Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika
Geplaatst: 26 okt 2018, 21:26
Uit verschillende bronnen bereikte mij het volgende bericht:
Twee nederlanders kwamen kortgeleden vermoedelijk 7 augustus, in ZuidAfrika met een gehuurde DuoDiscus op 11000 meter terecht.
Zij raakten door zuurstofgebrek in coma.
Toen ze weer bij kennis kwamen waren de remkleppen geopend en de vleugeltippen verdwenen.
Ze hebben kansgezien het vliegtuig aan de grond te zetten.
Na afloop zou de loggerfile een hoogste snelheid van 650 km/u hebben aangegeven.
Het vliegtuig zou naar Europese maatstaven total loss zijn.
Een van de heren is naar verluidt lid van de Gelderse zweefvliegclub en tevens functionaris bij de commissie sportzaken van de KNVvL.
Overwegingen:
De normale zuurstofinstallatie in zweefvliegtuigen is niet geschikt voor een hoogte van meer dat 36000 voet.
Zonder zuurstof is men op die hoogte binnen een minuut bewusteloos.
Een snelheid van 650 km/u klinkt ongeloofwaardig. Echter, men moet bedenken dat het hier om een grondsnelheid gaat.
Op 36000 voet is de indicated airspeed een factor 1,8 lager dan de True airpeed. Bovendien is het mogelijk dat ze 100 km/u rugwind hadden. Theoretisch kunnen ze dus een snelheid van maximaal 300 km/u of minder op de snelheidsmeter hebben gehad.
Dat het vliegtuig tijdens deze vlucht overbelast is geweest staat echter vast.
Ik probeer op dit moment meer informatie te verkrijgen over Calsign, verhuurder, startplaats tweede vlieger en tijdstip etc..
Mogelijk was er ook nog sprake van "blindvliegen".
Als er mensen zijn die meer informatie hebben dan ik hier weergeef, dan zou ik het zeer op prijs stellen die te mogen ontvangen, dit om het plaatje volledig te krijgen. Tot nu toe stuit ik op een waas van geheimzinnigheid.
Twee nederlanders kwamen kortgeleden vermoedelijk 7 augustus, in ZuidAfrika met een gehuurde DuoDiscus op 11000 meter terecht.
Zij raakten door zuurstofgebrek in coma.
Toen ze weer bij kennis kwamen waren de remkleppen geopend en de vleugeltippen verdwenen.
Ze hebben kansgezien het vliegtuig aan de grond te zetten.
Na afloop zou de loggerfile een hoogste snelheid van 650 km/u hebben aangegeven.
Het vliegtuig zou naar Europese maatstaven total loss zijn.
Een van de heren is naar verluidt lid van de Gelderse zweefvliegclub en tevens functionaris bij de commissie sportzaken van de KNVvL.
Overwegingen:
De normale zuurstofinstallatie in zweefvliegtuigen is niet geschikt voor een hoogte van meer dat 36000 voet.
Zonder zuurstof is men op die hoogte binnen een minuut bewusteloos.
Een snelheid van 650 km/u klinkt ongeloofwaardig. Echter, men moet bedenken dat het hier om een grondsnelheid gaat.
Op 36000 voet is de indicated airspeed een factor 1,8 lager dan de True airpeed. Bovendien is het mogelijk dat ze 100 km/u rugwind hadden. Theoretisch kunnen ze dus een snelheid van maximaal 300 km/u of minder op de snelheidsmeter hebben gehad.
Dat het vliegtuig tijdens deze vlucht overbelast is geweest staat echter vast.
Ik probeer op dit moment meer informatie te verkrijgen over Calsign, verhuurder, startplaats tweede vlieger en tijdstip etc..
Mogelijk was er ook nog sprake van "blindvliegen".
Als er mensen zijn die meer informatie hebben dan ik hier weergeef, dan zou ik het zeer op prijs stellen die te mogen ontvangen, dit om het plaatje volledig te krijgen. Tot nu toe stuit ik op een waas van geheimzinnigheid.