » 03 okt 2013, 08:21

Volgens de kwartaalreportage van de onderzoeksraad voor de veiligheid, was het vliegtuig voorafgaand aan de onfortuinlijke landing in een vrille gevallen, die gelukkig nog kon worden hersteld.
Neergestort in circuit, ASW 27-18 E, PH-1493, Eindhoven Airport, 14 april 2013.

Het zweefvliegtuig was via de lierstartmethode opgestegen. Na een korte vlucht keerde de piloot terug naar het vliegveld. Voordat hij wilde invoegen in het circuit, maakte de piloot een 180 graden bocht en kwam het zweefvliegtuig in een tolvlucht (vrille) terecht. De piloot slaagde er in de tolvlucht te beëindigen waarna hij naar het vliegveld vloog. Tijdens de bocht naar het eindnaderingsbeen (final) raakte de linkervleugel de grond en stortte het zweefvliegtuig neer. Het toestel raakte zwaar beschadigd. De piloot liep verwondingen op aan zijn voet en rug.
De Onderzoeksraad is naar aanleiding van dit ongeval een onderzoek gestart

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door Jan Ritsma » 19 feb 2014, 10:43

De OVV heeft inmiddels een update gepubliceerd over dit ongeval:
Op 14 april steeg in de loop van de middag een eenpersoonszweefvliegtuig op vanaf Eindhoven Airport. Het zweefvliegtuig steeg op via de lierstartmethode en de piloot maakte een lokale vlucht. Het was die dag de vierde vlucht van de piloot, maar het was de tweede keer dat hij met dit type zweefvliegtuig (ASW 27-18 E) vloog. Voor aanvang van de vlucht heeft de piloot een voorbespreking over de vlucht en de operationele handelingen (zoals flapstanden) gedaan met een ervaren piloot op dit type zweefvliegtuig. Toen de piloot na een korte vlucht een bocht inzette, werd hij gewaarschuwd door het FLARM-systeem dat er een ander zweefvliegtuig in de buurt was. Omdat de piloot het andere vliegtuig niet direct in zicht had, kwam hij iets omhoog uit zijn stoel. Daarop belandde het vliegtuig onverwachts in een tolvlucht (vrille). De piloot wist dit te beëindigen, maar inmiddels was zijn zicht op het vliegveld belemmerd door bomen.

Tijdens de nadering van het vliegveld moest de piloot een steile bocht maken om in de juiste positie te komen voor de landing, terwijl het vliegtuig eigenlijk al te laag was voor een dergelijke manoeuvre. Het zweefvliegtuig raakte met de linkervleugel het gras. Vervolgens raakte de neus de grond, waarbij het toestel door de nog resterende snelheid achteruit gleed in de naastgelegen sloot. De piloot raakte lichtgewond, het toestel raakte zwaar beschadigd.

Uit het onderzoek bleek onder meer dat de flaps van het vliegtuig niet in de voorgeschreven stand stonden en dat de trim niet in de juiste stand stond nadat de piloot de vrille had hersteld. De vrille kwam als verrassing voor de piloot en na het beëindigen hiervan was hij waarschijnlijk dusdanig van slag dat hij moeite had dit – voor hem – nieuwe type vliegtuig te beheersen en op een veilige manier aan de grond te zetten.
De conclusie van de raad komt er op neer dat de situatie (Flarm, Flaps, onbekend type) voor de vlieger te hoog gegrepen was.

Opgemerkt moet worden dat FLARM een aardig hulpmiddel is, maar ook flink kan afleiden, waardoor de vlieger zich gaat bezighouden met alles behalve vliegen....
De Raad weidt uit over de flapstanden die niet zouden deugen, maar het is best mogelijk om met een positieve flapstand de hele vlucht te vliegen. Alleen de glijhoek wordt op sommige gedeelten van de vlucht negatief beinvloed maar met veiligheid heeft het nauwelijks iets te maken. Het probleem zit hem veel meer in het feit dat de vlieger pas op z'n 50e is begonnen met zweefvliegen en een totale ervaring van 280 uur in tien jaar had opgebouwd. (De laatste twee maanden vloog ik zelf 150 uren). Het gevolg daarvan is, dat een vlieger al zijn aandacht nodig heeft voor de veilige vluchtuitvoering en er verder helemaal niets meer bij kan hebben.

Ik vind het griezelig dat clubvliegers met zo weinig ervaring kennelijk passagiers mogen vliegen.


Het rapport in pdf formaat kan hier worden gedownload.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door Jan de Hulster » 19 feb 2014, 11:14

Wat ook aardig kan afleiden is een transponder die niet goed werkt.
Die kan dan in de FAIL mode gaan blijkbaar.

Bij mijn club gaat dat type transponder dan ZEER Irritant piepen.

Het geluid lijkt dan toevallig op een soort WIEL- warning alarm....

Dat leidt de aandacht behoorlijk af, voordat je begrijpt dat het "maar " de transponder is....

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Zweefvlieger Eindhoven gewond na ongeval

Bericht door vanzomeren » 19 feb 2014, 11:48

Hij kwam iets omhoog uit zijn stoel met de intentie hiermee zijn gezichtsveld te vergroten
Dat is een Schleicher probleem. Het uitzicht uit de cockpit van de romp die Schleicher voor veel typen gebruikt is beperkt.
De OVV vertelt niet of het om een waarschuwing ging voor direct botsingsgevaar, of alleen maar een mededeling van contact met een andere FLARM. Bij zo een onderzoek zou ik ook verwachten dat de vlieger van het vliegtuig dat die waarschuwing deed afgaan gehoord zou worden. Is dat gebeurd? Er staat niets over in het rapport.

Plaats reactie