Red Arrow piloot omgekomen

Interessant, maar heeft niet direct met zweefvliegen te maken
Plaats reactie
l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Red Arrow piloot omgekomen

Bericht door l_steenbrink » 09 nov 2011, 11:02

Er is weer een lid van het roemruchte team van de Red Arrows omgekomen door een incident met zijn schietstoel.
Die schietstoel zou geactiveerd zijn terwijl het vliegtuig nog op de startbaan stond. Waarom de man niet aan zijn parachute naar beneden is gekomen begrijp ik niet want dat is allang een certificatieeis voor deze apparaten.
Als dit incident niet op de startbaan plaats vond maar nog in de hangaar, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen :ai:

Kloppertjes
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2009, 17:26

Re: Red Arrow piloot omgekomen

Bericht door Kloppertjes » 09 nov 2011, 11:34

volgens mij zijn de schietstoelen in de jet's van de Arrows nog geen 0-0 stoelen. Dat zou betekenen dat de chute nog gewoon niet genoeg tijd heeft gehad om te openen en dat de vlieger practisch chuteloos weer naar beneden is gekomen :eek:

Edit: Na een snelle google actie, de schietstoel in kwestie is een Martin-Baker Mk. 10. Toch wel een stoel met zero/zero capaciteit. Het is dus onduidelijk waarom de chute niet is open gegaan. (Het is uberhaupt niet duidelijk waarom/waardoor de schietstoel is geactiveerd)

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Red Arrow piloot omgekomen

Bericht door Jan Ritsma » 13 nov 2011, 22:59

Een groot artikel in de krant werpt wat meer licht op de zaak. De vlieger had volgens een collega inderdaad geen verwondingen behoren op te lopen, ook al stond het vliegtuig nog op de grond toen de schietstoel plotseling in werking trad.
Het lijkt derhalve op een dubbele failure en is een wel erg bizar incident.
An RAF insider said: ‘If the ejection seat is in working order then even if the plane is on the ground the pilot should walk away.
Hier vind U de lijst met wapenfeiten aangaande schietstoelen van de Red Arrows

Plaats reactie