ongeval Corowa

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Gebruikersavatar
Grietje Wansink
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2010, 13:11

Re: ongeval Corowa

Bericht door Grietje Wansink » 11 jan 2011, 07:16

Jan Ritsma schreef:Het onderstaande pdf-file is een bericht van Australian Soaring Centre Corowa.
Een erg triest verhaal dat de vlieger vermoedelijk na de crash nog leefde maar niet gered kon worden wegens de electriciteitskabels die rond het vliegtuig op de grond lagen.
Het duurde 45 minuten voordat de spanning werd afgesloten....

Zie:
Tragic accident on take off[1].pdf
Het artikel is niet van het Australian Soaring Centre maar van een piloot die hier vliegt.
Ik ben vanaf 3 minuten na impact tot 10 minuten na overlijden bij de kist geweest (waar ik vanwege de powerlines absoluut niet had moeten zijn).
Ik denk dat het zo lange heeft geduurd om te overlijden en dat met zo'n impact het niet mogelijk is te overleven.

Maar waar het omgaat is dat de fabrikanten iets doen aan de kleppen. Bij sommige vliegtuigen is dit al het geval, het uitgaan van de kleppen tijdens vliegen is niet mogelijk ondanks deze niet in de lock zitten.

Grietje

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ongeval Corowa

Bericht door Jan Ritsma » 11 jan 2011, 11:18

Grietje Wansink schreef:
Jan Ritsma schreef:Het onderstaande pdf-file is een bericht van Australian Soaring Centre Corowa.
Een erg triest verhaal dat de vlieger vermoedelijk na de crash nog leefde maar niet gered kon worden wegens de electriciteitskabels die rond het vliegtuig op de grond lagen.
Het duurde 45 minuten voordat de spanning werd afgesloten....
Het artikel is niet van het Australian Soaring Centre maar van een piloot die hier vliegt.
Ik ben vanaf 3 minuten na impact tot 10 minuten na overlijden bij de kist geweest (waar ik vanwege de powerlines absoluut niet had moeten zijn).
Ik denk dat het zo lang heeft geduurd om te overlijden en dat met zo'n impact het niet mogelijk is te overleven.
Dat is zeer wel mogelijk. Echter, zekerheid heb je alleen als de doodsoorzaak exact is kunnen worden vastgesteld (authopsie)
Met deze posting ben ik het dan ook eens. Als de doodsoorzaak bekend is, kan daar veel lering uit getrokken worden, bijvoorbeeld ten aanzien van de constructie van de cockpit, riemen, etc.
Grietje Wansink schreef: Maar waar het omgaat is dat de fabrikanten iets doen aan de kleppen. Bij sommige vliegtuigen is dit al het geval, het uitgaan van de kleppen tijdens vliegen is niet mogelijk ondanks deze niet in de lock zitten.
Grietje
Vooropgesteld dat een vlieger in de cockpit altijd de baas blijft ben ik het daar helemaal mee eens.
Als een simpele aanpassing en /of waarschuwingssysteem dit soort ongelukken kan voorkomen dan ben je een dwaas als je dat niet installeert en fabrikanten zouden dat minimaal als optie moeten aanbieden.

Er valt meer te leren dan alleen een aanpassing van de kleppen.
Je kan het ruwweg opsplitsen in:
1)Wat kan de zweefvliegtuigfabrikant doen.
Daar is in deze draad al het één en ander over gezegd.

2)wat kan je als vlieger (slachtoffer) doen.
In dit speciale geval niet zo relevant, maar in het algemeen geen metalen delen aanraken en niet zonder meer uitstappen.
Dit i.v.m. het mogelijk aanraken van punten met een groot potentiaal verschil.

3)wat hebben de hulpverleners gedaan en wat kan je in een voorkomend geval nog meer of misschien zelfs beter doen?
Als je gebruik maakt van een vliegveld waar veel hoogspanning vlak in de buurt is is het aan te bevelen je te verdiepen in reddingen waarbij los op de grond liggende kabels een rol spelen.
Zo wordt in EHBO opleidingen aandacht besteed aan het veilig verwijderen van kabels die onder spanning staan.
Ook is het verstandig om wat kennis op te doen over de mogelijk diverse spanningen die actueel op de betreffende kabels kunnen staan. Een lengte pvc-pijp met aan het eind een haak en rubber laarzen zijn attributen die erg goed van pas kunnen komen.

Het zijn alles bij elkaar kleine dingen maar soms kunnen die veel uitmaken.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: ongeval Corowa

Bericht door Kilo Hotel » 11 jan 2011, 11:59

Jan Ritsma schreef: Er valt meer te leren dan alleen een aanpassing van de kleppen.
Je kan het ruwweg opsplitsen in:
1)Wat kan de zweefvliegtuigfabrikant doen.
Daar is in deze draad al het één en ander over gezegd.

2)wat kan je als vlieger (slachtoffer) doen.
In dit speciale geval niet zo relevant, maar in het algemeen geen metalen delen aanraken en niet zonder meer uitstappen.
Dit i.v.m. het mogelijk aanraken van punten met een groot potentiaal verschil.

3)wat hebben de hulpverleners gedaan en wat kan je in een voorkomend geval nog meer of misschien zelfs beter doen?
Als je gebruik maakt van een vliegveld waar veel hoogspanning vlak in de buurt is is het aan te bevelen je te verdiepen in reddingen waarbij los op de grond liggende kabels een rol spelen.
Zo wordt in EHBO opleidingen aandacht besteed aan het veilig verwijderen van kabels die onder spanning staan.
Ook is het verstandig om wat kennis op te doen over de mogelijk diverse spanningen die actueel op de betreffende kabels kunnen staan. Een lengte pvc-pijp met aan het eind een haak en rubber laarzen zijn attributen die erg goed van pas kunnen komen.

Het zijn alles bij elkaar kleine dingen maar soms kunnen die veel uitmaken.
Er is m.i. nog een 4).
Dat begint bij de opleiding van (zweef)vliegers.
Ik kom TEVEEL tegen dat ze niet geleerd hebben tijdens de cockpitcheck naar beide kleppen te kijken. Hoofdje links, hoofdje rechts.
a. Komen de kleppen gelijktijdig en gelijk uit de vleugel?
b. Zie (en voel) ik dat de kleppen gelockt zijn?
Gewoon vanaf de eerste les "automatiseren".

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: ongeval Corowa

Bericht door l_steenbrink » 18 feb 2011, 09:30

Dit verhaal van Karel Termaat lijkt te zijn geschreven voor voorvallen als dit.

Plaats reactie