Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door Jan Ritsma » 31 jul 2012, 06:59

http://www.guelphmercury.com/news/local ... unt-forest

Het is nog onduidelijk wat er precies gebeurd is. Een tip: zorg er voor dat als je springt, je bij het neerkomen je knieen uit de lock hebt (licht gebogen). Hoe vreemd het ook klinkt, dit wordt in de stress wel eens vergeten....

Gebruikersavatar
Grietje Wansink
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2010, 13:11

Re: Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door Grietje Wansink » 01 aug 2012, 03:26

Afgelopen Februari tot en met April heeft de Parachute Training School (army commando's) bij ons cursus gedraait.
Zij vertelde mij juist dat als je niet een geoefend springer bent je beide benen juist moet locken.

Ze komen over een paar weken weer, ik zal ze het nog eens vragen.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door Jan Ritsma » 01 aug 2012, 07:48

Grietje Wansink schreef:Afgelopen Februari tot en met April heeft de Parachute Training School (army commando's) bij ons cursus gedraait.
Zij vertelde mij juist dat als je niet een geoefend springer bent je beide benen juist moet locken.

Ze komen over een paar weken weer, ik zal ze het nog eens vragen.
Ja, vraag het nog eens, want het is een belangrijk detail.
Probeer ondertussen eens van de onderste trede van een trap te springen en met gestrekte knieen neer te komen.

dick kemp
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:53

Re: Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door dick kemp » 01 aug 2012, 18:49

Lang geleden inderdaad geleerd met de benen tegen elkaar, ellenbogen naar voren, licht gebogen rug en knieen met aangespannen spieren te landen. Het probleem bij de eerste sprongen is dat je niet goed de hoogte en dus het moment van neerkomen kunt inschatten. De breuken ontstonden vooral bij de eerste sprongen bij onjuiste parahouding, zoals gestrekte houding, voor de wind en/of draaiend landen. Let wel, aan een ronde chute.
Je kunt dit neerkomen heel goed oefenen door in ondiep water (varierend van 1/2 tot 1 m), met zandbodem, uit een boot of een surfplank te springen. Je weet dan ook niet precies wanneer je de grond raakt, maar zult merken dat je heel snel leert om goed neer te komen.
Overigens als je land met zeer harde wind, kan je je beter wat kleiner maken zodat je je val breekt door door te rollen, anders maak je een enorme stuiter. Vergelijkbaar met springen van of uit een rijdend voertuig.
Het maakt natuurlijk wel wezenlijk veel uit of je 18 jaar bent en 70 kg of 60 jaar en 95 kg.

Hieronder meer informatie:
http://www.scribd.com/doc/68791684/24/s ... tespringen

tjmhoekstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:09

Re: Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door tjmhoekstra » 02 aug 2012, 13:14

Jan Ritsma schreef:
Grietje Wansink schreef:Probeer ondertussen eens van de onderste trede van een trap te springen en met gestrekte knieen neer te komen.
Jan, ik wil je graag feedback geven op de reactie die je gaf op de opmerking van Grietje Wansink. Het is altijd erg moeilijk om in geschreven taal de 'ondertoon' van een boodschap te ontwaren. Slechts 9% van een gesproken boodschap bestaat uit de daadwerkelijke taal en de rest bestaat uit houding, gezichtsuitdrukking en andere non-verbale communicatie.

Als ik jouw opmerking lees, dan kan ik deze op verschillende manieren lezen. De eerste indruk die deze opmerking maakte was een minder prettige, alsof je Grietje wilde zeggen: 'nou, als je zo eigenwijs wilt zijn, zoek het dan maar uit'. Ik ga er niet vanuit dat jij deze bedoeling had, want ik ken je (weliswaar alleen via dit forum, dus op afstand, maar toch) als een integer mens.

Daarom zou ik je het welgemeende advies willen geven om je berichten in het vervolg te voorzien van de emoticons als ':-)' of ':-('. Wanneer je het scherm denkbeeldig 90 graden met de klok mee zou draaien, dan zie je een lachend of bedroefd gezichtje, dat aangeeft hoe jij de mededeling bedoelt. In mijn ervaring werkt dit erg goed en ik train mij erop deze emoticons te gebruiken, hoewel het nog niet automatisch gaat, moet ik zeggen. Maar voor de duidelijkheid deze keer: :-)

Met welgemeende vliegergroet,

Teun

tjmhoekstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:09

Re: Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door tjmhoekstra » 02 aug 2012, 13:21

Nou, Jan, wat leuk dat je het onderste emoticon zo snel hebt vervangen door een plaatje! Dank daarvoor!

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door Jan Ritsma » 03 aug 2012, 07:34

@Teun
Op dit moment vlieg ik een zweefvliegwedstrijd en heb erg weinig tijd. Het was misschien wat kort af, maar niet denegrerend of onvriendelijk bedoelt. Als de experts elkaar tegen spreken in zo'n belangrijke zaak is het belangrijk om dat op te helderen.
Degene die mijn parachute vouwt heeft een springschool en die wees er op dat bij een noodsprong uit een zweefvliegtuig erg weinig mis kan gaan, zolang je bij het neerkomen je knieen maar uit de lock hebt. Als je dat niet deed dan kreeg je verwondingen in de trant van dijbenen die versplinteren of door het bekken heen in het lichaam verdwijnen :eek:

Grietje schrijft dit natuurlijk niet zomaar. Die heeft ongetwijfeld een ander verhaal begrepen. Dat is niet erg want daar is nu juist dit forum voor. Door gedachtenuitwisseling en evaluatie tot een gezamenlijk standpunt komen en misverstanden opheffen.
Persoonlijk denk ik dat er bij de communicatie in Corowa sprake is van een misverstand. Daarom schreef ik dat zinnetje over die onderste traptrede. Als je dat echt probeert dan zal je waarschijnlijk niet bij een hogere sprong met gestrekte knieen willen neerkomen. Mocht ik ondanks dat het toch mis hebben dan heb ik iets belangrijks geleerd en daar gaat het om.

Je tweede opmerking over de emoticons heb ik niet begrepen. In ieder geval heb ik niets veranderd of vervangen.

dick kemp
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:53

Re: Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door dick kemp » 03 aug 2012, 14:26

Uit mijn eerder geplaatste link

http://www.scribd.com/doc/68791684/24/s ... tespringen

waarin een uitgebreid onderzoek naar springongevallen wordt beschreven, blijkt dat met gestrekte benen landen tot breuk ed kan leiden. In dat onderzoek is tevens gebleken dat er ook blessures kunnen ontstaan doordat de daalsnelheden in thermische omstandigheden (dus ook daalwind) enorm kunnen verschillen.

Gebruikersavatar
Grietje Wansink
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2010, 13:11

Re: Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door Grietje Wansink » 04 aug 2012, 00:52

ik kan het pas over paar weken vragen.

ik heb het destijds aan verschillende instructeurs gevraagd omdat het mij toch vreemd overkwam.
maar het breken van benen in deze was prioriteit aan ergere schade.

Dus als je nog nooit hebt gesprongen en verder ook geen landings instructie heb gehad.

Ik heb het uiteraard ook niet gezien, we hadden zon 100 springers die de hele dag naar boven gingen en ook snachts.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieger zwaar gewond na parachutesprong

Bericht door Jan Ritsma » 13 aug 2012, 21:40

In het onderstaande filmpje spreken ze over: Lock your legs together, knees slightly bend and toes pointing downwards.
Dat locking legs together slaat op het samen drukken van de benen en niet op het strekken van de knieen. Daar zou de spraakverwarring in kunnen zitten.


Plaats reactie