Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Bericht door Jan Ritsma » 26 okt 2018, 21:26

Uit verschillende bronnen bereikte mij het volgende bericht:

Twee nederlanders kwamen kortgeleden vermoedelijk 7 augustus, in ZuidAfrika met een gehuurde DuoDiscus op 11000 meter terecht.
Zij raakten door zuurstofgebrek in coma.
Toen ze weer bij kennis kwamen waren de remkleppen geopend en de vleugeltippen verdwenen.
Ze hebben kansgezien het vliegtuig aan de grond te zetten.
Na afloop zou de loggerfile een hoogste snelheid van 650 km/u hebben aangegeven.
Het vliegtuig zou naar Europese maatstaven total loss zijn.

Een van de heren is naar verluidt lid van de Gelderse zweefvliegclub en tevens functionaris bij de commissie sportzaken van de KNVvL.

Overwegingen:
De normale zuurstofinstallatie in zweefvliegtuigen is niet geschikt voor een hoogte van meer dat 36000 voet.
Zonder zuurstof is men op die hoogte binnen een minuut bewusteloos.

Een snelheid van 650 km/u klinkt ongeloofwaardig. Echter, men moet bedenken dat het hier om een grondsnelheid gaat.
Op 36000 voet is de indicated airspeed een factor 1,8 lager dan de True airpeed. Bovendien is het mogelijk dat ze 100 km/u rugwind hadden. Theoretisch kunnen ze dus een snelheid van maximaal 300 km/u of minder op de snelheidsmeter hebben gehad.
Dat het vliegtuig tijdens deze vlucht overbelast is geweest staat echter vast.

Ik probeer op dit moment meer informatie te verkrijgen over Calsign, verhuurder, startplaats tweede vlieger en tijdstip etc..
Mogelijk was er ook nog sprake van "blindvliegen".

Als er mensen zijn die meer informatie hebben dan ik hier weergeef, dan zou ik het zeer op prijs stellen die te mogen ontvangen, dit om het plaatje volledig te krijgen. Tot nu toe stuit ik op een waas van geheimzinnigheid.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Bericht door Jan Ritsma » 30 okt 2018, 14:12

Inmiddels zijn mij meer details over dit incident toegezonden. Hoewel ik natuurlijk naar 100% correctheid streef, ben ik voor een deel aangewezen op de gegevens die ik uit de Nederlandse zweefvlieggemeenschap kreeg en krijg. Onnauwkeurigheden zijn dus voorlopig mogelijk.

Het gaat om Max Leenders, gezagvoerder bij Transavia, lid Gelderse zweefvliegclub te Terlet en functionaris bij de KNVvL commissie sportzaken. NB: sinds 4 november 2018 blijkt dit laatste niet meer het geval te zijn.
en:
Bart Renckens, instructeur en bestuurslid bij de Amsterdamsche club voor zweefvliegen te Soesterberg.

Het vliegtuig was een met een turbo uitgeruste DuoDiscus serienummer 85, registratie D-KDUO, later omgezet naar de ZuidAfrikaanse registratie ZS-GPL, wedstrijdkenteken PL. Het vliegtuig, of wat er van over is, is eigendom van de voormalige CFI van Gariepdam, Martin Lessle en bestemd voor verhuur, zo ook voor het nu beginnende ZuidAfrikaanse zomerseizoen.
Martin is enige jaren geleden na een verschil van inzicht een nieuw zweefvliegcentrum begonnen in ZuidAfrika op het vliegveld van Douglas.

Het ongeval zou zich hebben voorgedaan op 7 augustus 2018. De vlucht is gestart en geland op het vliegveld El Mirador, gelegen in ZuidAfrika aan de rand van een bergketen en aan de oostgrens van Lesotho.

Behalve dat de vleugeltippen zijn afgebroken en de remkleppen krom waren, zou er ook sprake zijn van een breuk in de vleugel zelf, die gelukkig niet tot afbreken heeft geleid.

De heren zouden van een gemeenschappelijke zuurstoffles en een gemeenschappelijk zuurstof toevoerstysteem gebruikgemaakt hebben en ergens tussen de 9000 meter en 11000 meter het bewustzijn hebben verloren. Helaas is de IGC-file van 7-8-2018 niet op de OLC geplaatst zoals dat wel gebeurde met de twee voorgaande vluchten.

Na afloop zou de loggerfile een hoogste snelheid van 650 km/u hebben aangegeven.

Tot zover de tot op heden mij toegezonden informatie. Bij de "Afrikaanse onderzoeksraad voor de veiligheid" informeerde ik enkele dagen geleden naar een eventueel tussenraport. Uit de vlotte reactie bleek dat men vooralsnog geen melding kon vinden en men verzocht mij om meer informatie. Ik neem aan dat er sprake is van een misverstand, want de betreffende vliegers hebben verklaard dat er wel degelijk een melding is gedaan. Ik wacht op nadere informatie.

Mounten High MH Fabrikant zuurstofsystemen gaf aan dat een hoogte van ongeveer 9000 meter gezien moest worden als een plafond voor zijn aparatuur. Echter met dien verstande dat op dit soort hoogten een zuurstof en een reserve zuurstofsysteem als een must beschouwd moeten worden.

Over zuurstofgebrek op grotere hoogte vind je hier extra info:
[url]https://en.wikipedia.org/wiki/Time_of_useful_consciousness

https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_limit

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Bericht door Jan Ritsma » 01 nov 2018, 08:11

Sieb schreef:
Ik begrijp niet zo goed meer wat je nu wil Jan?
Ik begrijp niet waarom je nu, op dit moment meent dat ik nog iets wil. Mijn oproep hier en op Zweefportaal om meer gegevens, is enkele dagen oud en heeft een aantal reacties tot gevolg gehad die een aardig beeld van het incident geven.
Als ik nog iets zou willen, dan zou dat de IGC file (zwarte doos) zijn die mogelijk veel leerzame informatie kan geven.
Uit het feit dat die file niet, zoals gebruikelijk, op de OLC is gezet, vrees ik dat die wordt achtergehouden. Jammer en als jij, of iemand anders die file heeft en zou willen opsturen, dan houden we ons aanbevolen.
Sieb schreef:
De namen en achtergronden zijn bekend bij je. Het onderzoek loopt en het is nu, zoals bij alle luchtvaartincidenten, afwachten wat er is gebeurd.
Laat de onderzoekers hun werk doen en dan weten we hopelijk ook de oorzaak.
Ik wil de onderzoekers beslist niet voor de voeten lopen Sieb, in tegendeel! In ZuidAfrika bestaat het onderzoeksteam uit twee aanspreekpunten. Een daarvan heb ik gevraagd naar een mogelijk (tussentijds) raport en als dat niet beschikbaar was, wilde ik graag weten wanneer men dacht een raport te publiceren. De volgende dag kwam een reactie. Alvorens men mij de gevraagde gegevens kon verstrekken, wilde de onderzoeker eerst weten waar de airstrip EL Mirador eigenlijk lag. In Europa is zo'n vraag van een onderzoeker ondenkbaar, maar in Afrika, waar iedere boer wel een stripje heeft, is het minder merkwaardig.
Ik heb ze dus maar de gegevens uit het AIP gemaild, alsmede coordinaten, calsign, type en eigenaar gegevens van de kist. Tot nu toe heb ik geen antwoord, maar zodra dat er is wordt dat hier gepubliceerd.
Tot die tijd is het niet bevestigd, dat er uberhaupt een onderzoek loopt.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Bericht door Jan Ritsma » 04 nov 2018, 13:03

Sieb vond nog een interessant artikel over de gevaren van vliegen op grote hoogte, dat ik gezien het onderwerp van deze draad hier graag publiceer.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Bericht door Jan Ritsma » 05 nov 2018, 21:40

Zoals ik al schreef, verzocht ik het ZuidAfrikaanse onderzoeks team om een mogelijk reeds uitgegeven tussenraport.
Tot mijn stomme verbazing ontving ik een Email waaruit ik een deel publiceer.
With regards to your email you state that the pilot lost consciousness and regained it before landing safely at the intended destination airport. Also the airport he/she landed on is not manned (no Air Traffic Control) and as a result if the pilot does not report, then AIID/our office will not know about the occurrence.

In our records we do not have ZS-GPL registered thus it is likely that it was never reported to us hence it was not registered and no investigation was conducted.

Kindly forward more details of this incident should you have any as we regard loss of consciousness as a very serious incident which requires an investigation.

Your assistance with the following will be highly appreciated:

1. Date and Time of the accident,
2. Name of the pilot and licence number, and
3. The pilot contact details.

I await your response and hope it will be experdited.
Tja...... :ai:

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Bericht door l_steenbrink » 07 nov 2018, 07:33

Wat voor zin heeft het om na drie maanden een onderzoek te gaan houden? Als het gelijk gemeld was dan hadden de onderzoekers nog de zuurstofaparaten uit de kist kunnen halen en na kunnen kijken. Ook de vulfles op het vliegveld had dan gecheckt kunnen worden op water.
Mag je nog vliegen als je om wat voor reden dan ook buiten westen geweest bent of moet er eerst een EEG gemaakt worden?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Bericht door Jan Ritsma » 08 nov 2018, 23:16

Op het KNVvL forum liet het Afdelingsbestuur Zweefvliegen (ABZ) bij monde van de forummoderator weten dat: "hangende het onderzoek" er aanpassingen in de forumberichten moesten worden gedaan. Voor vragen konden we terecht bij het ABZ.

Van dat aanbod heb ik gebruik gemaakt om te vragen over welk onderzoek het gaat en waar dat loopt.
Het ABZ liet bij monde van Nico Koster weten dat het niet op de hoogte was waar het onderzoek loopt.
Ik confronteerde Nico Koster met de in deze draad geposte Email van de ZuidAfrikaanse onderzoeksraad, waarin wordt medegedeeld dat er geen incident is gemeld en geen onderzoek loopt. De reactie was dat het ABZ desondanks de uitkomst van dat (niet lopende) onderzoek wenst af te wachten.

Interessant standpunt.

Wat betreft de consequenties voor de medische geschiktheid om te vliegen na een toestand van bewusteloosheid wegens zuurstofgebrek, stelde ik vragen aan de medische commissie van de KNVvL.
Tevens stelde ik nog aanvullende vragen aan de ZuidAfrikaanse onderzoeksraad.
Publicatie van de antwoorden volgt in dit forum.

NB 09-11-2018
De commissie medische zaken stuurde het volgende bericht:
Geachte heer Ritsma, beste Jan
De vraag is voorgelegd aan de commissie. Wij proberen binnen 5 werkdagen een zorgvuldig antwoord te formuleren.

Met vriendelijke groet
Paul Michel de Grood
NB>
Inmiddels is een uitvoerig antwoord van de commissie binnen gekomen.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Bericht door Jan Ritsma » 17 nov 2018, 12:01

Inmiddels ontving ik bericht uit ZuidAfrika.
Ook de romp van de ZS-GPL blijkt ernstige schade te hebben, bestaande uit delaminatie en verschillende scheuren.
Ik hoop binnenkort foto's te kunnen publiceren.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee nederlandse zweefvliegers in coma boven Afrika

Bericht door Jan Ritsma » 28 jan 2019, 10:14

De eigenaar van de ZS-GPL liet mij weten dat hij helaas geen foto's kon verschaffen. Hij was in moeilijkheden gekomen omdat details waren uitgelekt en wil nu eerst het nu opgestarte onderzoek afwachten.

De vliegers hadden kennelijk het ongeval geheim willen houden en zijn een actie gestart tegen de auteur.
Het "waarom" wordt nu onderzocht.

Plaats reactie