Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (61)

You tube's etc.
Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (61)

Bericht door Webmaster » 30 mei 2013, 17:05

De krantenkop is ietwat misleidend. De uitspraak is pas over twee weken.
MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie heeft de rechtbank gevraagd een 83-jarige man uit Middelburg schuldig te verklaren aan het veroorzaken van een dodelijk ongeluk, maar geen straf op te leggen. De man was instructeur van een zweefvliegtuigje dat op 25 mei 2009 neerstortte op Vliegveld Midden-Zeeland.
Lees verder>>>

Bandopname van relaas advocaat>>>

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door l_steenbrink » 31 mei 2013, 11:13

Naar mijn mening zijn de veranderende maatschappelijke inzichten het probleem. Die inzichten worden met vertraging, gevolgd door de rechtspraak. Vroeger was men geneigd om te zeggen dat een vergissing of fout menselijk is en als je dat strafbaar gaat stellen, je de hele aardbevolking op kan sluiten. Alleen een grove nalatigheid vond men strafbaar. Tegenwoordig wil men bloed zien. Die trend is dwaas en je mag jezelf afvragen waar dit heen gaat.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Kilo Hotel » 31 mei 2013, 11:48

Het valt op dat Erwin Krol om 18.00 uur in het journaal o.a. vermeldt: 'het is niet ondenkbaar dat her en der verspreid een enkel onweersbui zich ontwikkeld. Het echte onweer zit in de Ardennen." Zie: http://nos.nl/video/34390-binnenlands-w ... -2009.html

Met die kennis zal de instructeur aan zijn vlucht begonnen zijn. Vervolgens ontstaat er een situatie waarvan achteraf gezegd kan worden dat: "Uit analyse volgt dat een dergelijke weerssituatie zich eens per 5 - 10 jaar voordoet". Zie: http://www.knmi.nl/klimatologie/nieuws/ ... _2009.html

Een draaiende wind zal nooit alleen oorzaak van het ongeval geweest zijn. Draaiende wind komt vaker voor. Extreme turbulentie en windstoten hebben een rol meegespeeld. Volgens meteo: hardste windstoot 20 m/s (21:00 - 21:59). Daar was rondom 18.00 uur geen enkele voorspelling voor. Als de voorspelling "her en der lokaal een enkele onweersbui" is, hoeft dat geen reden te zijn een vlucht te cancelen. 't Is dan een kwestie van in de buurt van je veld blijven en uitkijken hoe het weer zich ontwikkeld. Het weer moet de instructeur vast verrast hebben, want er in geen zweefvlieger de uitdaging met onweer aangaat. Het OM denkt daar m.i. ten onrechte anders over.
--------------------------------------------------------------------------------
Kees Hordijk

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Jan Ritsma » 31 mei 2013, 17:03

Kilo Hotel schreef: Het weer moet de instructeur vast verrast hebben, want er in geen zweefvlieger de uitdaging met onweer aangaat. Het OM denkt daar m.i. ten onrechte anders over.
--------------------------------------------------------------------------------
Kees Hordijk
Peter Kaisler (Bitterwasser) heeft 32 jaar lang aan zijn leerlingen gedemonstreerd hoe je in een Blanik met een bochtaanwijzer in een CB je 5000 meter hoogtewinst kon vliegen. Oorspronkelijk was er geen andere mogelijkheid want toen de FAI die (diamanten) eis opstelde, was het golfvliegen niet bekend. Peter vond die golfvliegertjes maar stakkers die goedkoop hun 5000 vlogen. In die 32 jaar heeft hij één maal schade gehad, doordat er in de CB een vleugeltip van de Blanik afbrak. Desondanks slaagde hij er in om met de afgebroken tip veilig de CB te verlaten, en daarna een normale landing uit te voeren.
"Zolang een vliegtuig vliegt spring je er toch niet uit" zei hij.

In die 32 jaar zal vast wel eens de wind gedraaid zijn tijdens de landing en toch is daardoor niemand uit de lucht gevallen. Nederlanders hebben de neiging om altijd de zelfde aproachspeed te vliegen, ook als de omstandigheden een hogere snelheid vereisen. Ze hebben te weinig extreem weer ervaring. Met een wind van meer dan 10 meter per sec. gaan ze bij de clubs al niet meer vliegen, want dat mag niet van de verzekering. Deze intsructeur heeft gewoon een fout gemaakt. Hij heeft op een te grote hoogte onder de gegeven omstandigheden te langzaam gevlogen.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Kilo Hotel » 01 jun 2013, 00:57

Jan Ritsma schreef:
Kilo Hotel schreef: Het weer moet de instructeur vast verrast hebben, want er in geen zweefvlieger de uitdaging met onweer aangaat. Het OM denkt daar m.i. ten onrechte anders over.
--------------------------------------------------------------------------------
Kees Hordijk
............................................ Deze instructeur heeft gewoon een fout gemaakt. Hij heeft op een te grote hoogte onder de gegeven omstandigheden te langzaam gevlogen.
Dat is een andere discussie Jan. Je zou daar gelijk in kunnen hebben, maar we waren er niet bij. Voor een eventuele veroordeling wordt door het OM niet gesproken over vliegfouten, maar gewezen op het niet beschikken over recente meteo-informatie. Ik vraag mij dan altijd maar af of ik zelf in een dergelijke situatie terecht zou kunnen komen. Hoe gemakkelijk denken we niet: "dat zal mij niet overkomen". Maar het was wel een situatie waarvan achteraf gezegd kan worden dat: "Uit analyse volgt dat een dergelijke weerssituatie zich eens per 5 - 10 jaar voordoet".

Hebben we allemaal niet eens een situatie meegemaakt, waarvan je achteraf zegt: "'t ging net goed" of "'t was net op tijd". Ik in de vliegerij wel en ik denk dat ik niet bekend sta als iemand die onveilige situaties opzoekt. Dat deed ik ook niet toen ik deel nam aan een 24-uurs zeilrace op het IJsselmeer. Ik heb toen meegemaakt dat voor Medemblik van het ene op het andere moment een bui "van heb ik me jouw daar" ontstond. Sommige bemanningen kregen niet eens de tijd om zeilen te reven/strijken. 'k Heb de masten om me heen zien breken.

KH

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Jan Ritsma » 01 jun 2013, 10:51

Kilo Hotel schreef:
Jan Ritsma schreef:
Kilo Hotel schreef: Het weer moet de instructeur vast verrast hebben, want er in geen zweefvlieger de uitdaging met onweer aangaat. Het OM denkt daar m.i. ten onrechte anders over.
--------------------------------------------------------------------------------
Kees Hordijk
............................................ Deze instructeur heeft gewoon een fout gemaakt. Hij heeft op een te grote hoogte onder de gegeven omstandigheden te langzaam gevlogen.
Dat is een andere discussie Jan. Je zou daar gelijk in kunnen hebben, maar we waren er niet bij. Voor een eventuele veroordeling wordt door het OM niet gesproken over vliegfouten, maar gewezen op het niet beschikken over recente meteo-informatie. KH
Nee, we waren er niet bij, maar in het rapport van de OVV staan de relevante gegevens.

Om te begrijpen wat hier gaande is moet je je verdiepen in de wereld van juristen. Die lezen de wet en zoeken naar overtredingen. Op het gebied van de luchtvaart worden ze meestal niet gehinderd door enige vorm van kennis, om nog maar te zwijgen over zweefvliegen. Als juristen een gezagvoerder iets ten lasten willen leggen, dan komen ze in meer dan de helft van de gevallen uit bij de in de wet omschreven vluchtvoorbereiding. Van vliegen snappen ze niets, maar dat je een vlucht goed moet voorbereiden begrijpen ze wel. Daar proberen ze je dus op te pakken.

Het enige dat je als gezagvoerder in dit geval moet aantonen, is dat je je in voldoende mate op de hoogte hebt gesteld van het weer. Meer niet. Er staat nergens in de wet dat je onder deze weersomstandigheden niet zou mogen vliegen en evenmin dat je de weersomstandigheden goed moet interpreteren.

Dus: Edelachtbare, Ik heb alle NOTAMS bekeken, en de weerssituatie via de havendienst verkregen uitgebreid bestudeerd.
Als je dat kunt aantonen ga je al vrijuit, omdat het feit dat je een sufferd bent en een vliegfout hebt gemaakt nu eenmaal niet strafbaar is en natuurlijk ook niet in de dagvaarding is opgenomen.

Die dagvaarding is belangrijk. Helaas hebben we die niet. Maar als de vluchtvoorbereiding het enige punt is, gaat deze instructeur juridisch vrijuit. Ik verwacht vrijspraak.

Verder wil ik nog zeggen dat er hier helemaal geen sprake was van een windshear. De wind was gewoon gedraaid en toegenomen tijdens de vlucht. Iedereen op zweefvliegbewijsniveau weet dat dat kan gebeuren in de nabijheid van een onweersbui. Tijdens mijn verblijf in ZuidAfrika gebeurde dit bijna dagelijks. Daarom moet je voor de landing onder die omstandigheden altijd de windgegevens opvragen en de windzak checken. Dat ding staat nu eenmaal niet als versiering op een vliegveld. Als je dat niet doet en je daarna ook nog laat bedotten door de "hoge snelheidsindruk" die je krijgt bij rugwind, dan gaat het goed mis.
Maar, daarvoor staat die instructeur niet voor het hekje en daarom is dit voor de rechtszaak niet relevant.

Zie voor juridische achtergronden het tijdschrift op de bok

Het Openbaar ministerie mag geen gebruik mag maken het rapport van de onderzoeksraad voor de veiligheid volgens Aanwijzing afstemmingsprotocol onderzoeksraad voor de veiligheid - openbaar ministerie.

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door l_steenbrink » 01 jun 2013, 13:31

Dat het OM de gegevens van de OVV niet mag gebruiken, betekent niet dat ze die niet kunnen lezen.
Daarna gaan ze gericht zelf onderzoek doen, vinden dan de zelfde dingen die in het OVV rapport staan, die ze dan WEL mogen gebruiken, want ze komen nu immers uit eigen onderzoek.

De enige conclusie die ik kan trekken, is die waarvoor van alle kanten al wordt gewaarschuwd:

Leg na een ongeval geen verklaring af en verleen GEEN medewerking aan OVJ, politie en OVV of welke andere overheidsinstantie dan ook. Dat is voor de vlieger veruit de veiligste opstelling.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Jan de Hulster » 01 jun 2013, 14:45

De enige oorzaak lijkt mij:

Men (= de gezagvoerder) heeft de vliegsnelheid tijdens de vlucht niet adequaat op peil gehouden.
En overtrok uiteindelijk op 50 m hoogte in de bocht naar final.

Of dat nu komt door windshear, het draaien van de wind door een bui maakt niet zo veel uit.

Met 25- 30 kts rugwind (46-55km/hr) valt er prima te landen.
Vliegsnelheid is dan ca. 90- 100 km/hr, de grondsnelheid is dan bij die vliegsnelheid ca. 136-145 km/hr
En als je dan je best doet kun je ook nog de zaak redelijk horizontaal houden tijdens het uitrijden.
Uiteraard wordt dan de besturing bij een grondsnelheid van ca. 50 km/uur en verder afnemend , uiteraard wat lastiger.


Beter is dus bij dit soort weers omstandigheden de WINDZAK goed in de gaten te blijven houden. (windrichting en snelheid)

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Kilo Hotel » 01 jun 2013, 16:14

Jan de Hulster schreef:De enige oorzaak lijkt mij:

Men (= de gezagvoerder) heeft de vliegsnelheid tijdens de vlucht niet adequaat op peil gehouden. En overtrok uiteindelijk op 50 m hoogte in de bocht naar final. Of dat nu komt door windshear, het draaien van de wind door een bui maakt niet zo veel uit.

Met 25- 30 kts rugwind (46-55km/hr) valt er prima te landen. Vliegsnelheid is dan ca. 90- 100 km/hr, de grondsnelheid is dan bij die vliegsnelheid ca. 136-145 km/hr. En als je dan je best doet kun je ook nog de zaak redelijk horizontaal houden tijdens het uitrijden. Uiteraard wordt dan de besturing bij een grondsnelheid van ca. 50 km/uur en verder afnemend , uiteraard wat lastiger. Beter is dus bij dit soort weers omstandigheden de WINDZAK goed in de gaten te blijven houden. (windrichting en snelheid)
Laten wijsneuzen eerst HIER EENS GOED NAAR KIJKEN. Het gaat niet over de wijze waarop de vlucht wel of niet goed is uitgevoerd. Daarbij beschikte de instructeur over de aantekening "kunstvliegen", dus zal wel ervaring hebben met bijzondere vliegomstandigheden. Het gaat over over de weersomstandigheden, waarvan de Officier van Justitie Fred Bijlsma zegt "dat om 19.00 uur naar het weer is gekeken en daarna niet opnieuw". Uit het het rapport van de Onderzoeksraad (ik weet dat het niet ten nadele van verdachte gebruikt mag worden) blijkt anders.

Omstreeks 20.00 uur vroegen beide instructeurs bij de havendienst weersinformatie op. De instructeur die die avond op de Janus instructie gaf, verklaarde dat het weerbericht aangaf dat in het tweede deel van de avond onweersbuien Nederland zouden binnentrekken vanuit Noord Frankrijk; naar zijn inschatting zou dit rond 23.00 uur zijn. Hij verklaarde dat op de buienradar(http://www.buienradar.nl) te zien was dat het gebied ten zuiden van het vliegveld nog geen (onweers)buien vertoonde, maar dat ten westen van het vliegveld, boven de Noordzee, een buiengebied zichtbaar was dat in noordelijke richting langs de kust trok. Vanaf de grond kon hij waarnemen dat aan de westkant van het vliegveld (volgens hem op 40-50 kilometer afstand) een regengebied langs de kust trok. Hij verwachtte dat dit gebied zou wegtrekken naar het noorden en dat het daarna zou opklaren. Op basis van de waarnemingen op de buienradar en het weerbericht van het KNMI voor de kleine luchtvaart op teletekst, concludeerde deze instructeur dat het weer goed was om te vliegen tot naar verwachting 21.30 uur. Ook de andere instructeur verklaarde dat vliegen voorlopig goed mogelijk was, maar dat de buienactiviteit richting Vlissingen goed in de gaten gehouden moest worden".

Zeker in een vliegbedrijfje van twee kistjes kan je voor een lokale vlucht beter lokaal de weersomstandigheden inschatten i.p.v. via teletekst dat informatie geeft van tien minuten tot een half uur geleden. Rondom 20.50 u. werd besloten over te vliegen. Hebben we allemaal niet eens een situatie meegemaakt, waarvan je achteraf zegt: "'t ging net goed" of "'t was net op tijd". Hier ging het helaas net fout. Wie dat risico niet wil lopen kan beter gaan ganzeborden. En probeer in deze situatie geen oordeel te geven over vluchten waar je niet bij was.

KH

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Jan de Hulster » 01 jun 2013, 17:00

Op het Nederlanse GPl bestaat geen aantekening kunstvliegen dat ten eerste.

Daarnaast is kunstvliegen totaal wat anders dan het vliegen van een circuit om te gaan landen.
(waarbij dus de weersomstandigheden nog al ruw waren of dreigden snel ruwer te worden)

Waar het om gaat is dat tijdens de vlucht om wat voor reden dan ook niet de vliegsnelheid voldoende werd gehandhaafd.
En wanneer je de weers omstandigheden die daar heersten op dat moment, meeneemt is het gewoon het niet voldoende anticiperen op die omstandigheden.

Samengevat: te langzaam gevlogen in het laatste deel van het circuit.

Plaats reactie