Het gevaar van hoog sappig groen gras

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Het gevaar van hoog sappig groen gras

Bericht door Jan Ritsma » 05 apr 2010, 11:29

Het motorzweefvliegtuig maakte een start vanaf de grasbaan met behulp van de uitklapbare motor met propeller. Tijdens de start raakte de linkervleugeltip het gras, waarna het vliegtuig een grondzwaai maakte en tot stilstand kwam. Beide inzittenden bleven ongedeerd; het vliegtuig raakte zwaar beschadigd.

Aldus de korte omschrijving van een ongeval te Veendam met een DG 500M
Dit doet mij denken aan een lierstart tijdens een wedstrijd op een veld van een zweefvliegclub wiens inkomen voor een niet onbelangrijk deel bestaat uit de verkoop van gras aan een boer. Ook daar was het gras aan de lange kant.
Een wedstrijdvlieger voor mij startte maar kon waarschijnlijk door een onbalans van het water in de vleugels de kist in de aanloop niet recht houden. vlak voordat de kist airborn kwam raakte de linker tip het hoge gras. De kist verkoos het luchtruim maar draaide tijdens de eerste meters van de klim 180 graden en werd vervolgens door de lier met de staart omhoog en de neus naar beneden al stuiterend over het veld getrokken. Ook dit ongeval liep voor de vlieger goed af. Hoewel de kis en cockpit zwaar beschadigd werden kon hij gewoon uitstappen. In het ziekenhuis werd voor zover ik vernomen heb niets ernstigs geconstateerd.

Voor het eerstgenoemde ongeval kunt U meer details vinden via een klik op het finishende zweefvliegtuig in de banner van dit forum en ga vervolgens naar "wetenswaardigheden>>>ongevallen NL"
DG500M .jpg
(64.05 KiB) 876 keer gedownload

Plaats reactie