ongeval Corowa

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Henk Poepjes

Re: ongeval Corowa

Bericht door Henk Poepjes » 28 dec 2010, 08:45

Jan Ritsma schreef: Leeftijd is bullshit.
Jan, ik neem aan dat je bedoelt: "Leeftijd vind ik bullshit".

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: ongeval Corowa

Bericht door Jan de Hulster » 28 dec 2010, 09:54

Jan Ritsma schreef:
Jan de Hulster schreef:ik denk (voor mijzelf):
-cockpit check?
-leeftijd? (64 jaar)
-slordig?
-vermoeidheid?
-afleiding?
-HF?
-mechanisch?
-wel/niet anticiperen op gewijzigde klim prestaties, iets langere baan rol toch ??
-rem kleppen wel dicht , MAAR niet in de lock geweest bij begin start?
etc.

De grap van zweefvliegen is toch ook enigszins, keep it simpel.
Om nu gelijk weer extra accu gestuurde componenten in te bouwen?
Toegegeven een zelfstarter is al weer wat verder weg van simpel....... maar toch.
Leeftijd is bullshit.
Die langere baan-rol hoeft niet te hebben plaats gevonden omdat de kleppen er pas uitgezogen worden als de snelheid hoog genoeg is. De andere punten zijn mogelijk.
Wat die accu gestuurde componenten betreft: Wat is daar op tegen? Die accu's zitten er tegenwoordig altijd in.
En stroom kost het alleen maar als er gewaarschuwd wordt.
Klein nadeel als het om je leven gaat!!

Daar heb je gelijk in. Het kost alleen maar stroom als je gewaarschuwt wordt.
Wordt er soms door enkelen gestart met zelfstarters en vol vermogen, door eerst de remkleppen en rem vol aangetrokken te houden?
En dan de rem los te gooien?
Als je de remkleppen dan niet goed in de lock doet....
Of is dat bij deze kist niet mogelijk?

Of is dat iets alleen uit de motorvliegerij wat je soms doet/kan doen?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ongeval Corowa

Bericht door Jan Ritsma » 28 dec 2010, 10:33

Jan de Hulster schreef:Wordt er soms door enkelen gestart met zelfstarters en vol vermogen, door eerst de remkleppen en rem vol aangetrokken te houden?
En dan de rem los te gooien?
Als je de remkleppen dan niet goed in de lock doet....
Of is dat bij deze kist niet mogelijk?

Of is dat iets alleen uit de motorvliegerij wat je soms doet/kan doen?
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is de wielrem van een Nimbus 4 niet verbonden met de remkleppen(zie note ), maar wordt bedient door een handgreep op de stuurknuppel. Waarom iemand met een zelfstarter voor de start remkleppen zou trekken is mij niet duidelijk anders dan voor het afwerken van de checklist. Onderstaande foto is (volgens de krant) enkele ogenblikken voor de crash genomen en daarop is te zien dat de remkleppen open staan. Volgens getuigen waren die tijdens de klim ook open.
StartVR.jpg
(14.42 KiB) 1268 keer gedownload
Zie ook dit laatste krantenbericht.

Het van de remmen starten lijkt op Corowa niet erg zinvol omdat de baan lang is en verhard.
Waarom de kleppen niet gesloten werden is een raadsel. Misschien was er nog meer aan de hand, zoals een sterke downwash.
Dat heb ik daar wel eens meegemaakt. Ook Francesco heeft mij ooit verteld dat hij een keer moeite had de baan te halen ondanks erg vroeg indraaien. Het komt daar dus voor.
Al met al blijf ik er bij dat een take off warning horn nauwelijks geld kost en evenmin stroom.
Waarom zou je zoiets niet inbouwen? Voor het vergeten van je wiel wordt dat al lang gedaan en dat levert hooguit materiele schade op als je op een verharde baan landt. Het vergeten van je remkleppen kan duidelijk tot ernstiger problemen leiden....

NB: Het blijkt om een Schleicher ASW 22BLE te gaan en niet om een Nimbus 4 zoals ik foutief vermeld.
Daar zouden de kleppen wel eens met de rem verbonden kunnen zijn. Misschien dat iemand daar wat meer over zeggen kan?
Verder had ik begrepen dat het om de PI ging, maar de laatste letter op de staart is toch duidelijk een "R".
Imiddels is het duidelijk dat het om de "VR" gaat.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: ongeval Corowa

Bericht door vanzomeren » 28 dec 2010, 17:14

Thomas schreef:Een DC10 -waar 300 man in zit- is helemaal niet te vergelijken met een zweefvliegtuig waar je alleen in zit, een beetje de twee uitersten in de groep van vaste-vleugel-vliegtuigen.
Ik heb trouwens nooit beweerd dat verkeersvliegers slechte piloten zijn.
Juist omdat je alleen in een zweefvliegtuig zit en er geen copiloot :cool: is om je te waarschuwen voor een moment van kortzichtigheid is het in een zweefvliegtuig meer te verdedigen om wat extra foolproof zaken in te bouwen. Zolang het maar niet zwaar is, stroom vreet of erg duur is, zie ik wel wat in een waarschuwingssysteem.

Anonymous

Re: ongeval Corowa

Bericht door Anonymous » 28 dec 2010, 19:55

In verkeersvliegtuigen is een take-off warning system een verplicht systeem.
Het waarschuwt de vliegers o.a. voor unlocked spoilers, verkeerde flap setting, elevator trim buiten de groene band en parking brakes set.
Indien het systeem tijdens de start wordt geactiveerd, dan geeft het een overduidelijke visual en aural warning en volgens de procedure zijn de vliegers verplicht om de start af te breken.

Zelfstartende zweefvliegtuigen zijn vaak gecompliceerde vliegtuigen.
Als je de motor start op een harde baan en stationair laat lopen, dan wil de kist meestal al vooruit gaan kruipen. Je moet dus de kist op de rem tegen houden. Bij veel kisten zit de wielrem gekoppeld aan de spoilers.
Zelfstarters zijn ook meestal met flaps uitgerust en voor een goede bestuurbaarheid op lage snelheid dien je de flaps op negatief te zetten om vervolgens met oplopende snelheid naar een positieve stand te gaan.
De vlieger heeft dus nogal wat dingen te doen in de start. Eerst motor starten, kist op de rem houden, motorinstrumenten controleren, flaps negatief, vol gas, rem los (spoilers in en locked!), met oplopende snelheid de flaps naar positief, controle toerental/temperatuur en de kist vliegen.
Als je de spoilers in doet maar niet goed in de lock duwt, dan worden de spoilers vol open gezogen door de onderdruk als de kist los komt. Door de herrie en het getril van de motor merk je hier initieel niet zo veel van.
Een gebrek aan klimvermogen kan ook veroorzaakt worden door een wind shear.
Daarna treed er misschien een stukje tunnel visie op als het einde van de baan nadert en de vlieger verzuimt om de spoilers te controleren.

Een goed take-off warning system in een zweefvliegtuig zou een goede investering zijn.
Ik denk zelfs dat het een standaard uitrusting zou moeten zijn.
Er zijn off the shelf programmeerbare circuits te koop die een groot aantal inputs kunnen verwerken.
Je zou kunnen denken aan een systeem dat een waarschuwing genereert als boven een bepaalde snelheid de spoilers niet gelocked zijn en/of de flaps nog in een negatieve setting staan.
De waarschuwing kan je geven via een high intensity knipperende led hoog op het instrumenten paneel en bij voorkeur ook middels een aural warning via de speaker/koptelefoon.
Hier vind je een goed voorbeeld van een vrij simpele schakeling.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 28 dec 2010, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: ongeval Corowa

Bericht door vanzomeren » 28 dec 2010, 20:07

Prima verhaal Ruud!
Het is geloof ik ook niet zo'n goed idee om remmen aan kleppen te koppelen in zelfstartende zweefvliegtuigen.
Als via de checklist die kleppen zijn gecheked en in de lock, dan moet je er verder af kunnen blijven denk ik.

Gebruikersavatar
Grietje Wansink
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2010, 13:11

Re: ongeval Corowa

Bericht door Grietje Wansink » 30 dec 2010, 20:36

Jan Ritsma schreef:
Jan de Hulster schreef:Wordt er soms door enkelen gestart met zelfstarters en vol vermogen, door eerst de remkleppen en rem vol aangetrokken te houden?
En dan de rem los te gooien?
Als je de remkleppen dan niet goed in de lock doet....
Of is dat bij deze kist niet mogelijk?

Of is dat iets alleen uit de motorvliegerij wat je soms doet/kan doen?
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is de wielrem van een Nimbus 4 niet verbonden met de remkleppen(zie note ), maar wordt bedient door een handgreep op de stuurknuppel. Waarom iemand met een zelfstarter voor de start remkleppen zou trekken is mij niet duidelijk anders dan voor het afwerken van de checklist. Onderstaande foto is (volgens de krant) enkele ogenblikken voor de crash genomen en daarop is te zien dat de remkleppen open staan. Volgens getuigen waren die tijdens de klim ook open.
StartVR.jpg
Zie ook dit
laatste krantenbericht
.

Het van de remmen starten lijkt op Corowa niet erg zinvol omdat de baan lang is en verhard.
Waarom de kleppen niet gesloten werden is een raadsel. Misschien was er nog meer aan de hand, zoals een sterke downwash.

Dat heb ik daar wel eens meegemaakt. Ook Francesco heeft mij ooit verteld dat hij een keer moeite had de baan te halen ondanks erg vroeg indraaien. Het komt daar dus voor.
Al met al blijf ik er bij dat een take off warning horn nauwelijks geld kost en evenmin stroom.
Waarom zou je zoiets niet inbouwen? Voor het vergeten van je wiel wordt dat al lang gedaan en dat levert hooguit materiele schade op als je op een verharde baan landt. Het vergeten van je remkleppen kan duidelijk tot ernstiger problemen leiden....

NB: Het blijkt om een Schleicher ASW 22BLE te gaan en niet om een Nimbus 4 zoals ik foutief vermeld.
Daar zouden de kleppen wel eens met de rem verbonden kunnen zijn. Misschien dat iemand daar wat meer over zeggen kan?
Verder had ik begrepen dat het om de PI ging, maar de laatste letter op de staart is toch duidelijk een "R".
Imiddels is het duidelijk dat het om de "VR" gaat.


De foto komt bij mij vandaan. Daar is nu juist op te zien dat de kleppen NIET uit zijn.

We willen ontzettend graag antwoorden maar wellicht is het handig te wachten op uitslagen van onderzoeken.

Er is 1 onderzoek geweest, ik verwacht zeer binnenkort een tweede onderzoek. Ik ben gister 4 uur lang gehoord. Het wordt grondig onderzocht.

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: ongeval Corowa

Bericht door l_steenbrink » 31 dec 2010, 10:17

Het lijkt alsof de kleppen open staan maar dat zijn waarschijnlijk de deuren van het motorcompartiment.

Wat mij verbaast is de dodelijke afloop. Op de foto's ziet het er helemaal niet kansloos uit.
Als de doodsoorzaak bekend is zal daar vast lering uit te trekken zijn.
Zo heb ik ooit gelezen dat als je de hoogspanning raakt en er liggen na afloop kabels op of in de buurt van het vliegtuig je vooral niet uit moet stappen. Dat geldt ook voor als je in een auto zit die bijvoorbeeld een paal met zulke kabels geraakt heeft.

versteege
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2010, 16:58

Re: ongeval Corowa

Bericht door versteege » 04 jan 2011, 16:02

De hele discussie over electronische schakelingen is overbodig met de installatie van de Piggot-haak,zoals ik in mijn DG-400 heb gedaan.Het is parking-brake en spoilerextension-prevention in een simpel stukje metaal! Piggot heeft het idee aan alle zweefvliegbouwers aangeboden,alleen DG,na een bijna ongeval van de eigenaar van de fabriek,heeft er werk van gemaakt.
Alle kisten zouden deze modificatie moeten invoeren,waarbij patent-kosten(if any!)geen rol mogen spelen.Overigens heb ik ook een NOAH-schietstoel systeem laten inbouwen,dus ,ja,ik heb er wel degelijk geld voor over.Ben benieuwd wie dat in Nederland ook gedaan heeft.
Arend Versteege

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ongeval Corowa

Bericht door Jan Ritsma » 09 jan 2011, 19:58

Het onderstaande pdf-file is een bericht van Australian Soaring Centre Corowa.
Een erg triest verhaal dat de vlieger vermoedelijk na de crash nog leefde maar niet gered kon worden wegens de electriciteitskabels die rond het vliegtuig op de grond lagen.
Het duurde 45 minuten voordat de spanning werd afgesloten....

Zie:
Tragic accident on take off[1].pdf
(51.3 KiB) 3423 keer gedownload

Plaats reactie