ADS-B project

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 15 mei 2012, 14:33

Sieb schreef:
l_steenbrink schreef:
Webmaster schreef: Voor de nationale wilde ik ook nog even SPOT intergreren, maar ik heb me bedacht. Updates van SPOT hebben een 10 minuten (!) sequense. Ik hoor graag hoe anderen er over denken. Zelf vind ik een kaartje met vliegtuigen waarvan de waarnemingstijden veel verschillen zinloos.
Daar ben ik het mee eens. Als je op een live trackingsite kijkt dan wil je ook live beelden zien. Voor glidertracking com heb ik mijn belangstelling verloren, omdat er niks van klopt. twee vliegtuigen die daar naast elkaar vliegen, blijken in werkelijkheid twintig kilometer van elkaar te zitten omdat de tijden enorm verschillen. Zweefvliegenonline geeft de werkelijkheid weer en daar gaat het voor mij om. Op glider tracking kijk ik nog nauwelijks, mede gezien het feit dat het daar vaak helemaal niet werkt.
Ik denk ook dat bij wedstrijden de deelnemers er om tactische reden voor kiezen hun ADSB uit te zetten.... Ik zou mijn concurrenten absoluut niet willen laten weten waar ik zit en welke routes ik vlieg. Het werkt pas echt als je deelnemers verplicht om 1. met zijn allen tegelijk over de startlijn te gaan (zoals met zeilen) en 2. adsb te voeren met een directe (dus geen vertraging) weergave van positie/koers/hoogte.... De vraag is dan alleen of het niet 1 grote rugzakvliegerij wordt waarbij de veiligheid naar mijn mening wel eens in het geding kan gaan komen. Wellicht ook een idee om weer eens een ouderwetse wedstrijd te organiseren met alleen kaart en keerpuntcamera met ontkoppelde final glide computer etc. Kijken wie het nog echt kan....
Als je aan het wedstrijdvliegen bent, dan ben je ingespannen bezig.Als je dan ook nog eens op internet moet gaan kijken waar de concurentie vliegt, dan blijft er voor vliegen niet zoveel tijd meer over. Persoonlijk zou ik dat echt niet doen. Bovendien is er ook nog zoiets als een "Butterfly" die geeft, als je tijd over hebt, informatie genoeg.
Het zal mi. wel meelopen met het tactisch uitschakelen van ADS-B.

Ondertussen heeft een ontvangerfabrikant zweefvliegenonline 3 ADS-B ontvangers aangeboden, voor een link op de radar site. Er begint dus schot in de zaak te komen. Ik zoek plekjes om die dingen neer te zetten in de buurt van Assen en Venlo.
De derde kan gebruikt worden om tijdens wedstrijden op het betreffende veld de kisten tot op de grond te volgen.
Het huiodige concept werkt goed maar is nog lang niet klaar. Toch mogen we niet ontevreden zijn met het resultaat van slechts één ontvanger. Op teuge zijn de kisten tot op de grong te volgen en op Salland tot na de laatste bocht naar final.

Na de Nationale gaan we verder met de software. Een groot gedeelte van de berekeningen gaan uitgevoerd worden aan de server kant. Daar zullen ook de files die van de diverse ontvangers binnen komen worden beoordeeld en samen gevoegd tot het vliegtuigbestand dat de gebruikers van de zweefvliegenonline radarsite gebruiken. Het systeem gaat veel sneller worden.
Zodra de serverside software klaar is, kan iedereen die een ADS-B ontvanger heeft een klein programmaatje van mij krijgen, waarmee de files naar de zweefvliegenonline server kunnen worden opgeladen. Ook mensen die graag een ontvanger van zweefvliegenonline in bruikleen willen hebben, kunnen contact opnemen. We gaan met z'n allen een netwerk creeren waar op ieder zweefvliegtuig ongeacht de hoogte, te volgen is!! :muziek:

Het gaat ook zover komen dat alleen het transponder signaal zonder ADS-B, op zweefvliegenonline toch te volgen is... Maar daarover later meer.

member-only
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 okt 2009, 09:48

Re: ADS-B project

Bericht door member-only » 15 mei 2012, 14:39

Hallo Jan,

Wat heb je nodig om een antenne ergens te plaatsen? Minimale hoogte, pc, stroom, internet?

Gegroet

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 15 mei 2012, 15:17

member-only schreef:Hallo Jan,

Wat heb je nodig om een antenne ergens te plaatsen? Minimale hoogte, pc, stroom, internet?

Gegroet
Tsja, stroom is erg handig, een accu gaat voor beperkte tijd ook wel, maar dat is alleen in geval van nood.
Internet? ook erg handig, maar dat kan met een flatrate telefoonverbinding. Het datatransport is voor de langzaamste connectie meer dan snel genoeg. Minimale hoogte,... zo hoog mogelijk, maar een vrij uitzicht is al erg mooi.
De antennes ga ik binnenkort zelf maken. Zowel staaf als richtantennes, met hoge versterking.
DE antenne kabel mag best 30 meter lang zijn. De aparatuur hoeft dus niet in een plastic doos naast de antenne te staan zoals sommige anderen dat doen... De huidige opstelling werkt hier ook met 30 meter coax.

Gebruikersavatar
Alex v.d. Zouw
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 jan 2011, 13:28

Re: ADS-B project

Bericht door Alex v.d. Zouw » 15 mei 2012, 17:33

Je mag er één op de nok bij mij op de zaak zetten. Hier is continu internet beschikbaar.
Echt hoog is het niet en ook nog aan de westkant van Utrecht. Of je er wat aan hebt mag je zelf bepalen.

Alex
Alex v.d. Zouw

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 15 mei 2012, 17:54

Alex v.d. Zouw schreef:Je mag er één op de nok bij mij op de zaak zetten. Hier is continu internet beschikbaar.
Echt hoog is het niet en ook nog aan de westkant van Utrecht. Of je er wat aan hebt mag je zelf bepalen.

Alex
Je hebt een PB.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 20 mei 2012, 18:23

Zweefvliegenonline heeft een nieuwe sponsor. De ontwerper van de Beast heeft besloten aan zweefvliegenonline drie extra ontvangers te schenken!!! Behalve de ontvanger die op dit moment (jaja, het is er nog maar één) het radarbeeld verzorgt, had ik er nog één liggen. Alles tesamen komen we dan op 5 ontvangers. Het gaat nog even duren voordat de software daarvoor klaar is. De plannen zijn één ontvanger in Utrecht en nog één in Nieuwleusen. In principe is aan mij op deze plaatsen een locatie beschikbaar gesteld.
Dan zoek ik nog naar een plaatsje in de buurt van Venlo. Dat zou in principe aan zweefvliegenonline een superieure dekking van Nederland bewekstelligen. Dan voer ik nog gesprekken met één van de grote planespotter netwerken waardoor een prima dekking in het buitenland zou ontstaan :tup: Misschien volgende Euroglide van het begin tot het eind in je luie stoel meebeleven!
De software ga ik dit jaar volledig herschrijven en er zullen veel extra mogelijkheden worden toegevoegd. Chester schreef dat hij graag alle niet wedstrijdkisten weg zou willen kunnen klikken. Dat wordt geimplementeerd. Mensen die andere wensen en ideeen hebben worden uitgenodigd dat vooral kenbaar te maken.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 27 mei 2012, 22:37

Ik vernam van onze spion in Leeuwarden, dat de jongens van Glidertracking zich halsoverkop tot de sponsor van zweefvliegenonline hebben gewend en eveneens drie ontvangers losgepeuterd hebben :tup: Dat is mooi. dan kunnen ze eindelijk wat aan die krikkemikkige dekking doen. Ze zijn kennelijk onder de indruk van de prestaties van zweefvliegenonline, maar het geheim zit 'm echter niet alleen in de ontvanger maar ook in andere zaken. We wachten af wat ze er van brouwen. :)

JKMS1992
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:57

Re: ADS-B project

Bericht door JKMS1992 » 29 mei 2012, 09:08

Is het niet een beetje flauw om minachtende kritiek te leveren op Glidertracking? Zij doen ook gewoon hun best om een mooi systeem te bouwen net als jij.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 29 mei 2012, 10:12

Ja, daar heb je gelijk in en mijn commentaar is wat plagerig ;)
Dat zou ik niet doen, als ik van die mensen geen woedende PM's kreeg over: dat ik HUN idee gepikt zou hebben, dat ik HUN code overgenomen zou hebben, en HUN naam heb gestolen.
Dan komt daar bij , dat ze geen informatie geven over hun gebruikte onvangers, sofware, antennes, etc. Ik doe dat wel en heb geen commerciele bijbedoelingen. Ik ben jaren lang bezig geweest met 23 cm tranceivers in een tijd waar de halfgeleiders nog niet zo goed met dat soort frequenties konden omgaan, dus heb ik hun "kennis" niet nodig. Blijft overeind dat ze arrogant zijn en op vragen geen antwoord geven. (de Ben Hiemstramethode) Als iemand mij iets vraagt dan krijgt hij altijd antwoord, al is het maar "dat wil ik je niet zeggen". :)

Het is ook niet erg netjes om direct als je concurent een sponsor heeft, deze op de nek te springen met: ikke ook!!, Ikke ook!!
De sponsors van Glidertracking heb ik nog niet benaderd, maar nu ze dit kennelijk de juiste aanpak vinden zal ik er eens over nadenken.

Zweefvliegend Nederland spint garen bij een beetje concurentie. Ik vind het leuk om het beter te doen dan zij, en zij vinden het leuk om het beter te doen dan ik. Dat leidt uiteindelijk tot een perfect product. Merk op dat zij hun 15 min. vertraging plotseling "om de één of andere reden" hebben afgeschaft.

jxd
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2011, 14:45

Re: ADS-B project

Bericht door jxd » 29 mei 2012, 12:55

Webmaster schreef:dat ik HUN idee gepikt zou hebben, dat ik HUN code overgenomen zou hebben, en HUN naam heb gestolen.
Tja Jan, zoals mensen zullen begrijpen vonden we het inderdaad niet zo sympathiek toen dat gebeurde...
Webmaster schreef:... op vragen geen antwoord geven. (de Ben Hiemstramethode) Als iemand mij iets vraagt dan krijgt hij altijd antwoord, al is het maar "dat wil ik je niet zeggen". :)
We proberen eigenlijk antwoord te geven op alle vragen die binnenkomen. We krijgen o.a. erg veel technische vragen binnen over aansluiten en proberen overal een oplossing te vinden. Maar ook bij vragen over andere dingen zoals ontvangers, benodigde software, etc. etc. kan je contact opnemen. E-mail: info (at) glidertracking.com
Webmaster schreef:Het is ook niet erg netjes om direct als je concurent een sponsor heeft, deze op de nek te springen met: ik ook!!, Ik ook!!
Ter info: we hadden al langer contact met deze fabrikant, dus het bovenstaande is uit de lucht gegrepen...
Webmaster schreef:Zweefvliegend Nederland spint garen bij een beetje concurentie. Ik vind het leuk om het beter te doen dan zij, en zij vinden het leuk om het beter te doen dan ik. Dat leidt uiteindelijk tot een perfect product. Merk op dat zij hun 15 min. vertraging plotseling "om de één of andere reden" hebben afgeschaft.
Over het algemeen kan concurrentie inderdaad geen kwaad Jan. Maar in dit geval ik heb zelf meer het idee; de zweefvliegwereld is al niet zo groot; waarom kunnen we met z'n allen niet gewoon samenwerken aan één goed systeem?
Die vertraging passen we overigens al vrij lang niet meer toe.

Groet, Jip
Laatst gewijzigd door jxd op 29 mei 2012, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie