Buitenlanding te Ede

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Buitenlanding te Ede

Bericht door Jan Ritsma » 20 dec 2010, 09:37

Ongeval tijdens de landing na overlandvlucht van de PH582
Het onderzoeksrapport is weer te vinden via de hoofdpagina van Zweefvliegenonline.
(klik op het finishende zweefvliegtuig in de banner van dit forum en kies dan in het linker menu "wetenswaardigheden"->"ongevallen NL")
PH582.jpg
(45.71 KiB) 674 keer gedownload

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Buitenlanding te Ede

Bericht door Peter » 20 dec 2010, 10:31

Met alle respect voor de onderzoeksraad, maar dit rapport ziet er vreemd uit.
De schade zou uit gaten in de torsieneus bestaan maar de foto toont toch meer een afgebroken vleugel.
En dan komt ook nog deze conclusie:
Onderzoeksraad schreef:De normale naderingssnelheid voor een landing onder deze omstandigheden is circa 90 km/uur. De
bestuurder verklaarde dat hij op het basisbeen 100 km/uur vloog en in de bocht om zich op te
lijnen met het landingsveld circa 110 km/uur. De snelheid na het overvliegen van de lantaarnpalen
was ongeveer 120 km/uur, waardoor de bestuurder de kans om binnen het gekozen veld tot
stilstand te komen aanzienlijk heeft verkleind.
De vlieger zegt dat hij op grasspriethoogte 120 vloog omdat hij na het overvliegen van de (lantaarn)palen direct heeft aangedoken met vol geopende kleppen. Het is dus best mogelijk dat hij bij de lantaarnpalen 90 vloog en dan was zijn naderingstechniek onder de gegeven omstandigheden de beste.

En welk onderhoudsbedrijf heeft die wielrem afgesteld op een manier dat de kleppen er maar liefst 5 cm minder ver uit kwamen :eek:

Thomas
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2010, 07:50

Re: Buitenlanding te Ede

Bericht door Thomas » 20 dec 2010, 12:30

Hoe hoog zijn lantaarnpalen, 10-15m? Neem dat de vlieger 20-25m AGL zijn duik heeft aangezet met 'volle' kleppen, dan vind ik een 30km/u toename in snelheid wel erg veel, dus ik denk dat de initiele naderingssnelheid sowieso al hoog lag.
Ik heb geleerd dat naderingssnelheid voor een buitenlanding 1,2x Vs + 1/2 W/V. 90km/u is dan ook zeker snel genoeg gezien de meteo (de meteo situatie is me ook niet helemaal duidelijk in dit rapport, maar veel wind was er in ieder geval niet)

De factoren dat de kleppen er niet helemaal uit gingen (door het afstellen van de wielrem, oh help...) en dat die rem al niet veel effect had omdat het gras nat was wullen ook wel hun aandeel hebben gehad bij dit ongeval.
Al heb ik bij het natte gras heb ook wel mijn bedenkingen als 'Het weer zag er voor hem zodanig betrouwbaar uit dat hij het niet nodig vond een afspraak te maken met iemand om hem op te halen'.
[edit] de bewuste dag: http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gl ... lc&sp=2007 Het lijkt me dan wel sneu dat het gras nat was om half drie 's middags. (maargoed, niet onmogelijk)[/edit]

300m is niet overdreven groot (gezien de obstakels aan het begin van het veld), maar het zou wel voldoende moeten zijn voor een geslaagde buitenlanding met deze kist (imo). Snelheden moeten dan toch zeker juist zijn, 15km/u of meer te hoog is echt veel en dan zie je het veld zomaar onder je door passeren...

Plaats reactie