Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
-
Jan Ritsma
- Berichten: 2615
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20
Bericht
door Jan Ritsma » 24 okt 2011, 22:14
Tijdens de lierstart bleek het hoogteroer nauwelijks te functioneren. Na de landing bleek het hoogteroer niet aangesloten te zijn.
Ondanks het feit dat de snelheid nauwelijks te regelen was liep alles goed af.
De onderzoeksraad voor de veiligheid kwam, in zijn 5 dagen geleden afgeronde rapport, tot de volgende conclusie:
De besturingsproblemen zijn veroorzaakt door het niet correct borgen van de
hoogteroeraansluiting tijdens het monteren van het vliegtuig. Voor of tijdens de tweede start van
het vliegtuig op die dag zijn deze borging en vervolgens de verbinding tussen het hoogteroer en de
stuurstang losgekomen. Dit was mogelijk doordat het borgen van de hoogteroeraansluiting
gebeurde door twee onervaren personen, hun handelen door niemand werd gecontroleerd en
niemand de leiding had over het montageproces.
Bij het monteren van een zweefvliegtuig is het van belang dat er één persoon de leiding neemt
over het proces. Deze persoon dient het vliegtuig en de inhoud van het bijbehorende
vlieghandboek goed te kennen.
Bij vliegtuigen die niet zijn voorzien van een automatische roeraansluiting dient extra aandacht te
worden besteed aan de juiste aansluiting van het hoogteroer, de rolroeren, de remkleppen en
eventueel de flaps.
Voor het gehele rapport gaat U naar de hoofdpagina van zweefvliegenonline --> wetenswaardigheden --> ongevallen NL
-
Jan de Hulster
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19
Bericht
door Jan de Hulster » 24 okt 2011, 22:27
Jan Ritsma schreef:Tijdens de lierstart bleek het hoogteroer nauwelijks te functioneren. Na de landing bleek het hoogteroer niet aangesloten te zijn.
Ondanks het feit dat de snelheid nauwelijks te regelen was liep alles goed af.
De onderzoeksraad voor de veiligheid kwam, in zijn 5 dagen geleden afgeronde rapport, tot de volgende conclusie:
De besturingsproblemen zijn veroorzaakt door het niet correct borgen van de
hoogteroeraansluiting tijdens het monteren van het vliegtuig. Voor of tijdens de tweede start van
het vliegtuig op die dag zijn deze borging en vervolgens de verbinding tussen het hoogteroer en de
stuurstang losgekomen. Dit was mogelijk doordat het borgen van de hoogteroeraansluiting
gebeurde door twee onervaren personen, hun handelen door niemand werd gecontroleerd en
niemand de leiding had over het montageproces.
Bij het monteren van een zweefvliegtuig is het van belang dat er één persoon de leiding neemt
over het proces. Deze persoon dient het vliegtuig en de inhoud van het bijbehorende
vlieghandboek goed te kennen.
Bij vliegtuigen die niet zijn voorzien van een automatische roeraansluiting dient extra aandacht te
worden besteed aan de juiste aansluiting van het hoogteroer, de rolroeren, de remkleppen en
eventueel de flaps.
Voor het gehele rapport gaat U naar de hoofdpagina van zweefvliegenonline --> wetenswaardigheden --> ongevallen NL
In de laatste Thermiek 2011-02 (in de digitale versie alleen staat een foto verslag/voorbeeld hoe het precies zit.)
Zie: blz 41