Weer een rechtszaak op Terlet

Interessant, maar heeft niet direct met zweefvliegen te maken
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 29 nov 2014, 15:40

Er is alweer de nodige tijd verstreken, maar tijd blijkt helaas niet altijd alle wonden te helen.

De SNZT zet zijn dreigementen kracht bij voor de rechter en de eerste zitting heeft nu plaatsgevonden. De SNZT moet met bewijzen komen, zo luidt de voorlopige conclusie.
Dit is nog niet alles. De SNZT dreigt Julio, de pachter, met een nieuw kortgeding. Het ziet er naar uit dat er weer erg veel zweefvlieggeld zijn weg richting advocaten en rechters zal gaan vinden.

Julio heeft een update geschreven, om de situatie aan alle klanten duidelijk te maken.
Deze brief is HIER te downloaden.
Wel even inloggen in het forum en daarna is voor de PDF file het password: zweefvliegenonline

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door vanzomeren » 04 dec 2014, 16:39

Wie vertegenwoordigt de SNZT eigenlijk? Een achterban hebben ze niet en leden evenmin. Het is een stichting die behoorlijk onder invloed van de Gelderse zweefvliegclub staat (beide voorzitters hebben een liefdesrelatie). Als Julio weg is, dan wil de Gelderse de Thermiekbel gaan runnen. Voor een kantine is dat nog wel haalbaar, maar met zweefvliegers kan je geen echt restaurant bemannen. Het wegpesten van Julio dient geen enkel voor de zweefvlieggemeenschap, gunstig doel.

Geld dat voor de verbetering van de infrastructuur van Terlet gebruikt zou moeten worden wordt nu aan juristen verspilt omdat individuen in het SNZT-bestuur op het persoonlijke vlak ruzie met de thermiekbelpachter hebben :bah:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 06 dec 2014, 08:38

Dit gedoe op Terlet volg ik met stijgende verbazing. Niemand weet wat er precies aan de hand is, maar ondertussen worden er wel rechtszaken aangespannen en moet van het SZT bestuur één van de gebruikers het veld ruimen. Daar moeten zwaar wegende argumenten voor zijn, maar die heb ik nog niet gehoord. Bij de SZT lag het anders. Die betaalden de huur niet, verzonnen claims voerden een schrikbewind, etc.

Voor zover ik weet betaalt de pachter van de Thermiekbel zijn pacht op tijd en brengt enkele tienduizenden Euro's per jaar in het zweefvlieglaadje. Wie zijn nu eigenlijk de gebruikers van de Thermiekbel? Dat zijn toch in belangrijke mate de zweefvliegers! Die wordt echter niets gevraagd. Sterker nog, er wordt ze ook niets verteld en het gezapige volkje haalt zijn schouders op en denkt, als IK maar kan vliegen, dan zoeken ze het verder maar uit. Zo ging dat met de SZT ook.....

Afgezien van het feit wie er hier gelijk heeft, mag het niet zo zijn dat dit soort zaken in het geheim en in achterkamertjes wordt bedisseld. Veel mensen mogen dan vinden dat Jan de Hulster een zeurpiet is als het om de financiele stukken van de SNZT gaat, maar in principe heeft hij natuurlijk wel gelijk. Terlet gaat heel veel zweefvliegers aan en het is volstrekt belachelijk dat er over het besturen van de stichting die destijds door de KNVvL als sterfhuisconstructie in het leven werd geroepen, niets bekend is. Geen financiele cijfers, geen beleidsverantwoording, niets niks zero!

Het moet echt afgelopen zijn met zweefvliegorganisaties (stichtingen) die niemand enige verantwoording schuldig zijn hun cijfers niet publiceren en hun beleid niet bekend maken of verdedigen tegenover de zweefvliegers. Of het nu om de SZT ging, of stichting zweefvliegevenementen Nederland, of de SNZT. Daar dient de KNVvL aan te gaan werken, door bijvoorbeeld geen zaken (meer) te doen met dit soort instellingen, laat staan het geven van "leningen" of subsidies, die uiteindelijk uit de zak van de zweefvlieggemeenschap betaald worden. Het zelfde geldt trouwens ook voor de commissies die het afdelingsbestuur ondersteunen. Ook die voeren kennelijk een eigen financieel beleid buiten het bestuur om, maar dit terzijde.

De hele structuur is niet meer van deze tijd, stamt van voor 1950. Iedereen (bestuurders) doet maar wat, meestal te goedertrouw maar soms ook met een eigen agenda. Controle ontbreekt, mede doordat transparantie in de zweefvliegerij ver te zoeken is en in dit soort stichtingen volledig ontbreekt.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door Jan de Hulster » 06 dec 2014, 12:40

Jan Ritsma schreef:Dit gedoe op Terlet volg ik met stijgende verbazing. Niemand weet wat er precies aan de hand is, maar ondertussen worden er wel rechtszaken aangespannen en moet van het SZT bestuur één van de gebruikers het veld ruimen. Daar moeten zwaar wegende argumenten voor zijn, maar die heb ik nog niet gehoord. Bij de SZT lag het anders. Die betaalden de huur niet, verzonnen claims voerden een schrikbewind, etc.

Voor zover ik weet betaalt de pachter van de Thermiekbel zijn pacht op tijd en brengt enkele tienduizenden Euro's per jaar in het zweefvlieglaadje. Wie zijn nu eigenlijk de gebruikers van de Thermiekbel? Dat zijn toch in belangrijke mate de zweefvliegers! Die wordt echter niets gevraagd. Sterker nog, er wordt ze ook niets verteld en het gezapige volkje haalt zijn schouders op en denkt, als IK maar kan vliegen, dan zoeken ze het verder maar uit. Zo ging dat met de SZT ook.....

Afgezien van het feit wie er hier gelijk heeft, mag het niet zo zijn dat dit soort zaken in het geheim en in achterkamertjes wordt bedisseld. Veel mensen mogen dan vinden dat Jan de Hulster een zeurpiet is als het om de financiele stukken van de SNZT gaat, maar in principe heeft hij natuurlijk wel gelijk. Terlet gaat heel veel zweefvliegers aan en het is volstrekt belachelijk dat er over het besturen van de stichting die destijds door de KNVvL als sterfhuisconstructie in het leven werd geroepen, niets bekend is. Geen financiele cijfers, geen beleidsverantwoording, niets niks zero!

Het moet echt afgelopen zijn met zweefvliegorganisaties (stichtingen) die niemand enige verantwoording schuldig zijn hun cijfers niet publiceren en hun beleid niet bekend maken of verdedigen tegenover de zweefvliegers. Of het nu om de SZT ging, of stichting zweefvliegevenementen Nederland, of de SNZT. Daar dient de KNVvL aan te gaan werken, door bijvoorbeeld geen zaken (meer) te doen met dit soort instellingen, laat staan het geven van "leningen" of subsidies, die uiteindelijk uit de zak van de zweefvlieggemeenschap betaald worden. Het zelfde geldt trouwens ook voor de commissies de het afdelingsbestuur ondersteunen. Ook die voeren kennelijk een eigen financieel beleid buiten het bestuur om, maar dit terzijde.

De hele structuur is niet meer van deze tijd, stamt van voor 1950. Iedereen (bestuurders) doet maar wat, meestal te goedertrouw maar soms ook met een eigen agenda. Controle ontbreekt, mede doordat transparantie in de zweefvliegerij ver te zoeken is en in dit soort stichtingen volledig ontbreekt.

De SNZT heeft in een "onbewaakt moment"?? in de nu intussen allemaal verwijderde jaarverslagen in het verslag van 2012 gezet dat ze ca 200.000 Euro positief gedraaid hadden.
Zie: http://www.zweefportaal.nl/main/forum/v ... owstart=40 zie posting 59 en 60

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 06 dec 2014, 15:52

Jan de Hulster schreef:
De SNZT heeft in een "onbewaakt moment"?? in de nu intussen allemaal verwijderde jaarverslagen in het verslag van 2012 gezet dat ze ca 200.000 Euro positief gedraaid hadden.
Dat is heel fijn. Maar winst of verlies vergroot de transparantie niet.
Ik denk dat er veel betere bestemmingen voor dat geld te vinden zijn dan processen tegen de Thermiekbel.

Waarom hult het bestuur zich in stilzwijgen? waarom halen ze de jaarnota's weg?
Het zou prettig zijn als we allemaal weten wat er precies speelt en het zou nog mooier zijn als de zweefvliegers eens gevraagd werd hoe ZIJ het geld graag besteed zouden zien.

Let wel, sommige leden van het SNZT-bestuur vertrouw ik volledig. Het zijn geen sjoemelaars als de SZT. Maar, de doctrine van: wij weten wel wat goed voor jullie is en bemoei je nou maar nergens mee en de achtergronden hoef je ook niet te weten, is niet meer van deze tijd. Het blijven ook mensen. Mensen hebben emoties die escalatie kunnen veroorzaken. Velen vragen zich af of de gang naar de rechter nu echt niet te voorkomen was. En stel dat het ze lukt om Julio weg te krijgen. Gaan we er dan met z'n allen op vooruit? Ik vrees het ergste.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door vanzomeren » 27 dec 2014, 20:00

Marion Rozema en Ton de Bruine, (voorzitster Gelderse zweefvliegclub en voorzitter SNZT) vliegen op dit moment samen met een tweezitter in Corowa (Australie). Die boze tongen die beweren dat de Gelderse een onevenredig groot gewicht in de schaal legt bij de SNZT (de stichting die aan alle gebruikers Terlet en of de opstallen verhuurt), zitten er niet ver naast vrees ik. :fp:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 30 dec 2014, 06:29

Julio heeft ondertussen weer een brief van de advocaat van de SNZT ontvangen en daarop geantwoord.
Eén van de vage bezwaren die de SNZT voor haar acties aanvoert zijn de haars inziens tegenvallende resultaten van de Thermiekbel. Nog afgezien van het feit of dit een redelijke stellingname is, zou de winst van de Bel waarschijnlijk toenemen als de Gelderse zweefvliegclub de concurentie van haar eigen kantine zou staken, maar de SNZT schijnt met die kantine geen moeite te hebben. Hoe de SNZT de winst van de Bel zou willen verhogen als haar gerechtelijke procedure in haar voordeel zou worden beslecht, is volstrekt onduidelijk. Het zou netjes zijn als de SNZT zijn motieven en doelstellingen aan de zweefvlieggemeenschap zou openbaren.

De brief van de advocaat van de SNZT en de reactie van Julio zijn hier onder te downloaden.
Het password is: zweefvliegenonline

Naar aanleiding van zeer recente ontwikkelingen, is de link naar deze stukken (tijdelijk) geblokkeerd

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door Jan de Hulster » 31 dec 2014, 10:15

Jan Ritsma schreef:Julio heeft ondertussen weer een brief van de advocaat van de SNZT ontvangen en daarop geantwoord.
Eén van de vage bezwaren die de SNZT voor haar acties aanvoert zijn de haars inziens tegenvallende resultaten van de Thermiekbel.
Nog afgezien van het feit of dit een redelijke stellingname is, zou de winst van de Bel waarschijnlijk toenemen als de Gelderse zweefvliegclub de concurentie van haar eigen kantine zou staken, maar de SNZT schijnt met die kantine geen moeite te hebben.
Hoe de SNZT de winst van de Bel zou willen verhogen als haar gerechtelijke procedure in haar voordeel zou worden beslecht, is volstrekt onduidelijk. Het zou netjes zijn als de SNZT zijn motieven en doelstellingen aan de zweefvlieggemeenschap zou openbaren.

De brief van de advocaat van de SNZT en de reactie van Julio zijn hier onder te downloaden.
Het password is: zweefvliegenonline

Naar aanleiding van zeer recente ontwikkelingen, is de link naar deze stukken (tijdelijk) geblokkeerd

Het zal wel aan mij liggen dat ik weinig van Horeca afweet:
Ik neem aan dat de Thermiekbel gepacht wordt?
Het veel of weinig winst, of zelfs verlies draaien van de Thermiekbel is toch alleen ten bate van de pachter?
Of wordt er winst afgedragen van de omzet aan de SNZT?
Kortom: wat heeft de SNZT met de winst of het verlies te maken/last van van de pachter?
Uiteraard is de koffie bar van de Gelderse niet in het voordeel van de pachter. Net zoals andere clubs (GAE/DSA etc.) op Terlet zouden kunnen besluiten hun eigen catering te regelen......

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door Kilo Hotel » 31 dec 2014, 10:32

Jan de Hulster schreef: Het zal wel aan mij liggen dat ik weinig van Horeca afweet:
Ik neem aan dat de Thermiekbel gepacht wordt?
Het veel of weinig winst, of zelfs verlies draaien van de Thermiekbel is toch alleen ten bate van de pachter?
Of wordt er winst afgedragen van de omzet aan de SNZT?
Kortom: wat heeft de SNZT met de winst of het verlies te maken/last van van de pachter?
Uiteraard is de koffie bar van de Gelderse niet in het voordeel van de pachter. Net zoals andere clubs (GAE/DSA etc.) op Terlet zouden kunnen besluiten hun eigen catering te regelen......
Als je de jaarstukken van de SNZT zo belangrijk vindt, heb je ze toch vast ergens opgeslagen? Even wat voor doen, dus DOORLEZEN Jan.

KH

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Weer een rechtszaak op Terlet

Bericht door Jan de Hulster » 31 dec 2014, 12:01

Dag Kees,

De vrij summiere jaarstukken van de SNZT (periode 1999-2012) die, de SNZT, ooit op het internet had staan zijn intussen, enkele maanden geleden, allemaal verwijderd.
(Weinig transparant voor een stichting -met een bestuurlijke link notabene naar de KNVvL- die uiteindelijk de belangen vertegenwoordigd van ca. 700-800 ?? zweefvliegers op Terlet.
Zoals : GEZC, GAE, DSA, ZHVC, EZZC, KZC, etc.
De SNZT was dus destijds-tot enkele maanden terug- meer transparant in de voorliggende jaren dan ze NU zijn.)

Ik kan me niet herinneren dat daar in die, destijds al zeer summiere, jaarverslagen op het internet iets in stond over de pacht constructie i.v.m. restaurant de Thermiekbel.

Ik heb die zeer summiere SNZT jaarverslagjes niet opgeslagen destijds.

Ik lees t.z.t. wel weer eens hoe het in dit geval zit denk ik.
Of weet jij het antwoord? Zet het dan gewoon hier neer.

Nog een goede jaarwisseling verder toegewenst.

mvg, Jan de Hulster

Plaats reactie