Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door Jan Ritsma » 07 sep 2014, 21:30

Een bizar ongeval tussen een ultra light en een zweefvliegtuig. Na de botsing bleven de beide vliegtuigen aan elkaar vastzitten waarna ze met de parachute van de ultra light veilig beneden kwamen..

Kleinflugzeuge stoßen zusammen

In der Nähe des Flugplatzes Winningen (Kreis Mayen-Koblenz) sind am Sonntag zwei Kleinflugzeuge zusammengestoßen und abgestürzt. Ein Fallschirm verhinderte Schlimmeres.

Bei dem Absturz wurden die drei Insassen, zwei Männer im Alter von 17 und 32 Jahren und eine 29-jährige Frau, nur leicht verletzt. Ein Ultraleichtflugzeug und ein Segelflieger hätten sich beim Landeanflug in der Luft ineinander verkeilt, berichtete die Polizei in Koblenz. Dabei habe der Fallschirm des Ultraleichtflugzeuges ausgelöst. Vor allem der 17-jährige Pilot des Segelflugzeuges habe Glück gehabt, so ein Polizeisprecher. Ohne den Fallschirm des Ultraleichtfliegers wäre er ungebremst auf den Boden geprallt.

Eine Sprecherin des Flugplatzes sagte, die drei Insassen hätten die Maschinen selbständig verlassen können, seien jedoch sicherheitshalber mit Rettungshubschrauber und Rettungswagen ins Krankenhaus gebracht worden.

Der Absturz ereignete sich zwischen Koblenz-Güls und dem Ortsteil Bisholder. Die genaue Unfallursache muss noch geklärt werden. Die Polizei schätzte den Schaden auf 62.000 Euro.

Vor einem knappen Jahr war kurz nach einem Zwischenstopp auf dem Flugplatz Winningen ein Ultraleichtflugzeug in eine Kleingartenanlage gestürzt. Dabei starben zwei Menschen.
Zie: http://www.swr.de/landesschau-aktuell/r ... 52/9byil8/

en

http://www.berliner-zeitung.de/panorama ... 43232.html

Afbeelding

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door pietjebel » 08 sep 2014, 09:54

Iets zegt mij dat het motorkistje van links kwam....

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door Jan Ritsma » 09 sep 2014, 09:47

pietjebel schreef:Iets zegt mij dat het motorkistje van links kwam....
Dat lijkt op de onderstaande foto ook zo :)

Afbeelding

Overigens moeten motorvliegtuigen sowieso al uitwijken voor zweefvliegtuigen. Ik begrijp dat het al de tweede botsing was in de lucht van deze motorvlieger.

De zweefvlieger moet tijdens de afdaling aan de parachute doodsangsten hebben uitgestaan. Zeker als hij zich gerealiseerd heeft dat zijn kist ieder moment los kon schieten...

Ook de omwonenden beginnen zich zorgen te maken, maar ik denk dat als ze uitrekenen wat de kans is dat ze een vliegtuig op hun hoofd krijgen, dat ze moeten concluderen dat de waarschijnlijkheid om in hun dorp te worden doodgereden aanzienlijk groter is.

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door Francesco » 12 sep 2014, 02:20

Gelukkig een staalbuisromp die vast bleef zitten aan de motor kist.
en zo te zien is hier geen sprake geweest van "look out" , deze vlieger heeft zitten pitten of in zijn kantoor gezeten. :bah:

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door pietjebel » 12 sep 2014, 10:20

Francesco schreef:Gelukkig een staalbuisromp die vast bleef zitten aan de motor kist.
en zo te zien is hier geen sprake geweest van "look out" , deze vlieger heeft zitten pitten of in zijn kantoor gezeten. :bah:
Even zonder de situatie vlak voor de crash te kennen: de zweefvlieger heeft in dit geval ook niet fantastisch op zitten letten. Hij had duidelijk voorrang maar heeft hij blijkbaar de motorkist ook niet gezien. Ik ga er van uit dat dit zo is, want ik mag hopen dat je het als piloot nooit zover laat komen dat er een ongeluk gebeurt, toch?

(En nee, ik geef de zweefvlieger niet de schuld maar constateer slechts dat hij de motorkist óók niet heeft gezien.)

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door Jan de Hulster » 12 sep 2014, 10:51

pietjebel schreef:
Francesco schreef:Gelukkig een staalbuisromp die vast bleef zitten aan de motor kist.
en zo te zien is hier geen sprake geweest van "look out" , deze vlieger heeft zitten pitten of in zijn kantoor gezeten. :bah:
Even zonder de situatie vlak voor de crash te kennen: de zweefvlieger heeft in dit geval ook niet fantastisch op zitten letten. Hij had duidelijk voorrang maar heeft hij blijkbaar de motorkist ook niet gezien. Ik ga er van uit dat dit zo is, want ik mag hopen dat je het als piloot nooit zover laat komen dat er een ongeluk gebeurt, toch?

(En nee, ik geef de zweefvlieger niet de schuld maar constateer slechts dat hij de motorkist óók niet heeft gezien.)

Grappig ik dacht precies hetzelfde hierover.
De zweefvlieger was als ik het lees 17 jaar en misschien nog onervaren. Maar dat zou je met het lesvliegen er ingestampt moeten krijgen. dat uitkijken

Op base-leg naar final wijs ik al mijn (zweef) leerlingen er op om naar links of rechts (afhankelijk van de circuitrichting) voordat ze naar final draaien. Er kan immers altijd een ander zweefvliegtuig op een long'final zitten of een (sleep) motor kist op final.
Zoiets.

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door Francesco » 12 sep 2014, 11:15

Allemaal gelijk.
Maar de ka8 vliegt wellicht 70 km/h en de ander komt wellecht van li achter met 120 (of sneller) aanvliegen.
Natuurlijk leren wij al onze leerlingen uit te kijken, stampen het erin, maar toch.
Waarschijnlijk niet te lang solo en erg druk. Maardat wist de motorvlieger ook niet.

Ik moet hierbij nog even denken aan de near miss vorig jaar bij ons tussen een air ambulance en een zwever.
De mannen ( motior kist) kwamen vol speed aan denderen de cta in en waren erg druk in de cockpit en andere dingen, dit ging ook zo hard en de zweeefvlieger heeft hem nooi zien komen. (btw een ervaren zweefvlieger met heel heel veel ervaring)

Het ging gelukkig net goed.

Verder weet ik als sleepvlieger dat er vaak veel kisten in de lucht zijn als ik sleep, ik kijk goed uit, heb flarm tcas etc.
maar toch moet ik toegeven, dat ondanks alle hulpmiddelen en goed uitkijken het soms toch maar net goed gaat.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door Jan de Hulster » 12 sep 2014, 12:19

Francesco schreef:Allemaal gelijk.


Verder weet ik als sleepvlieger dat er vaak veel kisten in de lucht zijn als ik sleep, ik kijk goed uit, heb flarm tcas etc.
maar toch moet ik toegeven, dat ondanks alle hulpmiddelen en goed uitkijken het soms toch maar net goed gaat.

Inderdaad,
Ik zag terwijl ik sleepte een keer een ASK 21 van links voor naderen op grotere afstand.
Ik ging er min of meer van uit dat ze mij wel zagen met de sleep.
Even er geen aandacht aan besteed (keek of de mij onbekende zweefvlieger) er nog goed achter zat, was plotseling die ASK 21 wel heel dicht bij... schuin van links voor.
En ik nog zelfs even denken dat ze voor de aardigheid een fly bij maakten langs de sleep..
Zo danig dicht bij dat ik en de zweefvlieger beiden op het punt stonden om (achteraf) te gaan ontkoppelen.
Plotseling draaide de ASK21 zeer scherp naar rechts.

Achteraf bij -dus net voor - die draai naar rechts hadden ze de sleepcombinatie pas voor het eerst in zicht.....

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door Jan Ritsma » 16 jan 2015, 06:59

De Duitse BFU heeft over dit ongeval een zogenaamd zwischen bericht gepubliceerd

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Mid air zweefvliegtuig en Ultra light

Bericht door Kilo Hotel » 16 jan 2015, 20:37

Jan de Hulster schreef:
Francesco schreef:Allemaal gelijk.


Verder weet ik als sleepvlieger dat er vaak veel kisten in de lucht zijn als ik sleep, ik kijk goed uit, heb flarm tcas etc.
maar toch moet ik toegeven, dat ondanks alle hulpmiddelen en goed uitkijken het soms toch maar net goed gaat.

Inderdaad,
Ik zag terwijl ik sleepte een keer een ASK 21 van links voor naderen op grotere afstand.
Ik ging er min of meer van uit dat ze mij wel zagen met de sleep.
Even er geen aandacht aan besteed (keek of de mij onbekende zweefvlieger) er nog goed achter zat, was plotseling die ASK 21 wel heel dicht bij... schuin van links voor.
En ik nog zelfs even denken dat ze voor de aardigheid een fly bij maakten langs de sleep..
Zo danig dicht bij dat ik en de zweefvlieger beiden op het punt stonden om (achteraf) te gaan ontkoppelen.
Plotseling draaide de ASK21 zeer scherp naar rechts.

Achteraf bij -dus net voor - die draai naar rechts hadden ze de sleepcombinatie pas voor het eerst in zicht.....
"Ik ging er min of meer van uit dat ze me wel zagen met de sleep". En vervolgens besteed je er geen aandacht aan en gaat andere dingen doen. Jan, wat verwacht jij van die ASK-21 als die voorrang heeft? 't Is aan de sleep om tijdig uit te wijken, maar ook sleepvliegers denken daar soms anders over (kennelijk)! Geen inbreng om trots op te zijn. Afbeelding

Kees Hordijk

Plaats reactie