Op 22 mei van dit jaar vond er een ernstig ongeval plaats met een Discus2 CT waarbij de vlieger zwaar gewond raakte.
Ooggetuigen zagen het vliegtuig met uitgeklapte motor op 20 tot 40 meter hoogte een 45 graden bocht draaien waarbij de binnenvleugel wegviel en het vliegtuig tegen de grond sloeg.
Bij onderzoek in het wrak bleek dat de motor uitgeklapt was, de schakelaar van de ontsteking aan stond en de benzinekraan dicht stond.
Tot zover het rapport van de Duitse onderzoekers
Een mogelijke gang van zaken kan geweest zijn: dat de vlieger laag kwam en de motor wilde starten. Hij klapte de motor uit en schakelde de ontsteking aan maar vergat in de haast de benzinekraan open te zetten. Mogelijk startte de motor op de benzine in de leiding maar sloeg direct weer af. Het starten van de motor kost erg veel hoogte omdat een windmillende prop veel weerstand geeft. Hij kwam erg laag en moest een landing inzetten. Dan heb je het erg druk. Gaat de motor het misschien nog doen? Heb ik nog hoogte genoeg voor een heel circuit? Hij neemt de beslissing te gaan landen en wil de motor intrekken om zijn glijhoek te verbeteren, bovendien is een landing met motor uitgeklapt niet gecertificeerd. Helaas, motor wil niet in, ook dat nog. Tja de motor wil niet in omdat de ontsteking nog aan staat. Dat is een beveiliging. Ondertussen zitten we dus veel te laag en moeten nog een 90 graden bocht draaien. Dat moet met een lagere neusstand dan normaal vanwege de uitgeklapte motor. De grond is erg dicht bij dus onwillekeurig trekken we een beetje...... Einde oefening!
Kortom het is veel makkelijker om een veilige landing te maken met een vliegtuig zonder motor dan met een vliegtuig waarvan de motor het om de één of andere reden laat afweten. Erg veel ongevallen gebeuren ongeveer op deze manier, wat niet wegneemt dat het in dit specifieke geval anders gegaan zou kunnen zijn.
Ernstig ongeval Discus2 CT Naberen-Teck
- Jan Ritsma
- Berichten: 2615
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20
-
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54
Re: Ernstig ongeval Discus2 CT Naberen-Teck
Waarom niet een gecombineerde schakelaar voor ontsteking en intrekken van de motor, naast de bestaande ontstekingsschakelaar?
Dan is dat probleem opgelost.
Dan is dat probleem opgelost.
Re: Ernstig ongeval Discus2 CT Naberen-Teck
Moet je een Antares nemen....vanzomeren schreef:Waarom niet een gecombineerde schakelaar voor ontsteking en intrekken van de motor, naast de bestaande ontstekingsschakelaar?
Dan is dat probleem opgelost.
Maar ook hier blijkt vast weer dat er gewoon geen checklist is afgelopen (even uit het hoofd gedaan....) en er vast ook niet op wordt geoefend.