Boete wegens luchruimschending

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Boete wegens luchruimschending

Bericht door Jan Ritsma » 21 mar 2011, 10:47

Op internet vond ik het volgende verhaal:
Eindelijk een transponder in toestel zodat een vlucht vanuit Belgie naar onze buurlanden terug mogelijk wordt.
Op 4 sept 2010, een dagje met slechts 3250 voet basis, besloten om een vrij vluchtje te maken i.p.v. de gebruikelijke voorbereide task.
Aangekomen in Terlet een pracht van een wolkenstraat richting Duitsland dus Eindhoven omzeilen via de oostelijke kant en zo terug naar de thuisbasis.
320 km overland, leuk vluchtje voor het einde van seizoen.
Transponder gans de vlucht aan " Zien en gezien worden" weet U wel.

Verrassing in de bus 8 weken later van de Bundesaufsichtsamt fur flugsicherung met de melding
"D" kontrollzone Niederrhein ingevlogen zonder toestemming, Ryanair vlucht moeten uitwijken om 13:10, zwever "D"zone verlaten om 13:14. via transponder op radar vastgelegd.
Vervolging wordt ingesteld en raden aan bijstand te zoeken in Duitsland.

Totale verrassing, had zelfs de vlucht tot dan niet bekeken op see-you.
Heb zelf maar 25 uren op kist maar toch 750 uren vliegervaring en 30.000 Km overland vaarvan de laatste 2 jaar enkel in Belgie gezien de beperkingen.
Hoe kan dit????????? waarom geen waarschuwing op de LX 7000 pro??????

Bij controle van de LX bleek het airspace alarm uit gezet te zijn voor deelname aan een wedstrijd en tot overmaat van ramp bleek Niederrhein sektor er niet op te staan! ( oude versie see-you vermoed ik )

Eindresultaat...............Gelukkig geen accident maar ook geen enkele verzachtende omstandigheid
aanvaard en een boete te betalen van 975 euro ( of 6 weken gevang ).
Deze boete kon ook nog verder oplopen tot 1750 euro.
Men stelt zich eventueel ook bloot aan het verhalen van de werkelijke kosten die het afleiden van een
vlucht met zich meebrengt enz......

Ondanks het feit dat ik 4 rechtsbijstandsverzekeringen heb lopen ( zwever,burgerlijke aansprakelijkheid, auto en motorfiets is er geen enkele verzekering die dit soort verhaaltjes dekt en de schade kan beduidend hoger oplopen dan een crach waar we nochthans een all-risk voor hebben.

Graag enkele bedenkingen van medezwevers zijn van harte welkom.
Nou die "bedenkingen" krijgt tie van de bekende beste stuurlui ;)

De boete doet mij een beetje vermoeden dat men daar in Duitsland denkt: "we zullen die gevaarlijke amateurs eens effe mores leren" Onwillekeurig vroeg ik mij af hoe veilig die professionele instanties eigenlijk zijn en welke boetes daar uitgedeeld worden........ Het volgende verhaal speelde door mijn gedachten:

Jaarlijks doe ik de laatse tijd mee met een zweefvliegwedstrijd in Roitzschjora, een prachtig (zweef)vliegveld ten noorden van Leipzig. Leipzig heeft een uigebreide controllzone met naderingssectoren aan west en oostkant alsmede wat kleinere aan noord en zuidkant. Het vliegveld van Roitzschjora ligt enkele kilometers van de noordgrens van dit gebied verwijderd.
Voordat de startlijn opende vloog ik samen met de rest van het deelnemersveld dat uit ongeveer 120 zweefvliegtuigen bestond in het blauw tegen de convectiehoogte van 1500 meter en wachtte tot de startlijn open ging. Plosteling, het zicht was perfect, zag ik op grote afstand in westelijke richting een rookpluim naderen. Na een paar minuten bleek dit een boeing 747 te zijn die statig op de zelfde hoogte net buiten de CTR van leipzig vloog en even later dwars door het gebied met die 120 voor de startlijn wachtende zweefvliegtuigen zijn weg vervolgde om daarna met een flauwe rechter bocht in de Leipzig CTR te verdwijnen.
Alles was goed afgelopen.

Er was geen sprake van een luchtruimschending en alles was legaal. Toch durf ik te stellen dat zweefvliegtuigen en Boeing ernstig in gevaar zijn gebracht. De Boeing gezagvoerder vloog ongetwijfeld IFR maar is (mede)verantwoordelijk voor separatie met VFR verkeer dat in ongecontroleert luchtruim vliegt. De taak van de verkeersleiding is echter wel deze gezagvoerder te waarschuwen als hij in ongecontroleerd luchtruim terecht komt en dient dat eigenlijk te voorkomen omdat die Boeing nu eenmaal niet zo gek veel kans heeft om uit te wijken als hij in een wolk van 120 zweefvliegtuigen terecht komt. Uiteraard was de verkeersleiding van de zweefvliegwedstrijd op de hoogte.
Dat hier richtlijnen van een maatschappij en of verkeersleiding Leipzig overtreden zijn acht ik aannemelijk.
Over de hoogte van de boete voor verkeersleider en of gezagvoerder maak ik mij niet veel zorgen....... Dat wordt als profesionals onder elkaar opgelost. En daarna komt en uitbreiding van de CTR van Leipzig zodat Roitzschjora er binnen valt en in de toekomst dit soort problemen dus uitgesloten zijn :hypo:
De zelfde kans loop je als je je als zweefvlieger over dit incident beklaagt. That's life zou ik zeggen, maar of het eerlijk is is een tweede.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Boete wegens luchruimschending

Bericht door Sieb » 21 mar 2011, 15:42

Eigen schuld dikke bult (of boete).

Als je met verouderde kaarten (al dan niet in je LX oid ) gaat vliegen dan kost het je gewoon geld. Niet alleen in DLD maar ook in NL. Dat ze je nu met xponder kunnen zien doet daar niets aan af. Heeft ook niets met amateurs te maken. Als je commercieel vlieger bent dan krijg je ook een boete als je de wet overtreedt.

een goede (vlucht) voorbereiding is het halve werk. En als inderdaad de amateurs op deze wijze aan vluchtvoorbereiding doen dan begrijp ik waarom men zich zorgen maakt...... (het aantal airspace infringements onder de spl tma is nl ook mega).
Laatst gewijzigd door Sieb op 22 mar 2011, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Poepjes

Re: Boete wegens luchruimschending

Bericht door Henk Poepjes » 22 mar 2011, 13:22

Jan Ritsma schreef:Op internet vond ik het volgende verhaal:
Verhip, dat bericht stond anderhalve maand geleden al op Zweefportaal!

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Boete wegens luchruimschending

Bericht door Webmaster » 23 mar 2011, 10:07

De zoveelste discussie over zweefportaal, hier geopend door Henk Poepjes, is verhuisd naar off-topic omdat dit niets met ongevallen en incidenten te maken heeft.

Plaats reactie