Versuft op lage hoogte tijdens open Benelux kampioenschappen

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Versuft op lage hoogte tijdens open Benelux kampioenschappen

Bericht door Jan Ritsma » 29 jul 2016, 15:04

Tijdens de Benelux kampioenschappen (voorheen Nationale Kampioenschappen) te Terlet ging Lars Berendes met zijn hoofd door de cockpitkap. Hier het verslag van de OVV:
Turbulentie tijdens final glide, Grob Standard Cirrus, PH-1440, nabij Terlet, 21 mei 2016
De gezagvoerder en enige inzittende van het zweefvliegtuig verklaarde dat hij, tijdens de Open Benelux kampioenschap-pen zweefvliegen, op zijn eerste final glide en finish op zweef-vliegveld Terlet niet voor verassingen wilde komen te staan en daarom wat extra hoogte had gewonnen voordat hij met de final glide begon. Toen duidelijk was dat Terlet te bereiken was, is hij met een snelheid van circa 200 krnifi gaan vliegen. De aankomst bij Terlet zou hoger worden dan gepland waar-door de finishlijn boven 50 meter hoogte zou worden gepas-seerd. De gezagvoerder besloot dat zo te laten en na het passeren van de finishlijn op te trekken en te landen op baan 22.
Bij het naderen van de hoogspanningsleidingen, nabij de snel-weg, ten oosten van het zweefvliegveld ondervond het zweef-vliegtuig zware turbulentie en sloeg de gezagvoerder met zijn hoofd tegen de cockpitkap. Zijn drinkzak, en spullen die achter de hoofdsteun lagen, vlogen naar voren en de remkleppen kwamen uit de lock. Hierop was de gezagvoerder voor een korte periode de oriëntatie kwijt. Kort daarop realiseerde hij zich dat hij nog vloog. Er was veel gesuis en hij bemerkte dat de kleppen waren opengesprongen. De piloot sloot de remkleppen en besloot op baan 30 te landen. De landing verliep normaal. Na de landing werd een gat in de cockpitkap geconstateerd. De piloot was tijdens de zware turbulentie met zijn hoofd door de kap gegaan. Hij had hierbij een aantal kleine schrammen op het hoofd opgelopen. De piloot gaf aan geen laatste check op schouderriemen te hebben gedaan, maar altijd met strak aangetrokken riemen te vliegen vanwege de instabiliteit van het vliegtuig door het pendelhoogteroer. De hoge snelheid in een licht zweefvlieg-tuig in combinatie met zware turbulentie en zijn onbekendheid met de omgeving van zweefvliegveld Terlet hebben volgens de gezagvoerder mogelijk bijgedragen aan het ontstaan van het voorval.

De piloot was in het bezit van een Glider Pilot licence (GPL) met de bevoegdverklaringen Lieren en slepen. Hij had een totale zweefvliegervaring van 490 uren (580 starts), waarvan circa 18 uren (12 starts) op het betrokken type.

Classificatie: ongeval ,,,,
cirrus.jpg
(4.54 KiB) 684 keer gedownload

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: Versuft op lage hoogte tijdens open Benelux kampioenscha

Bericht door Francesco » 30 jul 2016, 02:30

Ik kan me herinneren dat Bas SEI dat ook een keer gehad heeft.

Plaats reactie