Er opende slechts 1 remklep LAK 17 FES

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2578
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Er opende slechts 1 remklep LAK 17 FES

Bericht door Jan Ritsma » 05 apr 2021, 12:44

Niet functioneren rechterremklep,
LAK 17 B FES, PH-1620, zweefvliegveld
Biddinghuizen, 19 april 2019
Tijdens de dagelijkse inspectie en de inspectie
voorafgaand aan de vlucht (pre-flight check) van het
zweefvliegtuig merkte de piloot geen bijzonderheden
op. Na het opstijgen maakte hij een overlandvlucht en
daarna keerde hij terug naar het vliegveld om te landen.
De piloot verklaarde dat hij bij de eindnadering voor
landingsbaan 05R aan de hendel voor de bediening van
de remkleppen trok, waarna alleen de linkerremklep van
het zweefvliegtuig omhoog kwam. De piloot wist de
asymmetrische vliegomstandigheden onder controle te
houden en besloot ver in het veld te landen, aangezien
het vanwege de beperkte werking van de remkleppen
niet ging lukken in het doellandingsveld te landen. Bij het
neerkomen opende de rechterremklep alsnog, waarna
de rechtervleugel omlaag kwam, wat resulteerde in een
grondzwaai. Het zweefvliegtuig liep enige schade op. De
piloot bleef ongedeerd.
Toen na het voorval een zweefvliegtuigtechnicus het
zweefvliegtuig controleerde, openden beide remkleppen,
toen hij aan de bedieningshendel trok. De technicus vond
geen oorzaak voor de storing van het remkleppensysteem.
Het zweefvliegtuig had in totaal 16 vluchten en 39
vlieguren gemaakt. Er zijn bij de Onderzoeksraad voor
Veiligheid geen vergelijkbare voorvallen met dit type
zweefvliegtuig bekend, waarbij tijdens de vlucht één
remklep opende.
Op 13 mei 2019 bezocht een technicus van de
vliegtuigfabrikant JSC “Sportine Aviacija ir Ko” Nederland
om het zweefvliegtuig te inspecteren. Er kon geen
oorzaak worden vastgesteld van het feit dat er tijdens
de vlucht slechts één remklep was geopend. Op 29
oktober 2019 onderzocht de fabrikant in Litouwen
het zweefvliegtuig verder in aanwezigheid van het
hoofd van de Litouwse dienst voor onderzoek naar
vervoersongevallen en -incidenten en een onderzoeker
van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Beide vleugels
en het bedieningssysteem en de bevestiging van de
remkleppen werden geïnspecteerd. Alle onderdelen van
het remkleppensysteem die in de vleugel zitten, werden
geïnspecteerd via de inspectiegaten aan de onderkant van
de vleugel. Wederom werd geen oorzaak gevonden voor
de storing van het remkleppensysteem. Op 26 augustus
2020 voerde de fabrikant een testvlucht uit met de
PH-1620, die daarvoor was uitgerust met camera's. Tijdens
deze testvlucht kon het openen van slechts één remklep
niet worden gereproduceerd. De fabrikant stelde een
rapport op over de testvlucht, waarin onder andere staat
vermeld dat er geen bijzonderheden zijn geconstateerd,
en deelde dat met de Onderzoeksraad. De fabrikant
vond geen defecten of afwijkingen van de gecertificeerde
vliegtuigdocumentatie in de rechtervleugel van het
zweefvliegtuig. De Onderzoeksraad voor Veiligheid kon
de oorzaak van het voorval niet vaststellen en zal geen
verder onderzoek doen. De Onderzoeksraad heeft het
Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart
(EASA) van het voorval op de hoogte gebracht.
Aldus onderzoeksraad voor de veiligheid in zijn laatste kwartaalraport.

Een bizarre gebeurtenis, die niet gereproduceerd kon worden.
Omdat tovenarij niet bestaat, was of de waarneming zelf fout, of er moet iets aan de hand zijn met het remklepsysteem van de(ze) LAK

Plaats reactie