Frontale botsing boven Terlet

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Frontale botsing boven Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 18 feb 2010, 12:19

Op 26 april 2009 vond er een frontale botsing plaats tussen twee zweefvliegtuigen in de buurt van Terlet.
Het rapport over dit ongeval is gepubliceerd door de onderzoeksraad voor de veiligheid. Het rapport kunt U vinden via de hoofdpagina van zweefvliegenonline. (klik op het finishende zweefvliegtuig in de banner van dit forum, vervolgens op de link "wetenswaardigheden" en daarna op "ongevallen NL")
Beide bestuurders zagen elkaar te laat om nog een wettelijk voorgeschreven onwijkingsmanoeuvre (rechter bocht) uit te voeren.
Omdat beide bestuurders kennelijk hun tegenligger iets rechts van zich zagen, probeerden ze beiden met een linker bocht een botsing te voorkomen. Zoals uit het voornoemde rapport blijkt, te vergeefs. Gelukkig liep alles voor de inzittenden goed af.

Een zelfde voorval maakte ik mee tijden een Keiheuvelwedstrijd meer dan 10 jaar geleden.
Het was mooi weer, met een wolkenbasis op 1200 meter en ik bevond me onder een wolkenstraat.
Het was ruim voor het openen van de startlijn en ik vloog ontspannen rechtuit met een halve meter stijgen.
Het zicht was een kilometer of acht (een beetje heiig dus) en ik keek recht voor mij uit.
Op dat moment zag ik plotseling een collega op frontale koers ongeveer 60 meter voor mij. Tijd te gaan tot impact ongeveer één seconde :ai:

Op dat moment gaat de bekende vertraagde film lopen er gaat in een fractie van een seconde van alles door je heen en ik besloot niets te doen?! Mijn tegenligger had mij echter waarschijnlijk op het zelfde moment gezien en zette op een felle manier een rechter bocht in. Ik reageerde met het aanrollen van helling naar links met voeten tegen en drukte bij.
ZWoefff, de tegenligger schoot met zijn wiel enkele meters boven mijn cockpit langs en verder klonk er geen geluid.
Oef, goed afgelopen dus. Omdat ik geen moeite had gehad de registratie te lezen heb ik hem na de wedstrijddag opgezocht en we hebben een biertje op de goede afloop gedronken.

Het is duidelijk dat er in de wet staat dat er als er in een frontale situatie uitgeweken moet worden dit dient te geschieden door een rechter bocht. Maar wat te doen als dat te laat lijkt?
Dan zit je dus in een situatie waarin een botsing onvermijdelijk is/lijkt. Mijn persoonlijke idee is dan om niets te doen. Immers, een zweefvliegtuig is misschien alles bij elkaar 1,60 meter hoog (staart) en de cockpit maar een dikke meter. Hoe groot is de kans dat je elkaar raakt? Het wordt echter een ander verhaal als je helling aan gaat rollen. Als beide zweefvliegtuigen 45 graden rollen dan wordt dat trefvlak plotseling de spanwijdte (15-26 meter) !!
Als je dus niet meer dan één seconde hebt, houd dan maar je vleugels evenwijdig aan die van je opponent. Dan heb je in ieder geval de grootste kans het na te kunnen vertellen.

En verder kijken we natuurlijk allemaal goed naar buiten en zien we ruim op tijd dat andere vliegtuig waarvoor we dan, keurig op tijd, met de voorgeschreven rechter bocht uitwijken..... Toch?
Laatst gewijzigd door Jan Ritsma op 18 feb 2010, 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: Frontale botsing boven Terlet

Bericht door pietjebel » 18 feb 2010, 13:23

Toch wel een AIRPROX rapport ingediend neem ik aan?
Laatst gewijzigd door pietjebel op 18 feb 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Frontale botsing boven Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 18 feb 2010, 14:40

pietjebel schreef:Toch wel een AIRPROX rapport ingediend neem ik aan?
Uiteraard.
Verslagje afgegeven bij de havendienst, dat was ook de wedstrijdleiding.
Die keken een beetje puzzeld. Duits vliegtuig, Nederlands vliegtuig, Belgisch luchtruim, eigen wedstrijd, niets kapot.
Nooit meer iets van gehoord.

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: Frontale botsing boven Terlet

Bericht door pietjebel » 18 feb 2010, 15:04

Tja, dat ze er raar van stonden te kijken komt voor mij helaas niet echt als een verrassing. Als wedstrijddeelnemer denk ik dat je toch netjes hebt gehandeld, want uit eigen ervaring heb ook ik moeten concluderen dat een verslag of melding niet altijd wordt ingediend. (Ter informatie: ik was niet bij deze situaties betrokken. Wel heb ik de verhalen van de betrokken piloten aangehoord en ze verteld dat het mijn inziens onder een "ernstig voorval" viel. Ik weet zeker dat er daarna niets meer mee is gebeurd)

Gr.

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Frontale botsing boven Terlet

Bericht door Kerstens » 20 feb 2010, 21:56

Eerste reactie als je ziet dat rollen echt niet meer werkt zou misschien stick naar voren rammen zijn. Moet je alleen niet alle twee doen....

Maak je je frontaal oppervlak dan ook significant groter?

Plaats reactie