Als U of ik met een sportvliegtuig of zweefvliegtuig al dan niet door een (domme) fout een ongeval veroorzaak(t) hebben we een redelijke kans dat één en ander objectief wordt uitgezocht en de bevindingen leerzame strekking hebben voor anderen.
Zodra de vliegtuigen wat groter worden en de belangen daarmee exponentieel stijgen ligt de zaak wat gecompliceerder.
Dan is de OVV behalve een onderzoeksraad ook plotseling een politieke organisatie geworden. Daarbij denk ik dan met name aan het beruchte Tennerif-ongeval en de recente crash van Turkisch airlines bij Schiphol. Een wel heel erg mooi voorbeeld was dit ongeval.
Toen de feiten destijds langzaam naar buiten druppelden sprak ik een vlieger van Martinair die de betreffende gezagvoerder gesproken had. Hij vertelde mij dat Martin Schreuder gezegd had:"Als iemand je wat vraagt, dan was het de wind. En verder houd je je mond dicht!" Met onze kennis als verkeersvlieger in combinatie met de toen bekende feiten moesten we al tot de conclusie komen dat dit een uiterst laakbaar ongeval was. Als dit echt de wind was geweest dan zou er minstens maandelijks ergens op de wereld wel iets dergelijks moeten plaatsvinden.
Vroeg of laat komt de waarheid meestal wel aan het licht. De nabestaanden/gedupeerden zijn natuurlijk ook niet gek......
De onderzoeksraad voor veiligheid
- Jan Ritsma
- Berichten: 2615
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20
Re: De onderzoeksraad voor veiligheid
Wat moet je met vliegers die de waarheid verhullen terwijl ze betrouwbaar moeten zijn? Als ze ballen hebben bekennen ze nu alsnog kleur en worden degenen aangepakt die ze hen destijds het zwijgen hebben opgelegd "just for the good cause".