Bedrijf of charitatieve instelling?

Interessant, maar heeft niet direct met zweefvliegen te maken
Plaats reactie
roeles
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mar 2010, 11:25

Bedrijf of charitatieve instelling?

Bericht door roeles » 22 jun 2012, 12:48

Jan Ritsma schreef: Het bedrijf Glider tracking bestaat eigenlijk uit drie software bedrijfjes. Die zijn op dit moment hard bezig om hun site te blokkeren voor mensen die niet inloggen. Zodra ze voldoende "leden" hebben wordt het hoogst waarschijnlijk betalen
Ik ben benieuwd wie daar in gaat trappen :)
Welke 3 software bedrijfjes dan?
En ik gok dat betalen niet zoveel gaat worden, als er gratis alternatieven zijn (planefinder met filter). Dat zal iets genuanceerder liggen gok ik.

Roel
Afbeelding

Mr T
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2010, 17:50

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Mr T » 22 jun 2012, 14:40

Jan Ritsma schreef: Het bedrijf Glider tracking bestaat eigenlijk uit drie software bedrijfjes. Die zijn op dit moment hard bezig om hun site te blokkeren voor mensen die niet inloggen.
Uit het door JR geposte KvK uittreksel van de drie software bedrijfjes blijkt dat het gaat om http://www.medianame.nl/, http://www.jensbouma.nl, http://www.glidertracking.com/ en http://www.glidertracking.nl/; (het gaat hier in feite om om twee websites maar dat terzijde)
Ik kan hier in ieder geval nergens uit afleiden dat "zij hard bezig zijn om hun site te blokkeren voor mensen die niet inloggen." Waar baseer je deze conclusie op?

Als het al zo is, wat is daar dan het probleem van? Delen van zweefvliegenonline zijn ook alleen na inloggen toegankelijk, een deel van zweefvliegenonline is zelfs pas toegankelijk na het versturen van een kopie van je paspoort...
Naast de onovertroffen kwaliteit, een concurrentievoordeel voor de glidertrackingsite van zweefvliegenonline :bloemen:
Jan Ritsma schreef: Zodra ze voldoende "leden" hebben wordt het hoogst waarschijnlijk betalen
Ik ben benieuwd wie daar in gaat trappen :)
Waar baseer je dit op? Ik zie geen onderbouwing van deze bewering.

En wederom, stel dat ook dit waar is: het "commerciele bedrijf glidertracking.nl vraagt betaling om zweefvliegwedstrijden on line te volgen", wat is dan het meest waarschijnlijke scenario:
  • - 4000 zweefvliegers betalen ieder 50 euro per maand waardoor al in het eerste jaar 2,4 miljoen euro binnenstroomt bij glidertracking.nl ("dat in hun presentaties wel een mutinational lijkt" )
  • - 10 vrienden en famileden betalen 2,50 euro per jaar waardoor de drie directieleden van glidertracking.nl na aftrek van kosten zichzelf jaarlijks kunnen trakteren op een friet speciaal bij de plaatselijke snackbar

gratis beschikbaar, weer een concurrentievoordeel voor de glidertrackingsite van zweefvliegenonline :bloemen:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Jan Ritsma » 22 jun 2012, 16:56

Ik baseer dat op het feit dat de jongens van GT nog voordat ze de site in elkaar hadden, vragen stelden over hoeveel men alzo bereid zou zijn te betalen voor een trackingsite. Inloggen op een trackingsite is natuurlijk een beetje raar. Voor een forum moet je iemand die strafbare feiten pleegt kunnen achterhalen. Iemand die alleen maar naar een kaart met vliegtuigjes zit te kijken hoeft natuurlijk niet in te loggen.

Waarom maken ze niet gewoon een trackingsite? Waarom een bedrijf bij de KvK?
Waarom is bij hen de site in het Engels en waarom praten ze met "Amerikaanse organisaties"?

Frank Hiemstra werkt ook bedrijfsmatig in de IT: http://www.frankhiemstra.nl/
Jip van Akker ook:http://www.logic-design.nl/
In het KvK uittreksel van Jens Bouma staat o.a. het exploiteren van een glidertrackingsite als bedrijfsmatige bezigheid opgevoerd.
Waarom? Om gratis m.b.v. donaties en enthousiaste vrijwilligers zweefvliegend Nederland te verrijken?
Dream on.

Mr T
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2010, 17:50

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Mr T » 22 jun 2012, 18:30

Jan Ritsma schreef: Waarom maken ze niet gewoon een trackingsite?
Dat doen ze, ik heb daar vandaag zelfs Euroglide 2012 kunnen volgen...
Jan Ritsma schreef:Waarom een bedrijf bij de KvK?
geen idee, als je het wilt weten vraag het hen; maar wat is daar de relevantie van?
Jan Ritsma schreef:Waarom is bij hen de site in het Engels en waarom praten ze met "Amerikaanse organisaties"?
De site is zowel in het Nederlands als in het Engels, probeer het vlaggetje rechtsboven eens :tup: het livetracking gedeelte is alleen in het Engels: So what? (vert. Wat dan nog?) het gebruik van Engels in de luchtvaart is niet bepaald vreemd...
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze willen uitbreiden naar de "American Soaring Society" maar dat kan ik nu even niet meer vinden. Dat kan natuurlijk ook een cover-up zijn en dat in werkelijkheid de vluchtgegevens doorgespeeld worden naar NSA of Ku Klux Klan...
Jan Ritsma schreef:Frank Hiemstra werkt ook bedrijfsmatig in de IT: http://www.frankhiemstra.nl/
Jip van Akker ook:http://www.logic-design.nl/
In het KvK uittreksel van Jens Bouma staat o.a. het exploiteren van een glidertrackingsite als bedrijfsmatige bezigheid opgevoerd.
Waarom? Om gratis m.b.v. donaties en enthousiaste vrijwilligers zweefvliegend Nederland te verrijken?
Dream on.
Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde van het gegeven dat al deze mensen bedrijfsmatig in de IT werken? Volgens recente cijfers werken er 250.000 mensen in NL in de IT sector. Het lijkt me alleen maar een pluspunt dat een site dat door professionals gemaakt wordt; waarmee ik niet wil zeggen dat sites door niet-professionals slechter zijn.
Is het vreemd dat (ook niet-commerciele) websites door professionele IT'ers gemaakt worden? Ik heb zelf jaren in die branche gewerkt en in die tijd zowel betalende als niet betalende klanten gehad voor het maken van een site; is dan de stichting waar ik voor niets een site voor gemaakt heb ineens commercieler dan een vereniging waarvan de leden zelf met HTML gingen knutselen?

Mijn vragen in deze zijn: Waarom zoek je uit waar de beheerders van glidertracking.nl werken? Wat wil je daarmee aantonen? Wat is er mis met marktwerking?
Als glidertracking.nl er al geld voor zou gaan vragen (en vooralsnog doen ze nog steeds alles gratis) wat boeit dat dan? Als jij het gratis net zo goed doet zal dat ongetwijfeld uit de bezoekers aantallen blijken...

Gertjan T!mmerm@ns

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Jan Ritsma » 22 jun 2012, 21:23

We praten een beetje langs elkaar heen.
Er is niets mis met commercie. Ook heb ik niet "uitgezocht" waar de medewerkers van GT werken. Dat staat gewoon op de GT website onder hun aanklikbare namen.

Het enige wat mij stoort is dat er nogal tegenstrijdige informatie gegeven wordt. Wat is GT nu eigenlijk? Een bedrijf of een charitatieve instelling? Ik heb de indruk dat ze van twee walletjes eten en de agressie tegen zweefvliegenonline vond ik wat ver gaan. Als het de bedoeling is om leuke trackingsites te ontwerpen, dan ben je blij met ieder initiatief. Dat blijken ze echter niet te zijn, in tegendeel.

Henk Poepjes

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Henk Poepjes » 23 jun 2012, 00:43

We zijn er toch al wel aan gewend dat Jan Ritsma nogal snel en ongenuanceerd conclussies trekt, what`s new (wat is nieuw)?
Maar meneer de webmaster, je gaat hier behoorlijk off topic, dus doe er eens iets aan. S.v.p. back on topic, de Euroglide.

Mr T
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2010, 17:50

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Mr T » 23 jun 2012, 01:26

Jan Ritsma schreef:We praten een beetje langs elkaar heen.
dat geloof ik ook, ik zal daarom proberen zo duidelijk mogelijk te zijn.
Jan Ritsma schreef:Er is niets mis met commercie. Ook heb ik niet "uitgezocht" waar de medewerkers van GT werken. Dat staat gewoon op de GT website onder hun aanklikbare namen.
Wat is dan de toegevoegde waarde van het vermelden op dit forum wat iedereen zelf op http://www.glidertracking.nl kan lezen?
Jan Ritsma schreef: Het enige wat mij stoort is dat er nogal tegenstrijdige informatie gegeven wordt.
Waar wordt die tegenstrijdige informatie gegeven? waar bestaat die tegenstrijdige informatie uit? Graag voorbeelden of links geven, dan kan iedereen zich daar zelf een oordeel over vormen.
Jan Ritsma schreef: Wat is GT nu eigenlijk? Een bedrijf of een charitatieve instelling?
Deze vraag houd je kennelijk nogal bezig; wat is daar zo belangrijk aan? Het lijkt er op dat je wilt bewijzen dat ze een bedrijf zijn, iets wat ze zelf ook aangeven. Is een trackingsite gemaakt door een charitatieve instelling gemaakt moreel beter of meer MVO? Over de technische kwaliteit kunnen we ons zelf een oordeel vormen.
Jan Ritsma schreef: Ik heb de indruk dat ze van twee walletjes eten...
welke walletjes zijn dat?
walletje 1......
walletje 2......
Jan Ritsma schreef:...en de agressie tegen zweefvliegenonline vond ik wat ver gaan. Als het de bedoeling is om leuke trackingsites te ontwerpen, dan ben je blij met ieder initiatief. Dat blijken ze echter niet te zijn, in tegendeel.
Dat glidertracking 1 en glidertracking 2 met elkaar gebrouilleerd zijn is al lang duidelijk. Volgens de logica van jouw laatste zin ben jij blij met hun initiatief want het is jouw bedoeling om een leuke trackingsite te ontwerpen. Daarnaast deduceer je uit het feit dat ze niet blij zijn met jouw initiatief dat ze dus niet de bedoeling hebben om een leuke trackingsite te ontwerpen. Aangezien ze wel een trackingsite hebben en dit niet voor "de leuk" is volgt daaruit dat ze de trackingsite ontworpen hebben om daar geld mee te verdienen.
Is dat de boodschap die je wilt overbrengen?

met vriendelijke groeten,
GJT

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Jan Ritsma » 23 jun 2012, 08:03

Mr T schreef:
Jan Ritsma schreef:We praten een beetje langs elkaar heen.
dat geloof ik ook, ik zal daarom proberen zo duidelijk mogelijk te zijn.
Jan Ritsma schreef:Er is niets mis met commercie. Ook heb ik niet "uitgezocht" waar de medewerkers van GT werken. Dat staat gewoon op de GT website onder hun aanklikbare namen.
Wat is dan de toegevoegde waarde van het vermelden op dit forum wat iedereen zelf op http://www.glidertracking.nl kan lezen?
Bijna alle informatie op een forum komt ergens vandaan. Dat is geen argument om het hier niet te plaatsen.
Het enige dat ik doe is die informatie ordenen om een duidelijker beeld te geven.
Mr T schreef:
Jan Ritsma schreef: Het enige wat mij stoort is dat er nogal tegenstrijdige informatie gegeven wordt.
Waar wordt die tegenstrijdige informatie gegeven? waar bestaat die tegenstrijdige informatie uit? Graag voorbeelden of links geven, dan kan iedereen zich daar zelf een oordeel over vormen.
Lees hun website eens door. Daar wordt geroepen om sponsors en donaties. De KNVvL zorgt voor reclame.
Op de website lees ik o.a.
GliderTracking is een non-profit website en kan niet zonder support van sponsors en gebruikers. Om GliderTracking in de toekomst te continueren en om nieuwe functionaliteit te ontwikkelen vragen wij jullie om door middel van een donatie ”Vriend van GliderTracking” te worden.
Mr T schreef:
Jan Ritsma schreef: Wat is GT nu eigenlijk? Een bedrijf of een charitatieve instelling?
Deze vraag houd je kennelijk nogal bezig; wat is daar zo belangrijk aan? Het lijkt er op dat je wilt bewijzen dat ze een bedrijf zijn, iets wat ze zelf ook aangeven. Is een trackingsite gemaakt door een charitatieve instelling gemaakt moreel beter of meer MVO? Over de technische kwaliteit kunnen we ons zelf een oordeel vormen.
Jan Ritsma schreef: Ik heb de indruk dat ze van twee walletjes eten...
welke walletjes zijn dat?
walletje 1......
walletje 2......
Walletje 1= Zeuren om donaties, hulp van zoveel mogelijk zweefvliegers, leuren om sponsors en zich als "nonprofit organisatie" neerzetten.
Walletje 2 = Een bij de KvK ingeschreven commercieel bedrijf ,Amerikaanse connecties, Amerikaans .com domein, informeren hoeveel mensen bereid zijn te betalen en het erg onvriendelijk zijn tegen mensen die gelijksoortige activiteiten uitvoeren plus het opzetten van "inlog functioneliteit".
(dat Zweefvliegenonline een extra forumgedeelte alleen voor KNVvL leden heeft, ligt aan de KNVvL. NIET aan zweefvliegenonline. Dat is trouwens appels en peren vergelijken)
Mr T schreef:[
Jan Ritsma schreef:...en de agressie tegen zweefvliegenonline vond ik wat ver gaan. Als het de bedoeling is om leuke trackingsites te ontwerpen, dan ben je blij met ieder initiatief. Dat blijken ze echter niet te zijn, in tegendeel.
Dat glidertracking 1 en glidertracking 2 met elkaar gebrouilleerd zijn is al lang duidelijk. Volgens de logica van jouw laatste zin ben jij blij met hun initiatief want het is jouw bedoeling om een leuke trackingsite te ontwerpen. Daarnaast deduceer je uit het feit dat ze niet blij zijn met jouw initiatief dat ze dus niet de bedoeling hebben om een leuke trackingsite te ontwerpen. Aangezien ze wel een trackingsite hebben en dit niet voor "de leuk" is volgt daaruit dat ze de trackingsite ontworpen hebben om daar geld mee te verdienen.
Is dat de boodschap die je wilt overbrengen?

met vriendelijke groeten,
GJT
Ik was inderdaad blij met hun initiatief. Dat werd minder toen ze 15 minuten vertraging in gingen bouwen en het steeds meer op een bedrijfsmatige aanpak ging lijken. Zoals ik al eerder schreef wilde ik best samenwerken met als doel zweefvliegenonline te promoten. Gezien de houding van Frank Hiemstra en zijn vader zat dat er echter niet in.

De boodschap is dat er naar mijn mening een groot aantal aanwijzingen is dat GT een commercieel bedrijf is en geen charitatieve instelling zoals ze beweren. Als ik een charitatieve instelling geld geef, of arbeid voor hen verricht, dan zou ik mij bekocht voelen als het naderhand om een commercieel bedrijf blijkt te gaan.

Mr T
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2010, 17:50

Re: Bedrijf of charitatieve instelling?

Bericht door Mr T » 23 jun 2012, 11:39

Jan, bedankt voor je uitgebreide reactie, jouw boodschap is nu helder.

Persoonlijk heb ik Glidertracking.nl altijd als een bedrijf gezien maar wel een bedrijf dat bijzonder low-budget werkt; bekocht voel ik me dan ook niet, integendeel.
Het wegvallen van het ruimhartige subsidiebeleid van de jaren 60-70-80 van de vorige eeuw dwingt mensen en verenigingen er toe om commercieler te gaan werken. Zo lang de maatschappij indirect via subsidies zorgt voor de salarisbetaling is het makkelijk om niet-commercieel te zijn. Momenteel is het niet ongebruikelijk dat professionals hun kennis zowel voor betaalde projecten als niet-betaalde projecten inzetten, denk bijvoorbeeld aan Linux.

Het is jammer dat binnen een kleine niche als zweefvliegend Nederland twee partijen met hetzelfde product niet kunnen samenwerken. Concurrentie is ook een stimulans zijn tot productverbetering, en dat is dan het gegeven waar glidertracking.nl en glidertracking-online het mee moeten doen. Voor de consument is het nu wel prettig om te kunnen kiezen, als de een geen beeld geeft kan de ander dat soms wel geven.

Ik wens alle partijen succes met hun inspanningen.

met vriendelijke groet,
GJ T!mmermans

Plaats reactie