Onzin in raport Onderzoeksraad Voor de Veiligheid

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Onzin in raport Onderzoeksraad Voor de Veiligheid

Bericht door Jan Ritsma » 11 okt 2018, 09:11

In het laatste kwartaalraport van de OVV staan zeven verschillende ongevallen/incidenten beschreven waarbij zweefvliegtuigen in Nederland betrokken waren. Dit raport kan hier worden gedownload.

Eentje licht ik er hier even uit:
Bijna-botsing, Schleicher ASK 21,
PH-1469 en parachutist, nabij
International Airport Teuge, 21 april 2018
Een parachutist maakte, als onderdeel van een formatie
van vier, een sprong boven Vliegveld Teuge. Na een vrije
val van ongeveer 35 seconden ging de formatie op 4000
voet uit elkaar. Kort voordat de parachutist zijn parachute
wilde openen zag hij, schuin beneden voor hem, een
zweefvliegtuig een linkerbocht maken in zijn richting. De
snelheid van de parachutist was op dat moment ongeveer
200 kilometer per uur, en door de wind dreef hij in de
richting van het zweefvliegtuig
. De parachutist probeerde
een uitwijkende beweging te maken. Kort na de opening
van de parachute draaide het zweefvliegtuig over de
parachutist heen.
Het zweefvliegtuig was opgestegen van Vliegveld Teuge.
De gezagvoerder van het zweefvliegtuig gaf aan dat hij
wist dat ter plaatse parachutesprongen werden
uitgevoerd. Dit staat ook aangegeven met een symbool
op de VFR-vliegkaart en de visual approach chart van
Teuge. Hij en zijn mede inzittende waren gereed om de
dropzone tijdelijk te verlaten op het moment dat ze de
‘one minute before dropping’ call van het paravliegtuig
zouden horen. Deze call is onderdeel van de tussen de
zweefvliegclub en het paracentrum afgesproken
procedures. De parapiloot verklaarde de call te hebben
gemaakt; de inzittenden van het zweefvliegtuig hebben
de call echter niet gehoord.
Classificatie: Ernstig incident
Referentie: 2018022
Tja, " door de wind dreef hij in de richting van het zweefvliegtuig".
Dit is weer eens een uitglijder die mij wederom sterk doet twijfelen aan opleidingsniveau, kennis en geschiktheid van de betreffende OVV-onderzoeker.

De wind (beweging van de luchtmassa over het aardoppervlak) kan geen enkele invloed hebben op de afstand tussen twee zich in de betreffende luchtmassa bevindende voorwerpen. Voor de mechanica is het om het even of de lucht over de (stilstaande) grond beweegt of de grond zich onder de (stilstaande) luchtmassa beweegt.
De OVV beweert hier weer eens klinkklare nonsens.

NB
Een kanttekening is hier op zijn plaats. Als de onderzoeksraad in plaats van wind, windshear bedoelt, dan is het mogelijk dat de parachutist richting het zweefvliegtuig dreef. Het is jammer dat de hoogte van het zweefvliegtuig niet bekend is en de afspronghoogte evenmin. Dat maakt het niet eenvoudig om tot een redelijke inschatting van het effect te komen. Ook de windsnelheden op de verschillende hoogten staan niet beschreven voor die dag. In Nederland is in het algemeen de invloed van het shear effect in verhouding tot de andere grootheden klein, zeker als de beide lichamenzich boven de 1000 meter bevinden.

Plaats reactie