Twee doden bij landing in stad

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Twee doden bij landing in stad

Bericht door Jan Ritsma » 18 mar 2016, 08:06

A glider has crashed on to the roof of a house near Tokyo in Japan, killing two men on board.

Video footage released by the Kyodo news agency shows the light aircraft in pieces around the house in a small but densely-populated town near Narita airport, east of Tokyo.

69-year-old Shuji Fujioka and another man, who has not yet been identified, were taken to hospital and later confirmed dead, according to AFP. The residents of the house are not reported to be injured.

Local police are looking into the causes of the crash, which took place just after midday (0300 GMT) today and damaged two nearby buildings. Japan’s TV Asahi also noted that the site of the crash is near a junior high school.

“It’s highly unlikely that there was a technical problem, because they’re such simple aircraft,” said Pete Stratten of the British Gliding Association (BGA).

“Based on our experience of glider accidents worldwide, it could be weather-related, or pilot distraction-related,” he said.

Glider fatalities are rare, and there have been no reported deaths of UK glider pilots in the last two years, said Stratten.

There are around 8500 licenced glider pilots in the UK, according to the BGA.

Zie: http://www.independent.co.uk/news/world ... 36486.html

Zie ook: http://www.rt.com/news/335924-glider-cr ... ses-japan/


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: Twee doden bij landing in stad

Bericht door Francesco » 19 mar 2016, 01:25

An eyewitness said that the glider was spinning like a falling leaf. (Another Puchacz)

The weather data at Narita International Airport (about 15km southeast of the accident site):
RJAA 170330Z 09004KT 320V130 CAVOK 18/01 Q1021 NOSIG RMK A3015
(03:30UTC/12:30JST, wind 090 degrees 4 knots, wind direction variable between 320 and 130 degrees, ceiling and visibility OK, temperature 18 degree-Celsius, dew-point 1 degree-Celsius, QNH 1021hPa/3015INS, no significant change.)

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Twee doden bij landing in stad

Bericht door Jan de Hulster » 19 mar 2016, 07:29

Die Puchacz is blijkbaar voor veel vliegers lastig uit een spin te krijgen....

In Nederland waren er ook 2 ernstige ongelukken mee de afgelopen decennia.
Laatst gewijzigd door Jan de Hulster op 21 mar 2016, 15:51, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee doden bij landing in stad

Bericht door Jan Ritsma » 19 mar 2016, 16:04

Jan de Hulster schreef:Die Puchatz is blijkbaar voor veel vliegers lastig uit een spin te krijgen....

In Nederland waren er ook 2 ernstige ongelukken mee de afgelopen decenia.
Laat "voor veel vliegers" maar weg. beneden de 100 meter heb je met dat ding geen schijn van kans.
Dat er twee doden vielen op Salland was niet nodig. Maar om clubpolitieke redenen liet de chef instructeur daar na het eerste dodelijke ongeval weten dat zijn vertrouwen in de kist ongeschonden was... De schuld werd in de schoenen van de (dode) leerling geschoven. die zou het voetenstuur geblokkeerd hebben. Of dat nu waar was of niet, doet echt niet ter zake. Het resultaat zou het zelfde gebleven zijn.

Na het tweede dodelijke ongeval bleef het stil. Intern liet men de leden weten dat als ze liever niet met de Puchasz vlogen dat dan niet hoefde. daarna verdween de laatst overgebleven kist stilletjes. Sorry, we hebben ons vergist, dat vliegtuig is niet geschikt voor lesvluchten, heb ik nooit gehoord.

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Twee doden bij landing in stad

Bericht door pro » 19 mar 2016, 22:09

Jan Ritsma schreef:
Jan de Hulster schreef:Die Puchatz is blijkbaar voor veel vliegers lastig uit een spin te krijgen....

In Nederland waren er ook 2 ernstige ongelukken mee de afgelopen decenia.
Laat "voor veel vliegers" maar weg. beneden de 100 meter heb je met dat ding geen schijn van kans.
Dat er twee doden vielen op Salland was niet nodig. Maar om clubpolitieke redenen liet de chef instructeur daar na het eerste dodelijke ongeval weten dat zijn vertrouwen in de kist ongeschonden was... De schuld werd in de schoenen van de (dode) leerling geschoven. die zou het voetenstuur geblokkeerd hebben. Of dat nu waar was of niet, doet echt niet ter zake. Het resultaat zou het zelfde gebleven zijn.

Na het tweede dodelijke ongeval bleef het stil. Intern liet men de leden weten dat als ze liever niet met de Puchasz vlogen dat dan niet hoefde. daarna verdween de laatst overgebleven kist stilletjes. Sorry, we hebben ons vergist, dat vliegtuig is niet geschikt voor lesvluchten, heb ik nooit gehoord.
:? als leden LIEVER NIET willen vliegen, hoefden ze dat niet....

Blijkt DUS de volstrekt geflipte gecorrumpeerde Nederlandse zweefvliegcultuur.
ONDER OMERTA, geldt binnen (enkele?) KNVVL-zweefvliegclubs een vliegPLICHT.
Om van harakiri maar te zwijgen....

De KNVVL-zweefvliegclubcultuur vormt een bedreiging voor de openbare orde en veiligheid als een monstertruck in Haaksbergen

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee doden bij landing in stad

Bericht door Jan Ritsma » 20 mar 2016, 06:53

Nouja, een vliegplicht... Als je je brevet wilt houden heb je natuurlijk altijd een "vliegplicht".

Bij Salland hebben ze een regeltje dat iedereen 1 maal per jaar een zogenaamde checkstart moet maken en omdat ze drie tweezitters van het type Puchacz hadden, moest dat daarmee gebeuren. Na dat tweede dodelijke ongeval hoefde dat niet meer en is de laatste van de hand gedaan.

Wat de onvolwassenheid van veel zweefvliegclubs illustreert is de zeer sterke neiging om alles wat fout gaat, zoveel mogelijk onder het tapijt te vegen. Salland is daar bijvoorbeeld een ster in. We weten nog steeds niet hoe het met de vlieger is afgelopen die met een tweezitter enige tijd geleden de bomen raakte, uit het wrak verwijderd moest worden en naar het ziekenhuis werd afgevoerd. Jammer, want van ongevallen kan veel worden geleerd.

Zweefvliegclubs hebben in NL de neiging om hun leden veel meer regels op te leggen dan de wet doet. Dat maakt je natuurlijk niet populair. Zo sprak ik een kennis, die alleen met zijn eigen kist vliegt en ooit bij de Amsterdamse aanklopte voor een lidmaatschap. Dat kon, maar hij kreeg te horen dat hij de eerste vijf jaar bij de club niet op zijn eigen kist mocht vliegen.. :hilarius:
Bij de Amsterdamse is het ook verboden voor privebezitters hun eigen motor te gebruiken voordat de club dat goed vindt. Op Teuge kan het gebeuren dat als je daar met je zelfstarter wilt starten, de plaatselijke instructeur van de zweefvliegclub naar je brevet komt vragen. :) Dat, terwijl je geen lid bent van die club en evenmin van de KNVvL. Tja, dan vraag je beleefd waar die man zich mee bemoeit en start als ze je kist proberen te blokkeren, van de verharde baan.

Er valt nog veel te verbeteren.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Twee doden bij landing in stad

Bericht door Kilo Hotel » 20 mar 2016, 11:29

pro schreef:
Jan Ritsma schreef:
Jan de Hulster schreef:Die Puchatz is blijkbaar voor veel vliegers lastig uit een spin te krijgen....
In Nederland waren er ook 2 ernstige ongelukken mee de afgelopen decenia.
............................................

Na het tweede dodelijke ongeval bleef het stil. Intern liet men de leden weten dat als ze liever niet met de Puchasz vlogen dat dan niet hoefde. daarna verdween de laatst overgebleven kist stilletjes. Sorry, we hebben ons vergist, dat vliegtuig is niet geschikt v, heb ik nooit gehoord.
:? als leden LIEVER NIET willen vliegen, hoefden ze dat niet.

Blijkt DUS de volstrekt geflipte gecorrumpeerde Nederlandse zweefvliegcultuur.
ONDER OMERTA, geldt binnen (enkele?) KNVVL-zweefvliegclubs een vliegPLICHT.
Om van harakiri maar te zwijgen....

De KNVVL-zweefvliegclubcultuur vormt een bedreiging voor de openbare orde en veiligheid als een monstertruck in Haaksbergen


Afbeelding

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Twee doden bij landing in stad

Bericht door Jan de Hulster » 21 mar 2016, 10:52

Die Puchacz is gecertificeerd neem ik aan.

Dus in principe voldoende veilig. (Mogen we aannemen)

Het geraken in een vrille is feitelijk een vliegersfout kun je wel stellen.
-te langzaam
-schuivende bochten
-lierstart gedoe?
-etc.
Daar begint het dus mee die vrille.

Het uit de vrille halen behoor je te oefenen of te weten op te lossen, zo lijkt mij . (zie de manual???)

(En liever het in de vrille komen, te VOORKOMEN)

Ligt daar niet het kern probleem?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee doden bij landing in stad

Bericht door Jan Ritsma » 24 mar 2016, 06:17

Jan de Hulster schreef:Die Puchacz is gecertificeerd neem ik aan.

Dus in principe voldoende veilig. (Mogen we aannemen)
Het is al weer enige tijd geleden dat ik me met dit onderwerp heb beziggehouden, maar herinner me wel dat de Pachacz net, maar dan ook net nog voldeed. Er is een verschil tussen veilig en veilig. Bovendien was de Sagitta ook gecertificeerd, maar later kwam men daar op terug met een fiks aantal beperkingen.
Jan de Hulster schreef: Het geraken in een vrille is feitelijk een vliegersfout kun je wel stellen.
-te langzaam
-schuivende bochten
-lierstart gedoe?
-etc.
Daar begint het dus mee die vrille.
Klopt. Fouten maken we echter allemaal en het is fijn als een vliegtuig zo ontworpen is dat de meeste fouten niet direct fataal zijn
Jan de Hulster schreef: Het uit de vrille halen behoor je te oefenen of te weten op te lossen, zo lijkt mij . (zie de manual???)
Helemaal waar. Echter, bij het ene type kist blijft de schade beperkt tot een wingdip, terwijl de Puchacz twee slagen nodig heeft om te herstellen.
Jan de Hulster schreef: (En liever het in de vrille komen, te VOORKOMEN)

Ligt daar niet het kern probleem?
Statistisch gezien ligt de kern van het probleem bij de kist. Meer dan 100 zware ongeluken met de Puchacz en slechts een handje vol met bijv. de ASK21. Feit is dat twee instructeurs die met dit type op Salland vlogen het niet is gelukt de vrille te herstellen voordat ze de grond raakten...

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Twee doden bij landing in stad

Bericht door pro » 01 apr 2016, 09:33

Kilo Hotel schreef:
pro schreef:
Jan Ritsma schreef:
Jan de Hulster schreef:Die Puchatz is blijkbaar voor veel vliegers lastig uit een spin te krijgen....
In Nederland waren er ook 2 ernstige ongelukken mee de afgelopen decenia.
............................................

Na het tweede dodelijke ongeval bleef het stil. Intern liet men de leden weten dat als ze liever niet met de Puchasz vlogen dat dan niet hoefde. daarna verdween de laatst overgebleven kist stilletjes. Sorry, we hebben ons vergist, dat vliegtuig is niet geschikt v, heb ik nooit gehoord.
:? als leden LIEVER NIET willen vliegen, hoefden ze dat niet.

Blijkt DUS de volstrekt geflipte gecorrumpeerde Nederlandse zweefvliegcultuur.
ONDER OMERTA, geldt binnen (enkele?) KNVVL-zweefvliegclubs een vliegPLICHT.
Om van harakiri maar te zwijgen....

De KNVVL-zweefvliegclubcultuur vormt een bedreiging voor de openbare orde en veiligheid als een monstertruck in Haaksbergen


Afbeelding
Ah, de kruiwagen van het dyslectische CIVLid kleurt weer lekker verder. Zal ik nou eens de foto van die echte KILOknaller plaatsen waarop zn leerlingenlevensbedreigende obesitas (mtow) VISUEEL begrijpelijk wordt voor de door hem afgekraakte luchvaart officier? Toch wel gek dat je als KNVVL zo'n gebrek aan kwaliteit hebt dat je een dyslect in je civ commissie en in je breukstukjes commissie zet. Maar daarom moeten er natuurlijk ook multiplechoise vragen zijn. En ach, de ongevallenrapportages zal KILOKNALLER nog wel visueel blijven "vertalen" voor de knvvl ongevallen commissie. Geen wonder dat de nieuwe luchtvaartofficier wel begrijpt dat het in de kleine luchtvaart een gevaarlijke zooitje is. En ook niet raar dat iemand met het "kaliber" van kiloknaller op zijn eigen lompe wijze poogt die luchtvaartofficier ongeloofwaardig te maken. Dat doet hij met ieder weldenkend mens die zijn achterbakse streken kan doorzien.

Plaats reactie