Parachutisten vallen dood bij Namen

Interessant, maar heeft niet direct met zweefvliegen te maken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Parachutisten vallen dood bij Namen

Bericht door Webmaster » 20 okt 2013, 09:03

Tragisch ongeval met een Pilatus Porter bij Namen waarbij tien para's en één vlieger omkwamen.
Het heeft wel niets met zweefvliegen te maken, maar het is wel een aardig voorbeeld van krantenonzin.
Geen enkele paraclub zal tien man voor hun eerste sprong zonder begeleiding van een ervaren para(instructeur) alleen op pad sturen. Of de rest van de feiten klopt is onzeker. Laten we zeggen dat de kans dat zomaar een vleugel afbreekt niet groot is. Hopelijk wordt de oorzaak tot in de finesses achterhaald.

Zie ook: http://www.zita.be/nieuws/binnenland/28 ... geval.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Parachutisten vallen dood bij Namen

Bericht door Webmaster » 21 okt 2013, 08:10

In tegenstelling tot wat gisteren werd gezegd, ging het niet om een luchtdoop of verjaardag. Het ging om parachutisten met ervaring, aldus burgemeester Maxime Prévot van Namen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... emen.dhtml

Afbeelding

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Parachutisten vallen dood bij Namen

Bericht door Webmaster » 05 mar 2014, 16:21

De Paravereniging springt weer.....
De paraclub van Namen die zo’n vier maanden geleden tien valschermspringers en een piloot verloor bij het neerstorten van hun Pilatus-toestel, hervat komende zaterdag het valschermspringen op het vliegveld van Temploux.
De paraclub beschikt over een nieuwe Pilatus die wordt gehuurd van een Britse eigenaar. Het toestel komt donderdag toe, aldus de club, en zal uitgerust worden met een toestel dat de parameters registreert.
Lees verder>>>>

Afbeelding

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Parachutisten vallen dood bij Namen

Bericht door Webmaster » 03 apr 2014, 22:02

Volgens de Belgische justitie brak de vleugel af tijdens een stunt die de piloot uithaalde...
Piloot rampvliegtuig wilde stunt uithalen

donderdag 3 april 2014 - 19:25


BRUSSEL (ANP) - De crash van een vliegtuig in het Belgische Temploux vorig jaar, waarbij 11 mensen omkwamen, blijkt het gevolg te zijn geweest van een stunt van de piloot. Dat heeft de Belgische justitie donderdag bekendgemaakt, aldus Belgische media.
Uit onderzoek blijkt dat de piloot een stunt wilde uithalen terwijl het vliegtuig daar niet geschikt voor was. Tijdens de manoeuvre brak een vleugel af. Justitie houdt de piloot, die ook om het leven kwam, dan ook verantwoordelijk voor het ongeval. Behalve de piloot kwamen tien parachutisten om het leven.
Lees verder >>>

Lees ook: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 3_01053707

Witwas
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 mar 2012, 19:57

Re: Parachutisten vallen dood bij Namen

Bericht door Witwas » 05 apr 2014, 14:03

Weet natuurlijk niet wat justitie onder een stunt verstaat maar als alle para's er nog inzaten die normaal gesproken volgens mij op de bodem van de kist zitten,lijkt het mij niet dat een vlieger het in zijn hoofd zal halen om een heftige manoeuvre uit te halen.
Lijkt mij gewoon niet logisch als de para's er uit waren geweest had dit voor mij een stuk geloofwaardiger geweest.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Parachutisten vallen dood bij Namen

Bericht door Jan de Hulster » 05 apr 2014, 14:50

grappig het leek mij ook niet echt logisch,

para's zitten vaak los op de bodem.

Misschien is door technisch defect kist gaan rollen en toen vleugel daarna bezweken?

Witwas
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 mar 2012, 19:57

Re: Parachutisten vallen dood bij Namen

Bericht door Witwas » 05 apr 2014, 15:02

Was ook precies mijn idee een geknapte rolroer kabel( weet niet of roeren bij dit vliegtuig met kabels of stangen worden bediend)zou een oncontroleerbare rol in kunnen zetten.
Kist was zwaar beladen.
Ging misschien zo snel dat vlieger bij voorbaat kansloos was.
Zou niet graag de onderzoeker zijn die dit zo stellig heeft verkondigd.
Zou slecht slapen.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Parachutisten vallen dood bij Namen

Bericht door Webmaster » 16 apr 2014, 19:14

En inderdaad, niet iedereen neemt de conclusie van de onderzoekers kritiekloos over.

Zie: Familie piloot vraagt inzage in dossier crash Gelbressée

Plaats reactie