ASK 21 voor gehandicapten

You tube's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

ASK 21 voor gehandicapten

Bericht door Jan Ritsma » 23 aug 2014, 09:44

Het zal weel weer een beetje te nuchter, of te negatief zijn, maar....
Hoeveel rijen van gehandicapten staan te dringen per jaar, om van dit vliegtuig gebruik te maken en wat kost het?
Wat zijn de vooruitzichten voor piloten die op dit vliegtuig solo komen?
Er zullen dan toch ook overganstrainers en wellicht prestatievliegtuigen moeten worden aangepast.
Is het niet veel beter voor de mensen die hier eventueel gebruik van maken om voor een hobby te kiezen waarin ze zich volledig kunnen ontplooien?
Stand van Zaken rond het aan te schaffen zweefvliegtuig

Momenteel zitten wij , bij benadering, op 1/4 tot 1/5 van het beoogde bedrag van 100.000,- euro. Er zijn inmiddels al giften gedaan door particulieren en materiële zaken gesponsord (zoals de website). Er lopen momenteel meerdere subsidie en sponsoraanvragen bij Gemeentes, bedrijven en fondsen. Zodra een sponsor besluit mee te doen en stelt prijs op naamsvermelding zal de sponsornaam worden toegevoegd op deze site. Op de aanhanger van het vliegtuig kan tzt desgewenst ook een logo van de sponsor worden geplaatst.

Voor Handflight NL zijn wij aan het fondsenwerven voor een ASK 21 tweezitter zweefvliegtuig. Dit lesvliegtuig is een volledig dubbelbestuurbaar vliegtuig waarbij de leerling voorin plaatsneemt en de instructeur achterin. Zowel stuurorganen als instrumenten zijn voor en achterin identiek. Voor de gehandicapte leerling voorin zal er een aanpassing komen waarbij het voetenstuur (richtingsroer) wordt vastgezet en dit wordt overgenomen door de kleppenhandel. De ASK 21 is een zeer fijn en gewild lesvliegtuig waarvan er al honderden exemplaren worden gebruikt door clubs over de gehele wereld.

Voor Handflight is niet per se een nieuw vliegtuig nodig en ook hoeft het niet speciaal te worden gebouwd. Wel moet er een speciale aanpassing worden gemaakt voor de overbrenging van het richtingsroer naar de kleppenhandel en daarvoor is wel een aanpassing in de fabriek of bij een erkend zweefvliegtuig onderhoudsbedrijf noodzakelijk.

In andere omringende landen vliegen ook al Ask-21 vliegtuigen met een handflight aanpassing. Omdat in Nederland vergelijkbare wetgeving is voor wat betreft de benodigde papieren is het mogelijk een BVL te verkrijgen. De Stichting heeft e.e.a. voor met het project te beginnen helemaal uitgezocht bij alle instanties. Het is weinig zinvol om een vliegtuig aan te schaffen waarvan niet zeker is of dit vliegtuig wel aan de eisen voldoet en mag vliegen in Nederland.

Ook voor wat betreft de breveteisen heeft de Stichting van te voren uitgebreid research gedaan; Een gehandicapte piloot die met Handflight bestuurde vliegtuigen vliegt kan, indien hij/zij aan de vliegtechnische eisen voldoet, solo komen als ieder andere leerling vlieger en ook het GPL brevet behalen. Het GPL brevet bestaat uit een theoretisch en praktisch gedeelte en het duurt circa 2-3 jaar voor men dit kan behalen. Op het brevet voor Handflight piloten staat dan een aantekening Handflight (oid) en ook op het vereiste Medical staat een aanpassing. Alle piloten en dus ook zweefvliegers moeten regelmatig een vlieg medische keuring doen. Afhankelijk va de leeftijd is dit iedere vijf, twee jaar of jaarlijks. De keuringen vinden plaats bij bevoegde vliegmedische keuringsinstituten die in geheel Nederland zijn gevestigd.

Voor meer informatie voor de eisen om te kunnen zweefvliegen zie ook http://www.knvvl.nl
Zie: http://www.handflight.nl/stand-van-zake ... vliegtuig/

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: ASK 21 voor gehandicapten

Bericht door Jan de Hulster » 23 aug 2014, 14:08

De ACvZ heeft op dit moment een Duo Discus Turbo te koop met hand besturing. (ter vervanging van het voetenstuur)

Plaats reactie