Zweefvliegtuig met glas in lood

You tube's etc.
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Zweefvliegtuig met glas in lood

Bericht door Jan Ritsma » 01 jun 2016, 17:06

TUBBERGEN/LEMELE - Zeker 2.000 uren steekt Ton Beumer in de realisatie van een origineel zweefvliegtuig van glas-in-lood uitsluitend voor de expositie tijdens Glasrijk Tubbergen in september van dit jaar.
Zweefvliegen en kunst combineren. Buitenstaanders keken vreemd op toen Ton Beumer zijn artistieke idee naar voren bracht. Toch voegde de 69-jarige de daad bij het woord en werkt nagenoeg elke vrije minuut aan zweefvliegtuig PH 4766 dat hij volledig omhult met glas-in-lood.
„Eind 2013 kreeg ik een romp van een zweefvliegtuig dat op de nominatie stond voor het oud ijzer”, vertelt Beumer. Het toestel zou niet meer kunnen vliegen. „Ik dacht na over wat ik ermee wilde. Altijd al heb ik interesse voor glas-in-lood, bijvoorbeeld bij een bezoek aan kerken op vakantie in Frankrijk. Het leek me een geweldige uitdaging om die twee interesses met elkaar te verweven.”

Schaars
Bij de firma Combiglas in Geesteren volgde hij daarom een dagcursus glas-in-lood en begon de vliegtuigromp ermee te bewerken. De insteek was om de overige onderdelen van het vliegtuig ook bij elkaar te zoeken. Maar helaas zijn deze onderdelen erg schaars en dus duur.

„Ik kocht een ander, compleet vliegtuig uit 1966 en demonteerde de buitenste laag. In het frame zet ik glas-in-lood.”
Inmiddels zijn de eerste 300 arbeidsuren besteed aan het project en de hobbyist heeft er naar schatting nog zo’n 1.700 te gaan. Via een kennis kwam Beumer in contact met de stichting Glasrijk Tubbergen die enthousiast reageerde op het voorstel van de kunstenaar om in oktober te komen exposeren tijdens de glasmanifestatie.

Wereldwijd
Beumer vertelt gepassioneerd over zijn project waarvan hij hoopt dat het na Glasrijk niet in de schuur verdwijnt. Onderdeel van het project zijn namelijk wereldwijde exposities in grote luchthavens als Schiphol, New York en Tokio. „En misschien wordt het vliegtuig verkocht. Dan ga ik bezig met het volgende project: een Formule 1 auto… van glas-in-lood, uiteraard.”
Zie: http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en- ... -1.6067571

Afbeelding

Plaats reactie