slepen

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

slepen

Bericht door pro » 04 aug 2010, 17:51

Ik heb een vraag en hoop dat iemand die (gemotiveerd) kan beantwoorden.

Stel:
Een motorkist sleept een zweefkist op in thermisch/turbulent weer.
De motorkist vindt een bel van ca. 3-4 meter stijgen en handelt als volgt:
1. rolt (vlot) helling aan tot 45 graden (om de bel niet te missen);
2. gooit gas dicht (want: thermiek!).

De zweefkist volgt alle gebruikelijke procedures.

Wat gebeurt er dan met de sleepcombinatie?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: slepen

Bericht door Jan Ritsma » 05 aug 2010, 07:43

Waarom post je dit onder ongevallen/incidenten?
Is het daarop uitgedraaid ? ;)

Als het motorvliegtuig gas dicht gooit is er sprake van een dalende sleep zoals die besproken wordt voor het geval een zweefvliegtuig niet kan ontkoppelen (wat de lucht doet, dalen of stijgen, waar de combinatie zich bevindt doet niet terzake)
Omdat het motorvliegtuig een veel slechtere polaire heeft dan het zweefvliegtuig zal het zweefvliegtuig op het motorvliegtuig in gaan lopen en zelfs voorbij kunnen vliegen. Je zal dus met kleppen moeten werken om netjes achter het motorvliegtuig te blijven.

Je kan natuurlijk veel beter ontkoppelen en gewoon met minimum snelheid in de bel blijven draaien terwijl het motorvliegtuig snel onder je weg zakt. :muziek:

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: slepen

Bericht door pro » 05 aug 2010, 09:06

Bedankt Jan!

Weet jij of het gebruikelijk/normaal/good practice is dat in een normale sleepvlucht (bedoeld om de zweefvlieger goed af te zetten voor een lang vrije vlucht) de sleepvlieger dit (zonder afspraken daarover vooraf) doet in een bel op 230 meter buiten glijbereik van het veld, dicht bij de stad?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: slepen

Bericht door Jan Ritsma » 05 aug 2010, 10:39

Nou, gebruikelijk is dit zeker niet. Ik sleep al zweefvliegtuigen sinds 1973 maar ben nog nooit op het idee gekomen om zelfs met vermindert vermogen in een bel te gaan draaien..
Beginnende sleepvliegers heb ik ook altijd geinstrueerd om met een zweefvliegtuig achter zich nooit sneller de gaan zakken dan 500 feet/min omdat sommige typen zweefvliegtuigen dan zelfs met kleppen erg moeilijk achter het sleepvliegtuig te houden zijn.
Dus "gas dichtgooien" is nooit aan de orde met een zweefvliegtuig achter je.

Bovendien duurt het in een bel van 4 meter toch wel erg lang voordat je boven bent en de zweefvlieger betaalt per minuut.

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: slepen

Bericht door pro » 05 aug 2010, 10:57

Oké.
En moet je als zweefvlieger in de sleepstart zodra de sleepvlieger een bocht inzet, onmiddellijk kleppen gaan trekken voor het geval hij zijn gas dicht zou gooien? :?

Kloppertjes
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2009, 17:26

Re: slepen

Bericht door Kloppertjes » 05 aug 2010, 15:14

Lijkt me niet. Zeker niet als je in Tjechie wordt gesleept door een local in een Zlin 262 :-P (Op Jicin was de sleepvlieger er een groot fan van om tijdens het slepen in een bel te gaan draaien met de combinatie. Scheelt weer een halve meter per seconde stijgen :hilarius: . Erg leuk zodra je wat sleep ervaring hebt, wat minder als je net je eerste sleepstart maakt :stress: )

In principe zal een sleepvlieger nooit zomaar het gas dicht gooien, zelfs als hij in een bel terecht komt. Doet hij dat wel heb je een goede reden om hem 'savonds even uit te foeteren in plaats van een biertje aan te bieden :tup:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: slepen

Bericht door Jan de Hulster » 05 aug 2010, 15:20

Als sleepvlieger zelf zijnde is dit een bizar verhaal.
Je sleept gewoon en gaat zeker niet op 230 m het gas dichtgooien.
Wel kun je eventueel thermieken met motor vermogen maar om dit op 230 m in de buurt van een stad te doen?

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: slepen

Bericht door pro » 05 aug 2010, 16:56

Jan de Hulster schreef:Als sleepvlieger zelf zijnde is dit een bizar verhaal.
Je sleept gewoon en gaat zeker niet op 230 m het gas dichtgooien.
Wel kun je eventueel thermieken met motor vermogen maar om dit op 230 m in de buurt van een stad te doen?
Hartelijk dank voor je reactie Jan (de H)!
Ik stuur je een PB.

motormuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2011, 16:41

Re: slepen

Bericht door motormuis » 23 mar 2011, 17:19

Ik heb er ook nog één:

Stel dat je lekker aan het slepen bent. De sleepvlieger vindt voor jou thermiek en gaat draaien waarbij hij het gas er gewoon op houdt zoals ieder ander.
doe je:
a) meedraaien
b) op je PDA blijven rammelen want je route staat er nog niet goed in.

het goede antwoord is: a

Als je voor het alternatief b hebt gekozen, kan gebeuren , doe je:
a) alsnog proberen in de bocht mee te komen
b) rechtuit vliegen.

het goede antwoord is: a

Als je voor b hebt gekozen :!: is dit niet bijster handig. Maaarrrrr doe je direct:
a) ontkoppelen
b) jack-knife de kist om toch nog erachter aan te blijven hangen.

Wederom is het juiste antwoord A, gekrakt ego maar goede oplossing.

Indien wordt gekozen voor B waarbij de zwever inmiddels *naast* de sleper vliegt :twisted: Wat moet de sleepvlieger doen?
a) lekker in de bocht blijven hangen en de zweefkist een flinke slinger geven met het risico voor de sleper op tail-stall.
b) voorzichtig uitrollen en hopen dat de boel stabiliseert
c) ontkoppelen zodat zwever de kans loopt een kluwen draad over zich heen te krijgen

Ik weet dit antwoord niet als je dit in een split second overkomt, maar A sluiten we maar uit he :cool:

Als je vervolgens erachter komt dat je't écht niet gaat redden om met je zwever netjes achter de sleper te komen, ga je dan:
(meerdere antwoorden mogelijk)
a) ontkoppelen, kleppen open, uitrollen en wegwezen
b) in de bocht blijven met een aanzienlijk hogere snelheid door de middelpuntvliedende kracht en vlak achter de staart van de sleper gaan
c) de kabel zodanig om je vleugel breien dat die uiteindelijk aan de achterlijst 2 cm. wordt doorgezaagd. :!:

Wederom het enige antwoord is A.

Bovendien na het hele gebeurde:
Ga je na je eerste verklaring en volledig onderzoek:
a) na 4 jaar dit oprakelen vanwege geknakt ego
b) rancuneus de boel verdraaien omdat Biddinghuizen, Terlet en Teuge toch niet geschikte velden waren voor je en het allemaal aan anderen ligt.
c) Het OVV bellen en een brief op poten schrijven dat je een herverklaring wilt afleggen
d) de integriteit van een persoon van het CIV in twijfel trekken die mede bij de interviews is betrokken geweest.
e) suggestief op een forum de handige / slimme tante uit hangen die hangt naar statusdrang (zoals gemeld in draadje: machogedrag )
f) je zodanig opstellen dat van zelfreflectie niets overblijft en een vlieger onwaardig is.
g) beweren dat je op 230 meter dichtbij een stad zit 5 km verderop terwijl je 2 minuten later met een glijhoek van 1:40 op 200 meter netjes op circuit aankomt.
Weet jij of het gebruikelijk/normaal/good practice is dat in een normale sleepvlucht (bedoeld om de zweefvlieger goed af te zetten voor een lang vrije vlucht) de sleepvlieger dit (zonder afspraken daarover vooraf) doet in een bel op 230 meter buiten glijbereik van het veld, dicht bij de stad?
h) je geen reet aantrekken van human factors.


Ik ken iemand die alle antwoorden mbt de zwever fout heeft, wie zou dát zijn :twisted:

De groeten.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: slepen

Bericht door Jan Ritsma » 01 apr 2011, 08:54

motormuis schreef: b) in de bocht blijven met een aanzienlijk hogere snelheid door de middelpuntvliedende kracht en vlak achter de staart van de sleper gaan
Deze opmerking begrijp ik niet.
De "middelpuntvliedende kracht" was in mijn HBS tijd al een verouderde term en werd vervangen door centripitale versnelling.
Hoe dit een snelheidsverhoging kan bewerkstelligen moet je mij uitleggen want zoals de beide namen al doen vermoeden staat deze kracht loodrecht op de bewegingsrichting naar het middelpunt (van de cirkel) gericht. Die kracht/versnelling kan dus slechts een (voortdurende) richtingsverandering bewerkstelligen maar zeker geen snelheidstoename.

Verder schrijf je dat er een volledig onderzoek heeft plaats gevonden. Dat verbaast mij want er was geen sprake van zware schade of letsel. In zo\n geval neemt de OVV genoegen met de verklaringen van vlieger (en in dit geval) sleepvlieger, en onthoudt zich in het algemeen van het aanwijzen van "schuldigen".
Misschien kan je dit nog toelichten?

Plaats reactie