Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door pietjebel » 04 jul 2012, 12:52

Jan de Hulster schreef:@ pietjebel: Bij AL onze clubkisten is het minimum gewicht standaard op 70 kg gesteld.
Dat is op zich een goede regel (al kan dat op onze club niet omdat er 1 kist is waar je 80 in moet wegen), maar dat is nog geen garantie dat men die 70kg ook daadwerkelijk haalt als men instapt. Je kunt immers net zo goed als je staartwiel ook je lood vergeten. En dat zie je dan weer niet aan het uiterlijk van de kist!

De strekking van mijn verhaaltje was dat je dus inderdaad het beste iets sneller kunt vliegen als je merkt dat de kist een achterliggend zwaartepunt heeft, maar dan ongeacht de oorzaak. (Vergeten lood, of vergeten staartwiel)

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door Peter » 04 jul 2012, 13:05

pietjebel schreef:
Jan de Hulster schreef:@ pietjebel: Bij AL onze clubkisten is het minimum gewicht standaard op 70 kg gesteld.
Dat is op zich een goede regel (al kan dat op onze club niet omdat er 1 kist is waar je 80 in moet wegen
Waarom is dat een goede regel? Het minimum gewicht verschilt per type en is in de cockpit aangegeven met een sticker.
Waarom zou je bij een kist die minimaal 60 kg nodig heeft het minimum gewicht op 70 kg zetten en het zelfde doen bij een kist die minimaal 70 kg nodig heeft. :twisted:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door Jan de Hulster » 04 jul 2012, 13:23

Peter schreef:
pietjebel schreef:
Jan de Hulster schreef:@ pietjebel: Bij AL onze clubkisten is het minimum gewicht standaard op 70 kg gesteld.
Dat is op zich een goede regel (al kan dat op onze club niet omdat er 1 kist is waar je 80 in moet wegen
Waarom is dat een goede regel? Het minimum gewicht verschilt per type en is in de cockpit aangegeven met een sticker.
Waarom zou je bij een kist die minimaal 60 kg nodig heeft het minimum gewicht op 70 kg zetten en het zelfde doen bij een kist die minimaal 70 kg nodig heeft. :twisted:

Ik denk dat voor een club (kisten 10 stuks) best wel het een praktische regel /instelling is.
alleen de jochies van ca. 14-18 jr moeten persoonlijk onthouden wat ze moeten toevoegen.
En de meeste mensen wegen zo tussen de 70-95 kg.

Maar je kan ook per kist natuurlijk aangeven wat je wilt, erzijn vele wegen om te verzinnen

Bij ons in de clubkisten zitten daarnaast STIKKERS met min en max gewicht.
Dus vrij netjes denk ik.

dick kemp
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:53

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door dick kemp » 04 jul 2012, 19:18

Wel even juiste info geven.
Gewicht = vlieger + chute, drinken, appel, brood, kaarten, papieren, etc
Minimum gewicht van 60 kg komt, lijkt mij, nooit voor (behalve bij een slecht gerepareerde romp) en is niet erg praktisch.
De stickers minimum/maximum gewicht zijn volgens mij gewoon verplicht.

Hier wordt wel gemakkelijk gezegd wat je moet doen als je merkt dat het zwaartepunt (te) ver naar achteren blijkt te ligen. Ik vraag mij af hoevel tijd het de gemiddelde vlieger kost om zich te realiseren dat het wiel er nog aanhangt. Tenslotte is het ook al heel vaak voorgekomen dat de kleppen niet gesloten waren zonder dat de vlieger dit merkte met alle bekende nare gevolgen. Als je iets totaal niet verwacht werkt je brein soms zeer beperkt. Eén van de oorzaken waardoor automobilisten, als ze rechts de berm in rijden, uiteindelijk aan de linkerkant van de weg tegen een boom belanden.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Drie doden bij zweefvliegongeval Texas

Bericht door Jan Ritsma » 14 jul 2012, 21:07

Het voorlopige rapport van bevindingen van de NTSB is HIER te vinden. Nieuws bevat het eigenlijk niet. We moeten het definitieve rapport maar afwachten.

Plaats reactie