Pagina 1 van 1

Ls4 zweefvliegclub Flevo breekt remklepbediening

Geplaatst: 17 jul 2019, 08:40
door Jan Ritsma
Het betreffende zweefvliegtuig was op 7 april 2018 aangepast in de werkplaats van de
vliegclub naar aanleiding van een EASA Airworthiness Directive. Tijdens analyse achteraf
is vastgesteld dat hierbij het verkeerde type Loctite bevestigingslijm was gebruikt en dat
de gebruiksdatum van de Loctite al twee jaar eerder was verlopen. Bovendien was de
lasnaad in de remklepstang niet verwijderd met een 13,5 mm boor, zoals voorgeschreven
in de technische richtlijn van de fabrikant, maar met een andere boor. Daardoor had de
stang beperkte bewegingsvrijheid, wat leidde tot een buigmoment op de wartel van de
remklepstang. De lasnaad belastte ook de schroefdraad van de bout in de wartel.
Onvoldoende schroefdraad, gecombineerd met het herhaaldelijk draaien van de
remklephendel wat nodig is om de remkleppen te bedienen, heeft geleid tot het losraken
van de bout. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het losraken van de wartel waardoor de
remkleppen niet meer geheel konden worden ingetrokken. Het effect van niet-
functionerende remkleppen is dat de daalhoek op final niet meer met deze kleppen kan
worden geregeld en het onmogelijk wordt om het zweefvliegtuig op deze gebruikelijke
manier op de beoogde landingsplaats te landen
Het volledig raport van de OVV: KLIK

Afbeelding