€40.000,- betalen om voor niets te mogen werken!

Interessant, maar heeft niet direct met zweefvliegen te maken
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

€40.000,- betalen om voor niets te mogen werken!

Bericht door Jan Ritsma » 23 sep 2013, 11:05

Buffelen in de lucht

‘Honderden sollicitaties verstuurd over de hele wereld. Eén keer uitgenodigd’
De in 2010 afgestudeerde Ricardo Carlier (25) heeft geluk gehad. Hij hoort niet bij de 20 procent werkloze Nederlandse piloten, maar heeft een vierjarig contract bij de snel groeiende Indonesische vliegtuigmaatschappij Lion Air. Hoewel, geluk is relatief: de omstandigheden zijn zo belabberd dat Carlier zo snel mogelijk wil overstappen naar een andere – liefst Europese – maatschappij.
De jonge piloot stoort zich aan de gang van zaken bij zijn werkgever. ‘Je wordt als slaaf behandeld. Ze veranderen zonder pardon de enkele vrije dagen die je hebt en sturen ’s nachts per sms roosterwijzigingen. Organisatorisch kan het niet slechter dan hier.’ Bovendien kan de sfeer in de cockpit gespannen zijn, doordat Indonesische piloten zich autoritair opstellen en andere vlieggewoonten hebben dan westers opgeleide piloten. Het vliegen in Indonesië is wel leerzaam; landen op slecht onderhouden en kleine veldjes, een druk luchtruim en anticiperen op extreem weer. En wat ook prettig is, Carlier kan zijn schuld gaan aflossen met zijn nettosalaris van gemiddeld 2500 euro per maand.

Klaar om te vliegen

Aantal afgestudeerde verkeersvliegers per jaar van de Nederlandse vliegscholen

2008 - 340
2009 - 360
2010 - 530
2011 - 540
2012 - 380
2013 - 250
2014 - 250
2015 - 100

*Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers

Werkloos

26% vond baan als piloot / 74% vond geen baan in luchtvaart*

*De VNV baseert deze percentages o.a. op een enquête die is ingevuld door ruim 620 piloten die sinds 2009 aan een Nederlandse vliegschool zijn afgestudeerd.

Vlieguren te koop

Otjan de Bruijn, VNV: ‘Op internationaal niveau groeit de komende decennia de vraag naar piloten.’
Carlier begon bij Lion Air via een pay-to-fly-programma van een Amerikaans bemiddelingsbedrijf. Pay-to-fly-programma’s zijn berucht: jonge piloten betalen tussen de 25.000 en 40.000 euro aan een luchtvaartmaatschappij om vlieguren te maken. Zij verdienen niets, maar betálen om te werken. Meestal gaat het om 500 uur, wat betekent dat ze ongeveer een half jaar werken zonder salaris, en zonder garantie op een baan. Volgens een ruwe schatting van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) nemen tegen de 500 Nederlandse piloten deel aan pay-to-fly-programma’s. Otjan de Bruijn, die zich als bestuurslid van de VNV bezig houdt met juniore vliegers, raadt jonge piloten af om zich koste wat het kost nog verder in de schulden te steken door in zee te gaan met louche pay-to-fly-programma’s. ‘De signalen zijn wisselend. Sommigen krijgen een baan, maar anderen wachten bijvoorbeeld in Azië al langer dan een jaar op papieren en moeten het doen met beloftes van luchtvaartmaatschappijen die daar anders mee omgaan dan wij in Nederland gewend zijn. Het is helemaal niet zeker dat deze dure programma’s je kans op een baan verhogen.’
Om over "kennis en kunde" van deze "piloten" nog maar te zwijgen

Lees verder>>>

Afbeelding

Plaats reactie