De woorden "nog niet maximaal getrokken" geven de suggestie dat je bij het bereiken van het door de fabrikant geadviseerde snelheidsbereik "maximaal" zou kunnen gaan trekken.Debriefing
- Nogmaals belang van snelheid noemen.
- Opmerking: 50 meter punt hoeft niet te worden afgeroepen. Wel meenemen in de briefing als veiligheidshoogte (nog niet maximaal getrokken) en als punt waar het opsturen begint.
- Staartlastigheid (stand knuppel en trim) bepreken bij begin start.
Achtergronden
- Veel trekken bij lage snelheid werkt is gevaarlijk.
- Overtrekken kan aan de lier ook bij snelheid hoger dan de gewone overtreksnelheid.
De laatste twee zinnetjes noemen zijdelings de gevaren van een high speed stall. Kennelijk beseft de schrijver van het boek wel dat de overtreksnelheid hoger is aan de lier, maar niet dat hij zoveel hoger is dat ook in de door de fabrikant genoemde snelheids bracket overtrek kan optreden.
Hier wordt weer slechts aandacht geschonken aan een kabelbreuk en niet aan de gevaren van een steile klimstand met zogenaamd veilige snelheid. Een steile klimstand op grotere hoogte dan 50m is soms ook fataal!!Fase 2: de overgangsboog (tot ongeveer 50 m). In deze fase moet je de neusstand goed veilig houden, dat wil zeggen: wel een klimhoek, maar niet te steil. De kist heeft van zichzelf soms de neiging steil te gaan klimmen doordat de kabel nog steeds de kist achterover wil trekken. Een steile klimstand op geringe hoogte is echter fataal bij een kabelbreuk! Dan is het dus nodig om voldoende bij te drukken om de neus niet te snel omhoog te laten komen. Anderzijds ook niet te vlak houden, omdat de lierist dan denkt dat hij niet hard genoeg liert en steeds meer gas gaat geven. De klimstand moet dus geleidelijk worden aangenomen.