In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Gebruikersavatar
Alex v.d. Zouw
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 jan 2011, 13:28

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Alex v.d. Zouw » 09 feb 2017, 13:58

Kilo Hotel schreef: Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen.
Kilo Hotel schreef: In "mede vanwege een bepaald verleden" herken ik me totaal niet, Alex.
Op dit punt niet. Dat hebben anderen gedaan. O.a. in het openingsbericht. Daarna ook nog de koppeling gelegd. De persoon wordt direct al in kwaad daglicht gesteld.
Kilo Hotel schreef: Als de vlieger te kennen zou geven, dat hij meerdere onjuiste beoordelingen/beslissingen heeft genomen, waardoor dit ongeval ontstond, dan zou het een vent zijn.
----
In dat laatste zit ook de reden van mijn reactie. Instructeurs (ook in opleiding) bepalen binnen de club de kwaliteit en vliegveiligheid. Van een vlieger met > 1000 starts mag je meer verwachten. Het zijn de clubs/besturen zelf, die vliegveiligheid en de kwaliteit van instructie dienen te bewaken.
Hier kan ik in meegaan, mits niet op voorhand iemand wordt veroordeeld. Als iemand fouten maakt door verkeerde inschattingen is het van groot belang dat er van geleerd wordt. Niet alleen door de betreffende persoon, maar vooral door anderen. Dit ter voorkoming van toekomstige incidenten. Die cultuur kan alleen maar ontstaan als we met z'n allen willen leren en niet direct met het wijzende vingertje iemand proberen neer te sabelen.
Alex v.d. Zouw

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Jan de Hulster » 10 feb 2017, 08:31

Alex v.d. Zouw schreef:
Jan de Hulster schreef: Denk toch dat hier verkeerd wordt gekeken naar de rol van de OVV. Het OVV kijkt, in mijn ogen, alleen naar het feitelijke ongeluk. Dat is dus de fout afgelopen landing. De feiten die daar mee samenhangen zijn onderzocht. Dat zijn veldkeuze, rugwind, hoogtemetersinstelling e.d.

De kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn. De leukste weg is een omweg. Als dat kan via een markante locatie is er niets mis mee.
Ok als het OVV alleen kijkt naar de laatste fase van de vlucht dan zijn hun conclusies wel er uit te halen.
-rugwindlanding
-verkeerde hoogtemeter setting
-te krap veld

-en een wettelijk gezien onjuist besluit om (vrij ??) bewust te landen op een min of meer al lang van te voren bedachte landingsplaats. (wist de vlieger dat niet ? , zou kunnen het staat NIET duidelijk in de Voorschriften regels zweefvliegen zo ver ik weet...)

vragen zoals:
-waarom een rugwindlanding? (zal misschien te maken hebben dat een headwindlanding op die landings plek, (die blijkbaar moest???) vanwege echt hoge bomen huis nog onhandiger is??)
-kennis over feitelijke toepassing hoogtemeter settings
-de reden van de omweg behalve leuk, was daar dan plotseling alleen maar dalen bij dat huis en landingsveld?
(FR 24 heeft het over 1000m in de buurt van Winterswijk)
-attitude ???
-waarheids bevinding vlieger versus instructeur/DDI?
-etc.

Plaats reactie