Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door Jan Ritsma » 18 jun 2012, 12:57

In de buurt van Houston (Texas) zijn drie mensen, waaronder een kleuter, omgekomen na wat wordt gesteld: "een zweefvliegongeval". Zie: http://abclocal.go.com/ktrk/story?secti ... id=8704973
http://blog.chron.com/newswatch/2012/06 ... nd-county/
http://www.upi.com/Top_News/US/2012/06/ ... 340047594/

Afbeelding

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door pro » 19 jun 2012, 10:16

Triest!
En dan zo'n kindje van drie. :sad:
Was het dat nou waard?

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door vanzomeren » 19 jun 2012, 21:55

Volgens dit nieuwsbericht zat de taildolly er nog aan, maar of dat de enige oorzaak is? Wie neemt er nu een kind van drie jaar mee op schoot in een tweezitter en welke tiploper laat iemand starten met een dolly aan zijn staart. :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door Jan Ritsma » 03 jul 2012, 07:16

Het onderstaande artikel dat geschreven is naar aanleiding van een voorlopig rapport van de NTSB gaat dieper in op de gebeurtenissen rond deze tragische crash.
Witnesses to a fatal glider crash near Rosenberg last month noticed that a dolly remained attached to the plane's tail as it was speeding down the runway and a dispatcher radioed, "abort, abort, abort," according to a National Transportation Safety Board preliminary report.

That set in motion a string of events that deepens the mystery into what caused the crash and killed its three occupants -
Lees verder: http://www.chron.com/news/article/Dispa ... 679265.php


Afbeelding

JKMS1992
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:57

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door JKMS1992 » 03 jul 2012, 17:25

vanzomeren schreef:Wie neemt er nu een kind van drie jaar mee op schoot in een tweezitter
Dat is inderdaad onverantwoord en bovendien illegaal.
vanzomeren schreef:en welke tiploper laat iemand starten met een dolly aan zijn staart. :twisted:
Heb jij nog nooit iets over het hoofd gezien en een fout gemaakt, vanzomeren? Zo niet dan kan ik je gerust stellen: dat komt dan gegarandeerd nog. Hopen dat de consequenties dan niet zo erg zijn.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door Jan de Hulster » 03 jul 2012, 20:53

Het vliegen met een staartwiel is vrij riskant , maar hoeft niet direct tot een ongeval te leiden.
Het gevaar zit in een mogelijk daardoor te achterlijk zwaartepunt, wat bij een onverhoopte stall zeer belemmerend kan werken om te recoveren uit die stall. (Of het lukt helemaal niet...)

Als je het beseft dat je er toch mee gestart bent is in ieder geval een oplossing de vlieg snelheid er op houden zodat het hoogteroer effectief blijft.

Een start met een DUO Discus is in ieder geval destijds op die manier goed afgelopen bij mijn club.
Ze zijn er zelf netje mee geland.

En de vlieger is en blijft eindverantwoordelijk lijkt mij voor alles.
En daar lijkt in dit beschreven geval de hoofdoorzaak te zitten.

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door pietjebel » 04 jul 2012, 08:04

Jan de Hulster schreef:Het gevaar zit in een mogelijk daardoor te achterlijk zwaartepunt, wat bij een onverhoopte stall zeer belemmerend kan werken om te recoveren uit die stall. (Of het lukt helemaal niet...)

Als je het beseft dat je er toch mee gestart bent is in ieder geval een oplossing de vlieg snelheid er op houden zodat het hoogteroer effectief blijft.
Ditzelfde geld trouwens ook als er gestart wordt met een te laag minimum gewicht van de voorste inzittende (met andere woorden; als men zijn eigen gewicht niet goed kent, er lak aan heeft dat men 5kg te licht is, of men vergeten is het lood in te laden.) Het lastige hiervan is dat dit visueel niet in één oogopslag te zien is, en dit dus misschien wel vaker voorkomt dan men denkt....

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door Jan Ritsma » 04 jul 2012, 08:52

Een mogelijk levensreddende oplossing zou zijn om zodra men door heeft dat het om een te achterlijk zwaartepunt gaat, de schouderriemen los te maken en zo ver mogelijk voor over te leunen om de kist weet onder controlle te krijken.

De sleepvlieger ontkoppelde, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, in dit geval de sleep.
De reden hiervan zou kunnen zijn dat het zweefvliegtuig de staart van de motorkist omhoog trok.
Dat is een situatie waarbij een motorvlieger ,wil hij het overleven, erg snel moet zijn.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door Jan de Hulster » 04 jul 2012, 09:46

@ pietjebel: Bij AL onze clubkisten is het minimum gewicht standaard op 70 kg gesteld.
Het maximum gewicht zit meestal in de buurt van 110.

Leerlingen leren al gelijk dat hun gewicht voorin minimaal 70 kg moet zijn.

@ JanR. : dat is waar wat je stelt.
Dat zou een reden kunnen zijn dat de sleepvlieger ontkoppelde .
of ontkoppelden beiden (bijna tegelijkertijd ?) op basis van de waarschuwings radio call??

Feit blijft:
-3 man in zweefvliegtuig
-staartwiel vergeten

fout van de gezagvoerder.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door vanzomeren » 04 jul 2012, 10:32

JKMS1992 schreef:
vanzomeren schreef:en welke tiploper laat iemand starten met een dolly aan zijn staart. :twisted:
Heb jij nog nooit iets over het hoofd gezien en een fout gemaakt, vanzomeren? Zo niet dan kan ik je gerust stellen: dat komt dan gegarandeerd nog. Hopen dat de consequenties dan niet zo erg zijn.
Wat bedoel je hiermee? Dat iedereen fouten maakt, ongelukken nu eenmaal gebeuren en je niemand iets kwalijk mag nemen?
Bij ons op de club worden tiplopers geinstrueerd hun ogen open te houden en bewust de situatie in zich op te nemen om te voorkomen dat er wordt gestart met taildollys, tipwielen, rode linten aan de pitotbuizen, ontbrekende stabilos enz,
Dat de vlieger de eindverantwoordelijkheid heeft betekent niet, dat verder iedereen maar met zijn ogen in zijn zak moet lopen.
Als ik deze tiploper was geweest dan zou ik de rest van mijn leven daar een groot probleem mee hebben.

Plaats reactie