Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (61)

You tube's etc.
eduard
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2009, 13:06

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door eduard » 27 jun 2013, 04:27

Grotere circuits vliegen is uit den bozo, solisten hebben snel de neiging zo'n onverlaat te volgen met alle gevolgen van dien.
De vliegers die grote circuit's vliegen hebben meestal een betere glijhoek, de solisten gaan volgen met hun slechtere glijhoek en na de landing hoor je dan vaak van: gelukkig heb ik geen kleppen gebruikt!

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Jan Ritsma » 27 jun 2013, 10:10

eduard schreef:Grotere circuits vliegen is uit den bozo, solisten hebben snel de neiging zo'n onverlaat te volgen met alle gevolgen van dien.
De vliegers die grote circuit's vliegen hebben meestal een betere glijhoek, de solisten gaan volgen met hun slechtere glijhoek en na de landing hoor je dan vaak van: gelukkig heb ik geen kleppen gebruikt!
Eduard, ik moet toegeven dat ik mij de laatste jaren niet meer tussen solisten heb begeven en wat die geleerd wordt zou ik ook niet meer weten, dus praat deze onverlaat ;) even bij.

Iemand die solo gaat is geleerd om:
Op exact de juiste hoogte zich boven het aanknopingspunt te bevinden dat gevisualiseerd wordt door de boerderij van Piet Paaltjens. Daarna vliegt hij rechtstreeks naar de kruising van de Thermiekstraat met de Crashweg waar een exacte bocht van 90 graden het begin van het dwarswindbeen inluidt. Boven het varkenshok van Gaytjan Krutmoes draait hij naar final en trekt na het uitrollen zijn kleppen totdat op de vertrouwde grasmat van het thuisveld zijn wiel draait.
Het niet of onnauwkeurig volgen van dit patroon, wordt al naar gelang de grootte van de afwijking bestraft met: het doen van de afwas in de clubkantine, tot oplegging van een levenslang royement!!

Is dat ongeveer de gang van zaken?

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Jan de Hulster » 27 jun 2013, 10:40

Hi Jan,

Soms ben je wat on navolgbaar. :grin:

Maar wat zweefvliegers al ca. 30 jaar leren is ongeveer dit:

Zie: EVO boekje 4e druk intussen : http://zweefvliegopleiding.nl/index.php/evo-intro

En wel blz: http://zweefvliegopleiding.nl/download/evo4.pdf

zie blz 43, 44, 45 en 46 over het circuit.

Misschien moet je de rest ook eens lezen van dit basis boekje?

Als je opmerkingen /suggesties van verbeteringen hebt dan kun je die naar Dirk Corporaal sturen.
(of anders de CIV)

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Jan Ritsma » 27 jun 2013, 12:25

Jan de Hulster schreef:Hi Jan,

Soms ben je wat on navolgbaar. :grin:
Goede eigenschap voor een wedstrijdvlieger ;)

Maar wat zweefvliegers al ca. 30 jaar leren is ongeveer dit:

Zie: EVO boekje 4e druk intussen : http://zweefvliegopleiding.nl/index.php/evo-intro

En wel blz: http://zweefvliegopleiding.nl/download/evo4.pdf

zie blz 43, 44, 45 en 46 over het circuit.

Misschien moet je de rest ook eens lezen van dit basis boekje?

Als je opmerkingen /suggesties van verbeteringen hebt dan kun je die naar Dirk Corporaal sturen.
(of anders de CIV)
Tja, als je dat hoofdstuk goed leest, dan geldt dit circuitverhaal voor een zonsondergang situatie. Daarmee bedoel ik nauwelijks wind en volstrekt rustige lucht. Weliswaar beschrijft Dirk ook harde wind en crosswind situaties, maar benadrukt mij te weinig in het basis verhaal dat dat eigenlijk een hypothetische situatie is.
Verder vind ik het niet verstandig om te zeggen dat je MAXIMAAL tot 45 graden doorvliegt aan het eind van downwind, terwijl je bedoeld dat 45 graden de minimale hoek is. Het staat er wel correct, maar is voor misinterpretatie vatbaar.

Een levensgevaarlijke blunder is echter de uitspraak dat je in het circuit maar aproachspeed moet gaan vliegen.
Dat is de snelheid die de fabrikand opgeeft op final en niet voor een circuit waar in nog minstend twee volwaardige bochten van 90 graden moeten worden gedraaid.
Je dwarshelling hoeft maar iets groter te worden dan 45 graden, en je bevindt je in de algemeen bekende en vaak dodelijke vrilleslag tijdens de laatste bocht naar final.

Ik heb ergens nog in een kluis :hypo: een diploma liggen voor het geven van methodische instructie. De handelingen die je een leerling bijbrengt moeten worden opgesplitst in belangrijke stappen en kritieke punten. Die worden in dat basisboek nogal door elkaar gebruikt. Het moge in het algemeen zo zijn dat je in een bocht "aan de knuppel moet trekken", maar dat is geen doel op zich (belangrijke stap) Het criterium is dat je de neusstand beheerst en wat je er voor moet doen is een andere zaak (kritiek punt).

Wat het circuit aangaat stel ik vast dat Dirk het met mij eens is, dat dat aan de situatie dient te worden aangepast. (of leerlingen die info voldoende meekrijgen vraag ik me af...)
Een uitspraak van een leerling (solist) die zegt dat hij "gelukkig" geen kleppen heeft gebruikt spreekt boekdelen.
Waarom zou je kleppen gebruiken als je niet te hoog zit?? Kennelijk wordt dat er zo ingehamerd dat het circuit plus landing gaat lijken op een zogenaamde apentruck. Wat moet je met iemand die van geluk spreekt dat hij de juiste beslissing heeft genomen?

Nu begrijp ik ook waarom na een kabelbreuk mensen vaak direct kleppen trekken.
Ze gaan immers landen en dan hoort dat zo :grin: :eek:
Nu begrijp ik ook dat in die laatste bocht naar final nog wel eens een vrilleslag gemaakt wordt.
Die bocht moet je immers met aproachspeed vliegen :eek:

Misschien moet Dirk Corporaal zo af en toe eens een forum lezen. ;)

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Zweefvlieginstructeur (83) schuldig aan dood leerling (6

Bericht door Peter » 27 jun 2013, 16:44

Jan Ritsma schreef:Nu begrijp ik ook dat in die laatste bocht naar final nog wel eens een vrilleslag gemaakt wordt.
Die bocht moet je immers met aproachspeed vliegen :eek:
Na wat omzwervingen, weer helemaal on topic :grin: :tup:

Plaats reactie