PH 1193 ooit gekraakt

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

PH 1193 ooit gekraakt

Bericht door Peter » 06 jan 2011, 12:44

De dimona van de SZT blijkt ooit gekraakt te zijn na een botsing in de lucht boven Terlet. Dit was aanleiding voor de IVW om de veiligheid van het vliegbedrijf bij de SZT ter discussie te stellen.
Geen wonder dat Hageman maar liever een aantal daarop volgende incidenten in de doofpot stopte :muziek:
Stond die Dimona niet te koop met het predikaat 'kraakvrij' :hilarius:

http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rappo ... Terlet.pdf

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: PH 1193 ooit gekraakt

Bericht door Jan Ritsma » 06 jan 2011, 13:14

Hij staat nog steeds te koop op segelflug.de
In "gepflegten zustand" Dat betekent zoveel als "ooit gekraakt" want anders staat er "bruch frei"
De prijs loopt wel terug (was 95.000) en dat was nog met de oude motor.
Of die nieuwe motor er al in zit en of die kist nu echt sinds 31 december 2010 beschikbaar is :?
Misschien kan een belangstellende :hypo: even Frank bellen :grin:
Dimona-SZT.jpg
(38.38 KiB) 1704 keer gedownload

Meulenbeld
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2010, 09:38

Re: PH 1193 ooit gekraakt

Bericht door Meulenbeld » 06 jan 2011, 14:49

Vernomen is, dat wie een mail zendt aan de verkoper, Willemsen, een antwoord ontvangt van Surink.
En als de vraag gesteld wordt naar de verkoopvolmacht etc. en naar de eigenaar van de kist, volgt een "broodje-aap-verhaal".
Dan weet Surink alleen te melden dat de kist gewoon bezichtigd kan worden en alle boeken compleet zijn... :eek:

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: PH 1193 ooit gekraakt

Bericht door Sieb » 06 jan 2011, 15:02

Ik vind de berichtgeving nu wel wat tendentieus worden. Alsof het hier gaat om een enorme kraak terwijl er sprake is van lichte schade aan pitotbuis, kunstofschade aan kielvlak en richtingsroer. Bruch frei geef je alleen aan als je nog nooit schade (van welke grootte dan ook) aan je kist heb gehad. "Geplegte zustand" wil alleen maar zeggen dat de kist in goed onderhouden staat verkeerd. En daarbij is een kraakje als bovenstaand helemaal niet erg als het gaat om invloed van waarde op de kist (een goed gerepareerde erge kraak trouwens ook niet).

keesvisser
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 aug 2010, 22:13

Re: PH 1193 ooit gekraakt

Bericht door keesvisser » 06 jan 2011, 17:00

Meulenbeld schreef:Vernomen is, dat wie een mail zendt aan de verkoper, Willemsen, een antwoord ontvangt van Surink.
En als de vraag gesteld wordt naar de verkoopvolmacht etc. en naar de eigenaar van de kist, volgt een "broodje-aap-verhaal".
Dan weet Surink alleen te melden dat de kist gewoon bezichtigd kan worden en alle boeken compleet zijn... :eek:

Wat houd dat "broodje-aap-verhaal" dan in en waar zou die kist staan?

is deze kist wel in het beslag opgenomen? tenslotte is deze kist geen eigendom van de SZT

kees visser

guido
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2011, 21:39

Re: PH 1193 ooit gekraakt

Bericht door guido » 07 apr 2011, 22:02

Ik ben bij deze zogenaamde kraak aanwezig geweest en was toendertijd eigenaar van de PH1224.
Goos Hageman,Joop Bizot en Gezienus Lowijs kregen toen een sleep opleiding met de PH1224.
Die was toenertijd niet uitgerust met een opspoelinrichting en sleepte met vaste Kabel.
Bij terugkeer via circuit met de kabel eraan is de PH1193 die een lesvlucht maakte en op base een 360 maakte
omdat landingsveld versperd was in de kabel van de PH1224 gevlogen en hebben ze met zijn tween ieder aan een uiteinde aan de sleepkabel getrokken.
kabel uiteindelijk gebroken en beide kisten veilig geland.
schade aan PH1224 gebroken sleepkabel.
Schade aan PH1193 gebroken pitot buis en een beschadiging aan het bovenste scharnier punt van het richtings roer en een verbogen stuurstang van het hoogteroer.
Bij Peter Jans gerepareerd met minimale kosten.
lijkt me zwaar overdreven om van een kraak te spreken.

met vr gr Guido Buisman

Henk Poepjes

Re: PH 1193 ooit gekraakt

Bericht door Henk Poepjes » 08 apr 2011, 10:40

guido schreef:Ik ben bij deze zogenaamde kraak aanwezig geweest en was toendertijd eigenaar van de PH1224.
Goos Hageman,Joop Bizot en Gezienus Lowijs kregen toen een sleep opleiding met de PH1224.
Die was toenertijd niet uitgerust met een opspoelinrichting en sleepte met vaste Kabel.
Bij terugkeer via circuit met de kabel eraan is de PH1193 die een lesvlucht maakte en op base een 360 maakte
omdat landingsveld versperd was in de kabel van de PH1224 gevlogen en hebben ze met zijn tween ieder aan een uiteinde aan de sleepkabel getrokken.
kabel uiteindelijk gebroken en beide kisten veilig geland.
schade aan PH1224 gebroken sleepkabel.
Schade aan PH1193 gebroken pitot buis en een beschadiging aan het bovenste scharnier punt van het richtings roer en een verbogen stuurstang van het hoogteroer.
Bij Peter Jans gerepareerd met minimale kosten.
lijkt me zwaar overdreven om van een kraak te spreken.

met vr gr Guido Buisman
Jan Ritsma schreef:In "gepflegten zustand" Dat betekent zoveel als "ooit gekraakt" want anders staat er "bruch frei"
Daar gij je weer (zoveelste keer) met je eigen aannames Jan. Ik geef je het advies om iets minder zwart-wit te denken.

Groeten Henk

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: PH 1193 ooit gekraakt

Bericht door Jan Ritsma » 08 apr 2011, 11:23

Henk Poepjes schreef:Daar gij je weer (zoveelste keer) met je eigen aannames Jan. Ik geef je het advies om iets minder zwart-wit te denken.

Groeten Henk
Ach, "al die keren" waar jij dat meent te moeten vaststellen heb ik netjes weerlegd, en ook hier valt het erg mee.
De poster heeft het over een kraak, en ik constateer dat in de advertentie geen "bruchfrei" genoemd wordt.
Iedere verkoper in Duitsland vermeldt dit omdat dat veel beter verkoopt. Juridisch gezien is deze motorzwever niet "bruchfrei" en als dat wel zou zijn gezegd, dan kan dat later een reden zijn voor nietig verklaren van de koop.
Als verkoper zou ik in iedergeval de kist niet als kraakvrij durven etaleren. Hierbij moet ik wel aantekenen dat "bruchfrei" meer in de richting gaat van "schadevrij".

Het bovengenoemde ongeval dat veroorzaakt werd door zeer ervaren SZT instructeurs had makkelijk een meervoudig dodelijke afloop kunnen hebben en is gelukkig goed afgelopen. De betreffende motorzwever werd daarbij beschadigd en heeft in een niet luchtwaardige toestand gelukkig nog een veilige landing kunnen maken.
Kraak? misschien overdreven. Kraakje dan? best hoor, maar voor de advertentie was de kist niet "bruchfrei" en dat werd dan ook wijselijk niet beweerd.

Plaats reactie